Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1140 ggr
bell
0

Allergi mat? färskfoder osv-

Jag har problem med en hund som har födoämnes allergi. Trotts att vi varit till två olika vetterinär stationer så har de nöjt sig med att efter utredningar bara rekomendera deras egna allergifoder. Den sista veterinären gav oss oxå recept på öron medel, tabletter och klådstillande shampoo.

Jag är inte nöjd med att ge henne medeciner hela tiden utan funderade först på att gå över till färskfoder. Men det ser ut på innehållsförteckningarna som att det innehåller sammasaker som torrfodren, bara det att det är djupfryst? Varför då använda färskfodret?

Jag undrar om någon har erfarenhet av BARF modellen? Det låter ju bra attt ge hunden rena produkter men det måste kompleteras med en grönsaksblandning, och den innehåller bland annat pasta! Då har du ju vetet med i allafall! Har ni erfarenheter av utfodring av allergiska hundar. Hjälp mig i såfall.

Tack :)

AnneN
0

Jag har en hund med foderallergi, jag ger henne nu Orijen adult som är fritt från de vanliga spannmålen som bla, ris och vete, det innehåller istället potatis, grönsaker och örter. Sedan jag började med det fodret till Velvet så har hon inte haft några röda utslag eller klåda, hon är bra i magen och älskar maten.

Länk till Orijens svenska sida

Länk till Orijens kanadensiska sida (mycket bättre info)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vattnadal
0

När man barfar ger man inte pasta, utan grönsaker, köttiga ben och inälvor od.

Hemlagat kan kan lösa lätt oxå. Jag har kört kokt råris (dubbla mängden vatten dubbla koktiden, givetvis utan slat) finhackade grönsakerm och ägg, keso/kesella och fisk. Proteinkällorna kan man ju lätt variera mellan färsk kyckling (vingar och klubbor är lätta att hitta billiga) inälvsmat, rent kött od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
AnneN
0

Eros är du säker på att du skriver i rätt tråd nu?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

bell
0

Härligt med respons :) Får gärna ännu mera tankar o ideer om detta med foder :)

Jag tror jag ska testa Orijens. Hunden slipper ju då spannmålen. O jag får det enkelt ;) 

#2 det var det jag tyckte var så konstigt med BARFS innehållsförteckning- Pasta?

Nästa steg blir ju annars att laga maten själv… Har ni någon bra "matlagnings bok" att rekomendera?

SaraC
0

#5 iFokus bara jäklas med mig.. Är 99,9 % säker på att jag skrev i rätt Obestämd Men har tagit bort dem nu hursomhelst, om TS undrar varför 2 inlägg är borta Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar