Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1795 ggr
Xannadu
0

Powder puff

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är helt nybörjare på denna ras. O känner mig väldigt okunnig inom deras beteende och en del av deras sköttsel så här kommer några frågor.

Öronen. Det ska ju antingen ligga ner eller stå upp men min tik hatar att tejpa öronen o gled runt på huvudet hela tiden så jag gav upp. Nu är örenonen ihoppvikt på mitten svårt att beskriva men de ser ut som kanin öron vad kan jag göra åt detta? Sen är det ju att hon håller ju aldrig öronen still jag har aldrig varit med om en hund som rör så mycket på öronen som hon gör. När det inte passar så lägger hon ihopp öronen ännu mer o viker dem bak mot ryggen presis som en kanin. Är detta något vanligt med just puffen?

Sen är det hår inne i öronen som alltid ser fuktigt ut antagligen för att hon viker ihop öronen hela tiden. Eller är det så att man ska rycka dem i öronen som man gör med Pudel? Just hur man gör med hår i öronen är nått jag inte har kunnat hitta information om. Men är rätt att min lilla tös ska få öronproblem.

Hur sjutton får man en Puff att inte vara vansinig vid borstning? Det är konstant brottning när det är dax för borstning i bland är vi tvugna att vara 2. Hon skriker o vrålar o jagar borsten för att få sin vilja igenom men vi låter henne inte få som hon vill. Men hur ska vi få henne att inte vråla så att grannarna tror att det är misshadel? Nu har vi i alla fall pratat med några av våra grannar o talat om hatt hon vrålar så när vi ska borsta henne. Är det att vi har fel borste? Vi har testat både kam o karda och karda går bäst men jobbigt när man måste bråttas varge gång det ska borstas. minst 1 brottnings martch per dag blir det.

Alwa är mellan 7-8 månader gammal.

Tror det var allt för denna gång.
Ett kort på Alwa som är lite sur för hon inte får vara lös på tomten utan får vara kvar på altanen. En huns som är täckt av gul målafärg är inte så roligt. :)

ps. visste inte vart jag skulle lägga tråden har jag lakt den fel så får ni flytta den :) ds.

Ellenfyrkant
0

Vet inte just heller någonting om rasen utom att de är tokigt söta :) Men precis som med alla voffs gäller det att börja hantering och borstning i tid, redan när de är små. Jag började borsta Zigge (min sheltie) när han var jätteliten plutt även om det i princip inte fanns någonting att bortsa bara för att han skulle vänja sig. Och nu är han hur lugn som helst, otroligt vilket tålamod han har, det säger faktiskt alla som ser det :P

Så min fundering är om du började med detta från första början ?

Mvh Ellenfyrkant

Xannadu
0

jag fick alwa när hon var 8 veckor o vi började redan då med att borsta. Även klippning började vi med då och fått göra det väldigt tätt för att vänja henne vid det för det var de värsta hon visste så den börjar hon acceptera men borsten det är det värsta hon vet. Den ligger framme för att visa att den inte är farlig.. men ändå är det brottning.