Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 976 ggr
dinalla
0

Tandborstning

Hejsan!

Har ofta varit inne och läst men inte haft några egna inlägg på länge.

Nu har vår lille Alladin blivit fem månader och har tappat nästan alla sina mjölktänder.

Har av bekanta fått frågan om vi borstar tänderna på honom men vill inte verka dum så jag har svarat lite undvikande.

Behöver alltså råd: Vilken sorts tandborste? Behövs det tandkräm? Hur ofta?

Tack på förhand!

PS: Är inte så datakunnig, hur lägger jag in bilder på vår lille prins här?

Niini
0

En vanlig mjuk tandborste fungerar hur bra som helst. Du kommer billigare undan än om du köper en "specialtandboste" för hundar. Tandkräm är väl inte helt nödvändigt, man kan borsta oftare istället. Jag har dock valt att använda tandkräm eftersom jag tror det hjälper hunden att se tandborstningen som något trevligt. Vi borstar bara lite nu som då så Turbo ska vänja sig, men när han tappat alla tänder så kanske vi borstar en gång i veckan..

ingann
0

Jag använder en bebistandborste på Åskar;) Den har tjockt skaft så därför är den stadig att hålla i. Tandkräm finns oftast på djuraffären eller hos veterinären med ett par goda smaker för hundar. Själv kör vi leversmak. Det optimala är väl att borsta varje dag men jag kör 3 dagar i veckan;)

När du skriver ett inlägg har du en knapp som heter "Browse", klicka på den och leta fram kortet du vill sätta in, sen är det bara att skicka kommentaren;)

Lycka till.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

dinalla
0

Tack för rådet!

Vad för sorts tandkräm använder du då?

Såg i zoo-affären att hundtandkräm med leverpastejsmak kostar 130 kr, låter lite väl dyrt.

ingann
0

Ja, det är dyrt men ganska drygt;) Du behöver inte använda så mycket varje gång och om du borstar 1-3 ggr/vecka räcker den några månader iaf;)

Det blir betydligt dyrare om man skulle ha oturen att vovven får massa tandsten och behöver gå till vet för att skrapa…

/Ingalill

AnneN
0

Om ni ska borsta tänderna på hunden så tänk på att vanlig tandkräm innehåller xylitol som är livsfarligt för hundar!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dinalla
0

OK!

Tack för goda råd!

gör ett försök att visa hur mysigt Alladin hade det på vår husvagns-semester!

KindredCold
0

Ett tips jag kan ge, klipp ner stråna på en diskborste, och gegga sedan in leverpastej eller något annat.. and Voila! Hunden borstar bissingarna själv ^^

Mina jobbhundar älskar det, och tiken som är sju år har inte haft tandsten på hela livet. :)

dinalla
0

Tack! Vilket bra tips!

Nu har jag köpt en hundtandborste och tandkräm till Alladin och tandborsten verkar mycket intressant, tandkrämen har han fått smaka lite på och matglad som han är så slank den lilla klicken in i munnen snabbt som attan, så det ska nog gå bra med tandborstningen.

paronskrutten
0

jag skulle snarare skippa tandborstningen och ge ben istället..

Helena

[Malin3033]
0

#9 om man har en hund (som min) som inte är överförtjust i ben är tandborstning ett bra alternativ. Sedan beror det lite på vad man har för hund, små hundar får lättare tandsten och kan därför behöva komplettera med tandborstning (och i vissa fall tendstensskrapning) för att hålla dålig andedräkt och tandsten borta. Men alla hundar är ju individer.

paronskrutten
0

jo, men det är väl i undantagsfall som tandborstning är bättre än ben ändå.. men så ofta som varje dag tycker jag ändå är lite onödigt, om hunden får ben och annat att tugga på.

Helena

ingann
0

#11 min får både ben (tuggben, märgben) och jag borstar tänderna på honom. Eftersom min syster arbetar på en vetklinik vet jag hur vanligt det är med tandstensangrepp allra helst på hundar av liten ras…  så jag gör bägge delarna för att skydda min hund från onödigt lidande och mig själv från att bli fattig;)

/Ingalill