Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1795 ggr
Xannadu
0

Powder puff

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är helt nybörjare på denna ras. O känner mig väldigt okunnig inom deras beteende och en del av deras sköttsel så här kommer några frågor.

Öronen. Det ska ju antingen ligga ner eller stå upp men min tik hatar att tejpa öronen o gled runt på huvudet hela tiden så jag gav upp. Nu är örenonen ihoppvikt på mitten svårt att beskriva men de ser ut som kanin öron vad kan jag göra åt detta? Sen är det ju att hon håller ju aldrig öronen still jag har aldrig varit med om en hund som rör så mycket på öronen som hon gör. När det inte passar så lägger hon ihopp öronen ännu mer o viker dem bak mot ryggen presis som en kanin. Är detta något vanligt med just puffen?

Sen är det hår inne i öronen som alltid ser fuktigt ut antagligen för att hon viker ihop öronen hela tiden. Eller är det så att man ska rycka dem i öronen som man gör med Pudel? Just hur man gör med hår i öronen är nått jag inte har kunnat hitta information om. Men är rätt att min lilla tös ska få öronproblem.

Hur sjutton får man en Puff att inte vara vansinig vid borstning? Det är konstant brottning när det är dax för borstning i bland är vi tvugna att vara 2. Hon skriker o vrålar o jagar borsten för att få sin vilja igenom men vi låter henne inte få som hon vill. Men hur ska vi få henne att inte vråla så att grannarna tror att det är misshadel? Nu har vi i alla fall pratat med några av våra grannar o talat om hatt hon vrålar så när vi ska borsta henne. Är det att vi har fel borste? Vi har testat både kam o karda och karda går bäst men jobbigt när man måste bråttas varge gång det ska borstas. minst 1 brottnings martch per dag blir det.

Alwa är mellan 7-8 månader gammal.

Tror det var allt för denna gång.
Ett kort på Alwa som är lite sur för hon inte får vara lös på tomten utan får vara kvar på altanen. En huns som är täckt av gul målafärg är inte så roligt. :)