Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1077 ggr
dib_skinny
0

vaccination - hur ofta?

hej!

jag har en fråga som jag inte kan få eller hitta ett enkel svar på (svar är olika). Min äldre tik och dåvaranade valp (var typ 12 veckor) fick vaccination september förra året. Jag ville veta när man vaccinera nästa gång occh mot vad, men svar är olika. en del säger/skriver att det räcker var fjärde år, en del skriver varannat år, en del varje år… vad är rätt? och mot vad ska jag vaccinera nu om jag ska överhuvudtaget. tack för svar

ingann
0

För att vara säker på att du har fullgott skydd bör du vaccinera varje år. Kommer inte på namnen just nu (stillestånd i hjärnan;p) men vetten vet vad det är om du beställer vaccinering;) Däremot brukar man få säja till om kennelhosta-vaccin om man vill ha det.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Niini
0

Turbo fick sista vaccinationen förra veckan och då sa veterinären att vi skulle komma igen om ett år. Det beror väl lite på också om man tävlar med sin hund, då är det lite mer bestämt när och vad hunden ska ha för vaccinationer.

ingann
0

#2 Nja… Oavsett om man tävlar eller inte ska väl hunden ha ett fullgott skydd?

Så vaccin varje år rekommenderar jag….

/Ingalill

dib_skinny
0

jag frågade samtidigt på ett annat forum, där fick jag svar var 3-4 år, eller varannat de tre plus kennelhosta.

varför finns olika åsikter istället för en bestämd regel?

jag ska inte tävla eller ställa ut de ;)

AnneN
0

Jag har skrivit en artikel om vaccination den hittar du här

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

Vi kommer göra det en gång per år.

ingann
0

#4 Man får olika svar om katter oxå;) Jag frågade min vette om det och han svarade att de flesta anser att det räcker med varannat, vart tredje år om man inte är ute i stora hund/kattsamlngar då det anses att spridningsrisken för sjukdomar är större där. Men han rekommenderade varje år pga att det kan räcka att du själv är ute och hälsar på ett djur med någon smitta, eller att du får besök av någon som har med sig smitta vilket i sin tur kan göra ditt djur sjukt…

Samma sak hittade jag i några böcker min syster hade under sin utbildning till djursjukvårdare så jag tänker inte chansa med min hund iaf;) Det kostar ju dessutom inte mer än några 100lappar att vaccinera (hos min vet 300 kr inkl kennelhosta) och det är iaf min hund värd… (jag vaccinerar även mina innekatter varje år för att inte riskera något)

/Ingalill

Karmatarerskanise
0

Ja, jag tycker man ska ta det säkra före det osäkra.

Niini
0

#3 joo det är klart! men det är mer exakt när hunden måste ha..

ingann
0

#9 när hunden blir 1 år är det dags:)

/Ingalill

Bleenda
0

#0 Kolla upp med en veterinär. Så får du veta det riktiga och rätta dej efter det. Jag vaccinerade ena tiken i veckan och då sa dom vartannat år.

fettmedkevlar
0

Varannat åt vaccinerar jag mina huskys såvida dom inte ska tävla, då är det lag på att dom ska vaccineras varje år.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se