Bortvald igen!
Jag har en jourhund från Spanien. Världens sötaste, snällaste och goaste lilla tjej. Lugn och pålitlig i alla situationer.
Hon har bott hos mig sedan mitten av Mars, och för ungefär 2 månader sedan mailade det en tjej till mig som ville ha henne. Hon hade lite dåligt med pengar just då, men det verkade som att allting skulle lösa sig och Babu äntligen skulle få ett riktigt hem. Efter ett tag började den här tjejen krångla och det visade sig att hon inte hade några pengar alls, jag frågade hur hon hade tänkt betala ev. veterinärvård.. svaret jag fick var "försäkringen såklart". Berättade då att jag lade över 10000 på min OES förra året, trots en bra försäkring. Då hoppade hon av och Babu stod utan hem igen.
För en månad sen mailade en annan tjej som verkade kunna erbjuda Babu ett jättebra hem. Hon köpte leksaker och säng till Babu innan hon ens träffat henne och längtade så mycket efter att få hem henne. Hon skulle ta med Babu på jobbet varje dag och hade kompisar med hundar som Babu skulle leka och träna med.
Två dagar innan hon skulle komma och hämta henne mailar hon mig och säger att hennes kompis ska flytta utomlands, så hon tar över hennes hund istället. Babu blir sviken än en gång.
Jag förstår inte hur folk tänker.. Förstår de inte att de bara kan "tinga" en hund hur som helst och sedan hoppa av? Med facit i hand är jag såå glad att Babu inte flyttade till någon av dem, men samtidigt är jag förtvivlad för hennes skull. Det känns så fel att hon ska hinna bo in sig så pass mycket hos mig bara för att sedan flytta till ett nytt hem. Jag har hållit henne till båda de här personerna, vilket gjort att hon stannat här alldeles för länge.
Behövde bara skriva av mig lite, för jag är så besviken. Men samtidigt så glad att Babu inte vet om att hon blivit "bortvald" två gånger. Min lilla snutta. Hon förtjänar verkligen det bästa, tyvärr har jag ingen möjlighet att behålla henne själv. Annars hade jag aldrig tvekat att låta henne bo kvar här. Älsklingen.
Vad tråkigt att höra!! har själv en spansk hittehund och har också varit jourhem till en spanjor. Det är allt annat än lätt att hitta ett bra hem till sin skyddsling, och det är sååå lätt att "låta bra" som intresserad spekulant för att sedan visa att mycket av det berättade, inte alls stämmer.. därför tycker jag att det är bra att du låter det hela ta den tid det tar, men förstår samtidigt att du våndas över att tiden går. Självklart vill man ju att hunden ska komma till sitt "riktiga" hem, och slippa vara jourhund alltför länge!
Men jag tycker att man ska dra öronen åt sig när det pratas om dålig ekonomi, även om den påstås vara tillfällig och liknande - sånt bådar aldrig gott för hundens framtida omvårdnad!
Babu ser ut att vara en mysig hund, var kommer hon ifrån? *nyfiken*
Mvh Tessan och SOS:aren Herman 

Ja, det här med dålig ekonomi dykte upp precis innan de skulle komma och titta på Babu. Så då började jag ställa ordentliga frågor. Det går ju inte att tro att man kan betala veterinärvård med försäkringen.. En sådan försäkring hade jag velat ha.. 0:- i premie och sedan gratis veterinärvård.. :P
Jag har själv ganska dålig ekonomi, men har alltid min mamma som ställer upp om hundarna behöver gå till veterinären och jag inte har pengar, den här tjejen verkade inte ens ha någon back-up.. :/
Babu kommer från JulieRescue. Jag skulle inte ha någon jourhund alls, men blev så förälskad i Babu första gången jag såg henne på bild, och när min kompis som jobbade med JR ringde och saatt Babu behövde jourhem pga att hon inte gick ihop med nya familjens tik så ställde jag upp. Är så glad att jag lärt känna denna lilla tös, hon är helt klart bland de allra trevligaste hundarna jag träffat. Men det är svårt att hitta rätt hem till henne. Jag tror att många är lite skeptiska till henne pga hennes utseende, hon liknar en liten pitbull i ansiktet, fast smalare. Tror att hon har boxer eller staffe i sig. Om inte pga hennes utseende så pga hennes envishet. ;)
Vad söt Herman är!! :D

Folk tänker inte alls det är det som många gånger är så trist… men tänk positivt för du hade på sätt o vis tur (i oturen) att dom backade innan dom hämtat henne…
Många kommer ju på först efter någon vecka hur mycket jobb o pass det är att ha djur, och det är tid som dom helt plötsligt inte har…. och då vill dom lämna tillbaka djuret.
Så var glad att hon o du sluppit den resan ….
Och lycka till med att hitta ett bra hem till henne…
Både Babu o Herman var jätte söta :)

Oh, vad gullig han verkar vara. Synd att man har två hundar redan. Ja, det är för jävligt att behöva vänta på dom ev nya ägarna. Men den där gulliga hunden får du väl snart ut till nya ägare?
Är bara nyfiken..hur mycket kostar en hund som hon?
Jag har för mig att bejtedejte sa 4500. Det är för hundens resa till Sverige och veterinär kostander
Jag förstår inte heller hur folk tänker… Hur kan man skeppa hit hundar från Spanien utan att ha hem åt dem??
De har ju jourhem. Bättre de än det liv de levde där.
Bättre att problemet tas om hand i Spanien. Vill man verkligen hjälpa till kan man väl skänka pengar till organisationer som kastrerar (eller avlivar) gatuhundar. Förstår inte syftet med att skeppa hit hundar utan att ens ha hem åt dem så de hamnar i omplaceringskarusellen när vi redan har så många hundar som behöver hem här.

Har inte hört att dom har behövt ta livet av någon hund som kommit hit utomlands för att dom inte hittat något hem åt dom.
Tycker det är bra så länge det fungerar och finns hem.

Nej, jag gillar egentligen inte heller den här grejen att man tar hit hundar "bara för att", men fastnar någon för en spansk gatuhund ska man ha lika mycket rätt att ta hit den som om de skulle fastna för en hund hos en utländsk uppfödare. Man hör aldrig någon klaga på folk som importerar utställningshundar som sedan inte går i avel.
Babu hade ett hem när hon kom hit, men tyvärr så funkade det inte, därför kom hon hit till mig.
Hundarna avlivas aldrig pga att de inte hittar något hem till dem, utan de kommer till jourhem om det inte skulle funka i deras nya hem, precis som med svenska hundar.
Många har sagt "men får du ingenting för att du tar hand om henne? Matkostnader och så?" men jag svarar att jag är så otroligt glad att få ha träffat en så underbar liten tjej som Babu att det inte spelar någon roll. Hon är en ängel! :)
#7, det stämmer, 4500:- kostar hon.
#3, sant, jag är väldigt glad att hon inte hamnade hos någon av dem. Jag har ändå varit väldigt kräsen med de som varit intresserade av henne. Så länge hon bor här vet jag iaf att hon får bra mat och omvårdnad och att hon får all veterinärvård hon behöver om det skulle hända något.
Har ju ett par krav, hon ska bl a vara ensam tik i huset eftersom hon är dominant mot andra tikar. Hon och min tik har rykt ihop några gånger, båda två är lika bossiga, men nu är de bästa vänner. Leker och sover ihop. Men jag vill inte att hon ska behöva flytta för att någon som har en tik tar henne och de sedan inte går ihop.
Stackars liten. Man måste ju tänka sig för innan man tingar en hund! Veta att man verkligen kan, vill o har råd att ha hund!
Jag ska själv bli hundägare igen - efter tre år utan hund. Det är en omplaceringshund på 4 år. Det kändes rätt direkt o jag ser fram emot fredag då han kommer hem till mig!