Lärt skall men skäller ändå...
Har hört så många gånger folk säga att lär din hund skall så kommer den inte skälla i tid och otid. Det måste väl vara nåt mer man måste göra? Jag har lärt min hund att skälla på kommando, men hon skäller ju när hon vill ändå… Visst, jag har i och för sig en skällig ras men jag undrar ändå om det verkligen inte är nåt mer man ska göra för att hunden ska vara tyst efter att man lärt hunden skall?

Fört lär man den skälla på kommando, sedan då hunden kan det så lär man även in att den ska tystna på kommando
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hur går man då tillväga?

Lär hunden skälla på kommando, sedan då den skäller på kommando så lär du in "Tyst" som brytkommando, alltså att du då avbryter det första kommandot.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ah det är inte "svårare" än så. Tack så mycket för svaret =)

Man behöver inte lära hunden att skälla bara för att man ska lära in kommandot tyst. Chansen att en hund man lär skälla, skulle skälla mindre i vardagen är minimal. Allt handlar om varför hunden skäller. Har den behov av att skälla, ja då kan man lära in skall och låta den "skälla av" sig. Men en hund som skäller av glädje, tristess, vakt eller annat kommer inte att skälla mindre. Risken är snarare att den skäller mer, då den lärt sig att matte/husse tycker det är ok.
Jag skulle heller inte belöna ett tystkommando med annat än beröm och klapp. Lite beroende på hund, men risken för kedjeinlärning är stor. Hunden har tråkigt, skäller, ägaren säger tyst och belönar med godis. = i hundens ögon skäll, så får Du godis.