Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 771 ggr
joytick
0

Behöver lite hjälp

Har en dvärgpinscher hane som oftast är snäll och lydig men ibland gör han helt enkelt som han själv vill.

1. Han är ganska vaktande och skäller högt och mycket om det kommer någon och hälsar på. Det gör han inte om det är någon i familjen som kommer hem. Sedan är han rätt skuttig av sig när han hälsar på folk, och jag brukar alltid sätta honom ner innan någon får komma fram. Om man möter folk ute så gruffar han och beter försöker springa efter dom.

2. Cyklister… Cyklister är väldigt fascinerande Tungan ute Helst ska man jaga dem också. Jag brukar låtsas som om dom inte finns men han bryr sig inte om mig när han ser en cyklist.  Hundar är såklart likadant, dom vill man ju springa fram till och häsla på! Vet inte hur jag ska korrigera detta?

3. När man är ute och barn vill komma fram och hälsa så tror jag att han känner sig ganska hotad? Han är oftast inte intresserad av att hälsa, utan backar undan. Brukar be barnen att sätta sig ner och låta honom nosa på handen först. Detta brukar gå bra. Men sedan när dom börjar klappa honom lite försiktigt så nafsar han efter dom och hoppar som ifrån dem…

Kan ju tillägga att han är 5 månader gammal.

joytick
0

Puttar :)

joytick
0

Uppdtering, bryr sig inte så mycket om folk ute längre. Men cyklar, andra hundar och att hälsa på folk skulle jag gärna vilja ha hjälp med Glad

Hundmöten är väl det jag mest vill ha hjälp med, jag brukar försöka få honom att sitta men han blir okontaktbar och skiter helt i mig.

Tina-A
0

Känner en dvärgpincher som är precis likadan faktiskt.

Ingenting händer av sig självt, allting måste man träna på. Skäller han för att ingen får komma in i huset (vakt) eller skäller han för att han är intresserad av att veta vem som kommer?
Med folk som kommer och hälsar på skulle jag "anlita" en vän, syskon, släkting, förälder, granne.. Vem som helst.

Denna skulle få plinga på och dörren öppnas inte förän din hund sitter tyst och snällt. Börjar han gruffa åker dörren genast igen. När han sedan kan sitta tyst så öppnar du dörren och personen börjar gå in. Början han skälla åker personen genast ut och dörren igen.

Fortsätt tills människan kan komma in utan att han skäller. Eventuellt kan du, när han skäller, stänga dörren och ta med honom till ett annat rum. Sedan gå tillbaka, öppna, skäller han så åker dörren igen och ni går till ett annat rum. Och så fortsätt öva, öva, öva.
När människan är inne får denna ignorera hunden och inte hälsa förän kanske 5 minuters tråkig tid i soffan eller dylikt ^^,

Anlita en vän till cykelproblemet också och träna på det. Cykla förbi honom om och om och om igen tills ni lyckas få honom att inte skälla på den. Säg åt honom innan han börjar skälla (om ni hinner) se till att han slutar och cykla förbi igen och igen och igen. Ta en ny vän och en ny cykel en annan dag och cykla för glatta livet. Träna, träna, träna.

Det bästa är att försöka återskapa situationerna och träna på dom under kontrollerade former. Inte alltid en främling på cykel har tid att stanna och träna med din hund :)

Varför inte anlita en vän med hund och träna på hundmöten också.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]