Tråkigt på Blocket
Jag brukar kika runt på Blocket lite varje dag.
Men nu blir man mest bara ledsen av att se alla hundar som omplaceras pga alla möjliga orsaker, hundarna är allt från små valpar till äldre hundar, mest valpar och unghundar. Och de flesta är blandraser eller oreggade "renrasiga" hundar. Tänk om folk kunde tänka lite längre än vad dom gör när dom parar sina oreggade hundar &/el sätter ännu fler blandraser till världen. Och om dom nu prompt ska sätta valpar till världen så måste dom ju kunna sälja valparna till riktigt folk, till sådana som verkligen är seriöst intresserade & som har tänkt igenom sitt hundköp flera gånger. Eller skeppar dom bara iväg hundarna till vem som helst. Och en sak till som jag blir lite fundersam på, samlar dessa s.k. uppfödare på handpenningar, det verkar vara ngt som dom ser ut att vara väldigt noga med att poängtera om. Är det inte viktigare att se till att dessa hundar kommer till vettigt folk, folk som verkligen är redo att ta hand om sin hund genom hundens hela liv. Det är ju bättre om spekulanterna har en chans att backa i tid i så fall än att dom känner sig tvingade till att köpa valpen för att dom har lämnat handpenning.
När jag hade min kattuppf. så tog jag aldrig ut ngn handpenning, då är det ju bättre att kattungeköparna backar i sista stund än att dom ångrar sig någon eller några månader efter köpet och man får tillbaks katten.
Hur blir det inte då med blandrasvalparna, dom kanske inte alltid har samma skyddsnät som rashundarna(reg:SKK)så då hamnar dom istället på blocket och kanske hamnar hos andra obetänksamma människor, Och dom hundar kanske blir några stackars vandringspokaler för att folk inte har vett att tänka igenom sitt hundköp ordentligt.,
Det är så himla ledsamt när det blir så, och jag tycker så himla synd om dom hundarna.. Tänk om folk kunde fatta att hundar är levande varelser med känslor & inte några kallhamrade leksaker som man bara kastar bort när man har tröttnat.
Jo, tyvärr finns det väldigt mycket oseriös avel, mycket blandraser. Har själv blivit drabbad av oseriös avel, "tjuvparning"… Yeah right. Tur att det var 2 renrasiga Jaktlabbar då. Jackasses.
Nä, bojkotta blandrasavelsverksamhet! (Obs! Nu skrev jag inte "Blandraser", right?)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Ärligt talat går jag aldrig ut på blocket. Det är för många tragedier. Alla stackars hundar. Dom skickas hit och dit. Flera raser i en hund. Och då även olika egenskaper som kommer fram, som ägarna inte räknat med. Valpen var ju så söt.
Usch jag tycker precis likadant. Jag hatar att se alla de stackars djuren.. Jag har märkt att det förekommer mkt amstaffblandisar som ska omplaceras här omkring där jag bor också, då tänker jag alltid på alla kamphundsattacker som har ägt rum, ofta är ju de attackerande hundarna blandraser.
Jag vet själv av en tjej som skaffade en hanvalp som var blandning av Rottweiler, Amstaff och nått mer. Och oj vad hon skröt om den hunden för mig, och föreslog att vi kunde börja umgås mkt mer nu när hon skaffat den valpen, eftersom jag var ägare till en Amstaff. Det var ju sååå roligt att jag hade nästintill samma ras sa hon. Visst tänkte jag, roligt med en kompis till Tarox. Månaderna gick, och när hennes hund var runt trekvarts år sade hon till mig: " Näe, jag tror nog jag ska sälja honom. Han är så jävla jobbig. Typ skitelak när man möter andra hundar, och så biter han sönder saker hela tiden och klättrar i princip på en hela tiden. " Jag försökte dock få henne på andra tankar, men hon ville hellre spendera pengar på kläder ist för hjälp till hunden. Efter det pratade jag inte med henne på jättelänge, och så en dag när jag kollade på blocket såg jag att en annons låg ute med honom för omplacering. Rena bullshiten hade hon skrivit också, att hon vart tvungen att sälja honom pga allergi, "men med stor sorg i hjärtat". Hon beskrev hunden som världens ordentligaste och snällaste, men han var ju egentligen tvärtom - ett riktigt nervrak! Denna hund vandrade iaf vidare till en 18årig kille utan hunderfarenheter som förmodligen ville ha en kamphund till snoppförlängare. Idag vet jag inte riktigt hur det gått för den hunden, men jag har hört rykten om att den kanske skulle avlivas efter att ha attackerat en annan hund.
Som sagt, sånt här är så förbannat tragiskt!
håller med allihopa, jag kan inte läsa sånna annonser för mitt hjärta blöder för dem. angående handpenningen tycker jag det inte är konstigt ändå om det gäller en avbetalning, men då ska det stå i kontraktet att dom pengarna ska tillbaka till köparen vid eventuellt återköp.
Vi har tagit handpenning en gång. Det var en köpare som inte hade tillfälle att hämta valpen förrän vid 12 veckor. Och då kändes det okey och även köparen tyckte det var okey.

Jag har själv fått betala handpenning men det var renrasiga SKK-hundar, inte blandraserhundar som uppfödarna inte vet ett dyft om.
En renrasig hund som jag väntat & planerat för i en längre tid då betalar jag gärna handpenning men jag skulle aldrig betala det till ngn som knappt vet vad dom pysslar med, och än mindre knappt vet vad raserna heter som finns i deras valpar..
Det kanske borde vara lite tuffare tag mot denna buskaveln. Eller kanske det vore dax att införa hundskatten igen. Ngt borde man ju kunna göra för dessa stackars hundar, det är ju oftast dom som i slutänden far illa, inte alla men många av dom oseriöst avlade hundarna far illa bla pga okundskap & girighet, det tror i alla fall jag.
Jag betalade handpenning för Åskar…
Handpenningen är ju till för att säljaren ska vara säker på att köparen inte drar sig ur i sista sekunden, så om man är villig att betala handpenning visar lite på hur seriös man är av att köpa…
MEN, handpenning gäller bara vid personligt besök… tar en säljare ut handpenning (genom tex banköverföring) utan att köparen sett valpen/kattungen personligen är han/hon skyldig att betala tillbaka den om köparen skulle ändra sig.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#6 Jag håller helt med. Jag fattar inte vad som hänt inom aveln. Det blandas hit och dit och helt okontrollerat i 90 % av fallen. Vilket resulterar i annonser på blocket.

Handpenningen brukar ju oftast vara en del av betalningen, om valpen kostar 6000kr så betalar man 1500kr som handpenning och så 4500kr när man hämtar den. Som jag har uppfattat det så gör dom också så för att det är svårare att sälja en äldre valp om tex köparen ångrat sig i sista sekunden.

Men hellre att köparen backar i sista stund då än att dom känner sig tvingade till att köpa valpen för att dom har betalat handpenning. Då sitter man ju som uppf. hellre med valpen lite längre än att behöva se den Till salu på blocket efter några veckor eller månader.
Visst kan det vara svårare att sälja äldre djur men det är ju sånt som man får räkna med när man tar valpar. Det är inte alltid alla valpar flyttar vid åtta veckors ålder, en del kan man få sitta med i flera månader men det är sånt som man får ta om man absolut ska ta valpar.
#10 Det håller jag med om. Bättre att dom backar i sista minuten. Det brukar jag alltid säga till köparen. Ångrar dom sej eller det blir ändrade familje förhållanden eller liknande får dom jätte gärna vända sej till oss, så hjälper vi dom. Några gånger har det varit så att dom ringt några dagar efter köpet och ångrat sej och insett att det var jobbigare än dom trott. Dessa köpare beundrar jag. Det är moget och ansvars fullt att kunna inse sina gränser och våga ringa och berätta det.
Att vi tog handpenning en gång var att köparen ville vara säker på att hunden var bokad till honom och även för att vi ska vara säkra på att han kommer igen. Annars står man och tackar nej till flera köpare som ringer.
Jovisst, men jag förstår dem som tar handpenning… säj att du får 4 valpar, alla blir tingade och (du tar ingen handpenning) och 3 av de 4 köparna drar sig ur när det är dags för leverans… samtidigt har du sagt nej till, kanske 5-6 intresserade (kanske superbra djurägare) för att alla är bokade, hur kul är det? de som tidigare var intresserade har med stor sannorlikhet redan hittat en annan valp och där sitter du med 3 valpar som kanske redan är vetbesiktade o klara…
det är i de situationerna man behåller handpenningen för att täcka oförutsedda förluster orsakade av dessa oseriösa köpare.
bokar man ett djur o sen backar ur kanske man lärt sig till nästa gång att tänka igenom det en extra gång om man förlorat en handpenning..
vi har varit med om det faktiskt… ett ex: en tant kom och bokade en cavalier (mamma tog på den tiden ingen handpenning), tanten hälsade på valpen flera ggr i veckan, när valparna var besiktade o klara ringer tanten och är sjuk och bestämmer att hämta valpen senare, dottern i yngre tonåren fortsätter hälsa på valpen och det nya datumet för leverans kommer med ny vetbesiktning klar… då ringer tanten och avbokar (samma dag hon skulle hämtat valpen) för hon har hittat en cavalier utan stam för 500 kr mindre och kan inte förstå varför en stamtavla drar upp priset jämfört med oreggade… (vi valde då att behålla valpen istället för att leta ny köpare)
efter det började mamma ta handpenning och det funkade ypperligt..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Vill ju bara säga att allt är ju inte guld som glimmar hos SKK-reggade uppfödare heller. Tro mig. Det är en liten, men knappast en vattentät garanti att det är bra uppfödare.. Det gäller att ha MYCKET stor koll, inte bara förlita sig på SKK :)
Smutskastar inte SKK för den delen, utan menar bara att man inte ska anta något, bara för att det är reggat där, och si och så.
Jag har köpt mitt sista djur från blocket.
Köpt en katt utan problem. Jättetrevlig kille som visste vad han höll på med. Men hunden.. Nej, hon var sista "blocket-hunden". Det är så mycket skit där rent ut sagt.. Folk borde lära sig att valparna växer upp, att de kostar pengar, att en hund kan bli sjuk.. Är man även osäker kan man allegitesta sig. Visst kan man bli allergisk senare, men då har man i alla fall gjort det man kan, och man kan inte styra allt :)
Handpenning tycker jag förövrigt är ett bra påhitt :)

#12, Jag vet det är tufft att sitta med flera bokade djur & sedan hoppar alltid ngn av i sista minuten. När jag hade kattuppfödningen så gjorde jag så att om det var flera som visade intresse för kattungarna så brukade jag bara säga som det var att just nu är den & den kattungen bokad men att jag tog deras telefonnummer & att jag sedan hörde av mig till dom om den nuvarande spekulanten hoppade av, eller om kattungen precis hade flyttat men att man då hänvisar köparen till andra uppfödare som man vet har kattungar.
Egentligen är det ju upp till var & en om dom vill ta ut handpenning, man gör det som man tycker fungerar bäst för en själv.
#13, Jag vet att det finns skräp även bland SKK:are, men jag tror ändå att man har ett bättre skyddsnät om man köper en valp från en SKK:ansluten uppfödare, Men man kan ju ha otur där också både med säljare & köpare.
Det är bara att se på min Whippet, uppfödaren till honom är helt underbar men ägaren som hade min hund före mig skänkte bort hund, koppel, fäll, stamtavla & lite småsaker till oss & har sedan inte hört av sig ngn.ting. Jag själv ringde till förra ägaren när Benji hade bott hos oss i några dagar men hon visade inte ngt större intresse av att prata & få höra om Benji. Benjis uppfödare visste inte ens om att Benji hade blivit omplacerad förrans jag ringde till henne & berättade att nu är Benji här hos mig i Bollnäs, Tänk vad som kunde ha hänt om ngn mindre nogräknad person hade tagit över Benji. Jag hittade min hund på hundsidan "Hundis".
Så nog finns det skräp överallt vilket är så himla trist för det ju hundarna som får lida för det.
#14 Jo, jag vet. Jag sa inte att det var helt bort i tok, men man ska aldrig räkna 100% med något :)
Ja, min tiks uppfödare (blandras
) vart mycket glad över att höra att Rinoa (som hon heter) har kommit till oss efter ha berättat för henne hur min tik hade haft det innan, och sedan hamnat på blocket.
Hon har fött upp två kullar friska valpar med friska och röntkade föräldrar. Jag hittade dock uppfödaren efter ett år.. Då förra ägarna inte orkade hjälpa till..
Nu är jag glad över vårt lilla yrväder, har vart såå mycket jobb, men ångrar inte en sekund, och hon ska inte flytta mer i livet nu.
Huruvida uppfödaren var/är intresserad för Rinoa framtid vet jag inte, men glad vart hon av att höra av att hon flyttat till ett bättre hem.
Ja, det är himla tråkigt..
Tyvärr finns det ju rikspuckon överallt..

hmm ja handpenning är vad jag anser ganska bra, för som vissa säger kan det ju vara lite tråkigt om alla köäpare drar sig ur i sista minuten. Speciellt om det varit flera intressanter på valparna. Tycker man ska vara noga med vad man blandar, mentalt och fysiskt oavsett om det är blandras eller ren ras, är ju då själv absolut ek emot bölandraser då jag har en själv och skall om hon går igenom röntgen eventuellt ta kull på.

oj vad mycket stavfel det blev