Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1536 ggr
Veero
0

Flyga?

Jag ska få hem 2 hundar från spanien när alla deras pappren är klara.. Och jag undrar hur det går till?
Alltså, vart sitter dom?
Får dom sitta med en?
Vad bör man ha med sig?
Vad ska man tänka på?
Kan hunden resa själv?
Eller måste man vara med den?

Resan är ungeför 4 timmar lång. Och jag hade tänkt att jag åker till spanien och hemtar upp vovvarna och åker hem med dom.
Det kan bli så att jag bara hemtar en liten hund (mindre än en dvärgpudel) och den stora hunden kommer tidigare med min moster.

Veero
0

putt :-)

J-Parnebo
0

Hjäper dig att Putta, för det skulle jag också vilja vet hur man gör när man ska flyga med hund :)

SaraC
0

Kolla bland våra artiklar under kategorin "Resa med hund". Där finns flera artiklar som du kanske kan hitta en del av dina svar i.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Veero
0

#3 hittar inte så mycket där :/

AnneN
0

Jag tror olika flygbolag har olika krav/regler så ring till det bolag ni ska flyga med och fråga vad som gäller.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

jur-kand
0

Jag förmodar att du tagit reda på vilka införselregler som gäller för dessa hundar från Spanien. Det finns många särbestämmelser och undantag beroende på vilket land hunden importeras från…

Jag rekommenderar tidningen Hundsport Special nr 2 år 2008 som hade en artikel om just detta med frakt av hund från utlandet. Finns att beställa på Svenska kennelklubben.

Om jag har förstått det hela rätt så kan man ha hunden som handbagage om hunden är lätt…vissa bolag har max 4 kg medan vissa har 10 kg. Hundar som ej kan vara handbagage checkas in som s k överviktsbagage, om jag har förstått rätt, och då fraktas de i lastutrymmet i en särskild del som har samma lufttryck m m som i kabinen. Detta gäller alltså om du själv åker och hämtar hunden i Spanien. Om hunden skall åka själv från Spanien så måste man anlita en speditör för hunden i ditt ställe, enligt artikeln.

Jag rekommenderar att du läser artikeln…ger bra tips om vad som gäller. Sedan är det bara att luska runt bland flygbolagen också. Det skiljer ju i priser m m.

Lycka till!