Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 5963 ggr
giffan
0

Labrador retriver och jakt

Hur mkt jakt instinkt finns det egentligen i en Labbe?? Är det en ras man generellt kan ha lös på gården utan att den sticker?? Jag vet att det är individuellt från hund till hund… Men jag vill inte skaffa mig en hund där man med 110% kan säga att man alltid måste passa så att den inte sticker om ni förstår vad jag menar.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AnneN
0

Det är en jaktras men i huvudsak så är de apporterande hundar alltså så hämtar de gärna fåglar, kaniner mm. Rent generellt så är det nog inte en ras som är speciellt rymningsbenägen, men man bör ju se till att hunden vet gårdsgränsen innan man lämnar den ensam ute och om man bor nära en trafikeradväg bör man nog fundera på att hägna in gården.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

giffan
0

#1 Tack för svar..

Jo det e klart att man ska visa tomt gränsen och ha inhängnat om man bor nära väg… Det jag mera funderade på är ju som typ ex Tax, stövare mflera kan ju dra på vittring när som helst… Jag kan bara inte påminna mig om att jag någonsin hört att en labbe är sådan… Ville bara ha olika åsikter från ett forum med många hund vana.

Jag söker en trevlig arbetsvillig familje hund som gärna ska fungera som gårdshund då vi jobbar hemma på gården m hästar. Och har funderat på Labben… men vill inte ha en hund som sticker till skogs så fort man vänder ryggen åt den, för den delen så menar jag inte att hunden ska gå vind för våg hemma på gården.

Faktiskt så vet jag inte riktigt vad jag vill ha för hund just nu heller… men det kommer nog en dag då jag blir med hund antar jag.

~ Anneli ~ 

KindredCold
0

Labradorer är generellt sätt inte så rymningsbenägna. En labrador ska nog gå bra som gårdshund, förutsatt den den får mycket stimulans utanför gården också :)

Houdini
0

Den underbaraste rasen… inte att förväxla med att de inte behöver uppfostran precis som alla andra hundar.

De är stora starka hundar.

Maddepadde
0

Måste faktiskt säga att det är en uppfostringsfråga.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

KindredCold
0

.. och jaktdriv

Maddepadde
0

Min tik har jaktlinjer, hade en jäkligt stark jaktlust och det var rent ut sagt ett helvete att ha henne lös, tillslut fick jag tips om hur jag skulle träna bort det och ja, nu kan vi gå 5 meter ifrån ett flyende rådjur, självklart tittar hon och taggar, men inte tusan sticker hon :) Träning, träning.

Men börja grina då!

giffan
0

#5 Jo att det är en uppfostringsfråga förstår jag, men vissa raser har det mera i sig än andra… Jag har avvecklat mina greyhounds just för att den rasen inte passar in hur vi lever. Jag vill inte ha en hund som måste sitta i hundgård, och bara gå koppel promenader, jag vill kunna ha min hund lös på gården.

Jag vet att man måste uppfostra alla hundar, stor som liten…

Är det ingen skillnad på jakt labben och den man har till utställning?

~ Anneli ~ 

Maddepadde
0

Självklart är det en skillnad. Både i psyke, funktion och kropp.

Men börja grina då!

KindredCold
0

#7 Jo, visst, men sen finns det stark, starkare, starkast :)
Vissa djur har ju en helt otrolig jaktlust.
Bra att du lyckats träna din labbe :)

#8 Jo, det är mycket stor skillnad. Som Maddepadde säger.

giffan
0

Jo men hur stor skillnad är det på jakt labben och den man har till utställning. Jag vet att på Greyhound är det som natt och dag… Finns knappt ingen jakt lust i utställnings greyen. medans kapp hundarna är mer eller mindre galna å jagar efter minsta lilla, det skulle knappt gå att ha en sådan som gårdshund…

Någon som kan beskriva de båda typerna?

~ Anneli ~ 

Bleenda
0

#0 Mina hundar går lösa på tomten. Men det har varit mycket jobb innan man kommit dit. Stövare ,tax och spetsGlad

Men jag släpper dom inte utanför blick fånget.

Lycka till i ditt sökande efter en trivsam ras. Retrivers är en mycket trevlig  och sammarbets villig ras. Är man bara villig att jobba lite med lydnad så har du en guldklimp.

KindredCold
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Jag är inte jätteinsatt i labbar, men utställningslabben är mer kraftig, fyrkantig om man får säga så. Jag kan tänka mig att utställningslabben har mindre jakt i sig..
En jaktlabbe är slank, och har mer former, och är lite högre har jag för mig..
Maddepadde som är duktig på labbe kan säkert förklara lite bättre :)

Tezza
0

Precis som #13 skriver så finns det labbar med mer jakt i sig så kallade jaktlabbar och sen finns de labbar där jakten är nästan helt bortavlad, tyvärr. Så ska du inte jaga med din hund så köp inte en jaktlabbe. Men alla behöver de mycket stimulans då de i grunden är en jakthund. Och sen så kan en rätt fostrad hund vara lös på gården:)

Houdini
0

… Labradorens historia började så här…
Labradoren apporterade fågel, hårvilt eller vad som behövde bli hemburet. Den simmade iland med repändor vid förtöjning av båtar, fungerade utmärkt som draghund så ved eller proviant behövde forslas hem, och den drog in utlagda nät åt tacksamma fiskare

Från RAS-2005 http://www.labradorklubben.se/avel/RAS/RASklart05.pdf

giffan
0

Att det ska vara så svårt att välja hundras…

~ Anneli ~ 

AnneN
0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Houdini
0

En hund med fart LABRADOR SÅKLART !!!

Skrattande

(på bilden SVCH Tjotte's Meant To Be, "Polly". )

http://trolltjarnbacken.se

Houdini
0

Labbe o barn…

Houdini
0

På jaktprov…

Houdini
0
Tezza
0

Härliga bilder:)

Houdini
0

Tack, det finns en bild från eftersök på månadens hund-tävlingan i sep.