Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2580 ggr
TacoBelle
1

Är skendräktighet farligt?

Jag upptäckte idag att min hunds juver är lite svullet och det kommer mjölk. Hon är 6,5 år gammal och har aldrig varit skendräktig tidigare. Hon löpte sist för 3 månader sedan. Hon är annars precis som vanligt, inte orolig och bäddar inte mer än vanligt. Juvret är inte rött så det är ingen infektion där.

Jag pratade med veterinären och han sa att jag skulle avvakta en vecka och se om det gick bort. Någon här som har erfarenhet av skendräktighet? Varför uppkommer det och hur lång tid tar det innan det försvinner? Är det farligt på något sätt, mår min hund dåligt av det? Och kan jag göra något för att det ska försvinna fortare?

Zebben
0

Det  är fullständigt naturligt för en tik att bli skendräktig. Alla tikar blir det, mer eller mindre. En del syns/märks det inte på, medans andra blir så skendräktiga att man antingen väljer att medicinera eller kastrera tiken.

I en vargflock så infaller ju löpen samtidigt. Men det är bara alfatiken som blir parad och dräktig. De övriga tikarna blir skendräktiga. Detta för att de ska få lite moderkänslor och kunna hjälpa alfatiken med valparna. Sitta barnvakt helt enkelt.  När alfatiken är ute och jagar, så kan en annan tik dia valparna tex.

En tik mår normalt inte dåligt under skendräktigheten, men de kan förekomma. Men detta märker man i så fall sin hund. Det Du kan göra för att det ska gå fortare över, är att minska på tikens mat och öka motionen. Då går det oftas över på ett par dagar. Om inte annat så kan man uppsöka vet. så får man medicinering mot det.

TacoBelle
0

Tack för svaret! Det är första gången min tik är skendräktig och jag tycker det är väldigt märkligt. Varför blir en tik det? Vad beror det på liksom?

bejtedejte
0

#2, Zebben beskriver det väldigt bra, just varför de blir skendräktiga. Det är en naturlig sak som sitter i sedan hundarna/vargarna bodde i stora flockar och alla tikarna löpte samtidigt. :)

TacoBelle
0

#3 Jo jag förstår men det förklarar ju inte varför min hund blev skendräktig. Hon har inte träffat några andra hundar.

Howzer
0

#4 Min hund har precis varit skendräktig och jag fick också uppmaningen av veterinären, som vi besökte i ett annat ärende, att motionera lite extra och hålla Ängla sysselsatt med annat. Det försvann snabbt och Ängla hade inga andra problem än att hon var lite kinkig med maten.
Skendräktigheten har nog inget att göra med om hunden träffar andra hundar utan infaller snarare en viss tid efter löpet.

// Thomas

Zebben
0

# 4  Precis som Thomas skriver. Det spelar ingen roll om tiken träffar andra. En tik blir skendräktig ändå. Det fungerar som en träning inför ev. kommande valpar.