hund rädd hund..??
har en jätte stor hund (leonberger), som av nagon konstig anledning är hundrädd? Detta medför även att han attackerar dem, antar att han gör det för att offensivt är den bästa defensiven… har en relativt lang erfarenhet med hundar men alldrig sett nagot liknande.. känns lite som att man har testat allt, känner sig rätt hjälplös..
nagon som ganske har egna erfarenheter som de vill dela med sig eller har andra tips sa skriv gärna, tacksam för alla svar….
Hej det finns ju en hel del du kan testa. Vet inte riktigt vad du har gjort hitintills men att öka avståndet till den andra hunden, inte skälla på din hund när den reagerar på den andra hunden, gå ut i en båge vid hundmöte så ni inte går rakt mot den andra hunden och använda dig av lugnande signaler är nog vad jag hade använt mig av, 
Lycka till och vill du veta mer detaljerat hur jag menar så hojta till.
Ha det bra! Tinha
just nu sa tar hunden till sidan sätter honom ner klappar lugnande pa huvudet och talar lugnt till honom, detta funkar relativt bra.. men kan ju inte göra detta varje gang man möter en hund i resten av hans liv..!? det du säger om att ga i en bage kring den andra hunden, har jag hört tvärt om att man inte skall undvika kontakten med det hunden är rädd för?
Nej kanske inte i resten av hans liv men just ny associerar han den andra hunden med obehag/rädsla och det gäller att byta ut det mot en positiv upplevelse.
Anledningen till varför man inte ska tvinga fram en hund till det den är rädd för är samma som med en männsika. Om du är rädd för en orm/spindel etc uppskattar du att blir framtvingad till den då? Eller gör det saken värre för var gång? *l*
Det finns två bra böcker jag kan rekomendera och bägge två är skrivna av Turid Rugaas och finns på biblioteket alternativt på www.canis.se . Hundens lugnande signaler och vad gör jag är hunden drar i kopplet. I dessa böcker hittar du mycket nyttiga tips som hjälper dig att få fram positiva hundmöten.
Vad jag själv gjorde med min hund varförst och främst att hitta ett avstånd där min hund inte reagerade och där började vi arbeta. Sen började började jag gå baklänges INNAN han reagerade på den andra hunden och då var min hund så fokuserad på mig och vad jag gjorde att han brydde sig knappt om den andra hunden. Sen bytade jag riktining och ibland kastade jag ner lite godis i gräset som han kunde stå och leta upp under tiden den andra hunden gick förbi. Alltså olika saker för att få hunden till att tänka på annat. Till slut vände vi när vi fick hundmöten så att vi gick brevid dem (lite smygträning utan att den andra hundägaren visste om det)
Det finns säkert 752 lösningar till på detta problem men detta var vad som funkade bäst för oss. Lycka till!
Tinha