Trött på att reda ut tovor
Behöver bara skriva av mej lite. Har en bichon havanais, 1,5 år, som har en tjock, lockig päls. Jag har tidigare pga sjukdom inte orkat bada honom så ofta som man skall med en sådan ras. Nu gör jag det men han har ju fortfarande dessa tovor, fast mycket färre än innan. Det är bara så jobbigt för både honom och mig att reda ut dem när jag skall borsta o kamma honom. Så nu har jag börjat klippa av dem istället. Håret växer ju så småningom ut igen. Det är värst på benen, bakom öronen och på bröstet. Han fick väldigt tovig päls när jag använde fästinghalsbandet Bio Band, så det har jag slutat med.

Om jag vore du skulle jag gå till ett hundtrim o klippa ner han totalt och börja om från början o verkligen hållla efter pälsen ordentligt, Då blir det inga tovor, Synd om hunden med dessa tovor

Jag har hört att om man använder vanlig hårinpackning så blir inte pälsen tovig lika lätt
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
det är viktigt att borsta igenom hunden innan bad, badar man hunden med tovor blir det bara värre

Klipp ner hunden och börja borsta oftare…. ?
Mvh Ellenfyrkant
Jag klippte bort de flesta tovor själv igår. Jag borstar honom varannan dag, det skall väl räcka tycker jag. Bad 1 gång i månaden. Så nu får vi se hur det går. Han har ju som väl är inte tovor överallt.