Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3922 ggr
johanna77
0

Öronproblem!

Min Coda (schäfer) har fått öroninflamation! Tydligen något hon haft flera gånger innan jag fick henne. Hon har fått droppar nu så jag hoppas de blir bättre snart. Vetrinären sa att det tog ett par dagar innan det vände. Synd om henne när hon har sex st valpar att ta hand om samtidigt..

Nu undrar jag bara: Vetrinärnen rensade hennes öron. Hon stack in en hel tops i örat. HELA VÄGEN! När jag sa att jag aldrig tagit så långt ner tittade hon anklagande på mej och sa att så skulle alla hundägare som bryddde sej om sin hund göra.. En tods är ca 10 cm.. Känns som jag är inne i hjärnan på den stackars hunden.. Jag har så klart rengjort öronen på alla hundar jag haft men aldrig så långt in.

Gör ni de? Är de jag som är löjlig när jag fortfarande inte vill ge mej in så långt i öronen på henne för att jag är rädd att skada något..

Sen undrar jag om de är någon som vet någon bra "huskur" för hundar med öronproblem!?

Linda

Bogart
0

Så vitt jag vet så är det helt okej att använda tops i hundöron, eftersom hundens öron är väldigt olika människors. Det ska tydligen vara omöjligt att komma åt trumhinnan.

-springer och hämtar häftet "Hälsoråd för hund"-

Det står inget om att det ska vara farligt att göra rent öronen med tops. Det står dock att man inte ska peta i onödan, för att man ska vara rädd om det naturliga vaxskiktet. Så man kan nog göra rent då och då utan att oroa sig.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

[lottaeriksson]
0

Vad jag har hört och varje gång vi varit och köpt öronrens till vår hund har vi blivit tillsagda att absolut inte använda tops!

Men om en veterinär använder sig av det kanske det är annorlunda, för de borde ju veta vad de håller på med? Men iof så finns det ju en hel del idioter (ursäkta uttrycket) som är det också :P

Om jag vore du skulle jag ringa till en annan veterinär och fråga om detta, det är väl det bästa du kan göra antar jag.

Hoppas din hund bättrar på sig! :)
Kram Lotta

[lottaeriksson]
0

Jag hittade en sida där det står att man kan rengöra med tops, men endast i de yttre delarna, där man kan se..

http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31038

AnneN
0

Vad jag fått höra så ska man inte använda tops långt ner i hundens öra om man inte är helt säker på att man gör på rätt sätt, för man kan faktiskt skada trummhinnan om man gör helt galet.

En hund som ofta får öroninflammationer kan vara foderallergiker.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Molla
0

Nä, tops har jag hört att man inte ska sticka ner i örat på hunden. Tänk om den skakar till när man rensar… =S . Jag brukar däremot ta papper runt fingret och sticka ner i hörselgången. Fingret kan ju inte komma så långt ner som en tops.

johanna77
0

#5 Så brukar jag oxå göra!

Pratade i morse med en annan vetrinär som sa att så ska man absolut inte göra själv om man inte blivit instuerad av en vetrinär. Man ska inte heller göra det själv på en hund som man inte är säker på är alldeles stilla under tiden.. Vilken hund är det? Inte min iallafall även om ja ser dom som relativt väluppfostrade annars! Men nu vet jag de!

Ska se vad som händer efter dropparna. Kommer det igen så får jag börja utreda vad som är fel!

Bogart
0

Hm, konstigt det här, varför ska man alltid höra olika saker. I häftet jag nämnde, som är från apoteket, föreslår de till och med att man använder tops för att rengöra hundens öron. Visst ska man inte lita blint på det, men jag litar ofta på apoteket. :/ Aja, jag gör knappt rent min hunds öron ändå, eftersom det inte behövs. De få gånger jag har gjort det har jag i princip inte hittat någon smuts alls.

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Bleenda
0

Min veterinär visade mej hur jag skulle göra för att inte komma för djupt in i örat och orsaka skada. Man lindar en kompress runt fingret och tar dom yttre delarna bara. Och kan försiktigt torka av lite längre ner. Men det blir för trångt att komma något djupare med en kompress.

#0 Så din veterinär glömde nog säga att det bara är dom och ingen annan som ska gå något djupare.

Tiarasmatte
0

jag brukar ta ett tops o rengöra har köpt bebistops o de e utformade på ett annat sätt för att vara säkrare, hennes öron har dock blivit bättre efter foderbyte till olivers Lamb torrfoder;)

Elega
0

När jag rengör min hunds öron på djupet brukar jag droppa ner lite rapsolja i öronen. Då rinner smutsen liksom ut. Sen är det bara att torka rent med lite papper i dem yttre delarna där smutsen som satte långt inne då har hamnat.