Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5424 ggr
Zahara
0

El-bra eller dåligt?

Var nyss inne och läste i tråden om Cesar M och såg att där var mycket diskussioner om just el halsband. Vad tycker  ni om det? man använder ju elstaket till hästar kor får och ja även till hundar och har man det "osynliga" staketet via elhalsband borde det fylla samma funktion??

Jag tycker doch inte att man ska använda det som bestraffning vid vanlig träning! men som ex staket runt tomten och liknande..

Vad tycker du?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

ingann
0

Elhalsband är olagligt i Sverige. Jag skulle dock inte använda det även om det var lagligt… tänk dig själv att få elstötar runt halsen…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Vattnadal
0

Du får ha syndliga elstaket till hund, men inte osyndliga, det är förbjudet i vårt land.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnneN
0

Kan man inte träna hunden utan el så ska man enligt mej inte ha hund alls!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

paronskrutten
0

Skillnaden mellan halsband och eltråd är ju främst att djuret ser tråden, och vet (iaf efter en eller två stötar) att det gör ont att gå där. Ett halsband ger ett plötsligt ont, och är en ren bestraffning som inte är naturlig. Appropå hunden i CM:s program som tyckte ormar var roliga - bättre lösning är väl att ha hunden kopplad och under kontroll än att skrämma den?

Helena

MoaL
1

Det är skitbra med elhalsband som används rätt, och det är dumt att det är förbjudet. Vad jag vet så har det i varje fall tidigare varit lagligt i Sverige för vissa speciellt utbildade instruktörer att använda el för att till exempel göra hundar ren-rena, alltså att de inte jagar ren, och det tycker inte jag är fel alls. Dock ska det inte vara tillgängligt för allmänheten eftersom man lätt kan förstöra en hund med el, utan bara genom sådana som är speciellt utbildade.

Angående #4 som tycker att man jämt ska ha hunden kopplad; Vad är du för hundvän? Tycker du att en hund aldrig ska få springa lös? I USA kommer skallerormar in på gården till och med. Ska hunden få gå kopplad hela sitt liv för att inte bli biten, när det inom en timme går att få hunden att undvika skallerormar, och sedan är det bra? Skulle jag vara hund och aldrig någonsin få springa lös så skulle jag bita dig som ägare - oerhört illa. En hund ska absolut få ha möjligheten att springa fritt en stund helst varje dag, men i varje fall flera gånger i veckan.

Har man en hund som sticker efter andra hundar, människor eller liknande så får man väl se till att vara på inhägnat område eller någonstans där sådana störningar inte finns. Det måste vi göra med vår hund, eftersom hans förra ägare inte miljö- och lydnadstränade honom någonting, så än så länge kan han inte så mycket.

Om du hade ett barn som tog droger och misshandlade folk, och hade möjligheten att få honom att sluta genom att han skulle få ett kok stryk, skulle du inte låta någon ge honom det då? Eller för att referera till nämnda nyfikenhet hos hund - du har en unge som trycker i sig allt möjligt den kommer åt, från råttgift till tvättmedel. Han slutar om han får en smäll på fingrarna, skulle du inte ge honom en smäll på fingrarna då? Jag antar att du då tycker att man ska ha koll på ungen, men nu pratar vi ju egentligen lösa hundar. ;) 

En elstöt är mest obehagligt - så länge man inte har på extrem styrka såklart, vilket man inte ska ha när det inte behövs - och något som går över lika snabbt som det kom. Skärpning nu, var är det farligt om det går att ge hunden 1-2 elstötar och sedan går han inte ens nära skallerormar? Ett ögonblicks smärta mot ett fritt framtida liv? Det är ju värt det, absolut.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

paronskrutten
0

#5 Kan du inte ropa in din hund om den tycker att något är roligt ska du inte ha den lös, är min åsikt. Jag sa aldrig att hunden aldrig ska vara lös, men enligt CM ska man vara flockledare för hunden, och då ska hunden lyda en, så är det. Och ditt exempel om ungen som käkar gift och tvättmedel - tror du inte att det är bättre att man förklarar för ungen varför man inte ska äta sånt istället för att använda olagliga metoder som aga? Och ja, jag tycker att man ska ha koll på ungen, men det ska man ha med en lös hund också!

Helena

Maddepadde
0

Personligen tycker jag inte att privatpersoner utan kunskap om Elhalsbandets effekt och verkan ska kunna använda det.
Hundar som tränas till att inte leka med ormar, jaga bilar etc etc. Varför inte? Sålänge det används av en människa som faktiskt kan använda det och kan träffa hunden i precis rätt ögonblick.

Men vet inte hurmant jag tycker det är att använda det som skällhalsband.

http://www.youtube.com/watch?v=MklwlkTF6z8

Och ang. ormar. Ormar kommer in överallt, även under staket. Och att ha hunden kopplad hjälper ingen om hunden inte är under uppsikt och en orm är inom räckhåll.

Är en aning kluven när det gäller El-halsband.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Fija
1

Min kompis hade lånat ett elhalsband till sin hund. För att få honom att sluta skälla. Och jag tycker det var kanon! Hade gärnat lånat det själv :)

Iaf det halsbandet gav ju ingen jättestöt. Utan skällde hunden ett litet voff så tjittla den på halsen (väldigt svag stöt). Men satt han igång å tokskällde fick han ju lite kraftigare stöt. Alltså desto värre han skällde desto kraftigare stöt. Vi testade det på oss själva också, och det gör ju inte ont men e obehagligt.

I 2 veckor använde hon det och efter det är det slut på hennes hunds dumskällande och det är flera år sedan.

Visst kanske inte dom 2 trevligaste veckorna för hunden, men dom sparade in många bråk och tillsägelser. Jag skulle lätt kunna tänka mej att testa på Nova, för hon är precis som falcon var, bara dumskäller åt allt och inget, tyst är nog det ord jag säger som mest.

paronskrutten
0

Det finns andra metoder än el, som vatten att spruta med..

Helena

Maddepadde
1

Vet inte hur mycket du kan om hund, men vissa hundar reagerar inte på vatten och annat.
Har en kompis med en Rottis, han gör utfall, han reagerar inte på vatten.

Men börja grina då!

paronskrutten
0

#10 Men el hjälper, eller? I glödens hetta är jag osäker på om rottisen bryr sig om en liten "kittlande" stöt..

Helena

Maddepadde
0

Det handlar om att träffa i rätt ögonblick, precis som med en klicker.
Han tycker bara att vattnet är skoj. Däremot kan jag inte uttala mig om hurvida elen hjälper, dom har aldrig haft ett elhalsband på honom.

Och kittlande stöt? Jadu… Om det är det du tror att elen känns som så, okej!

Men börja grina då!

Fija
1

Nä, precis…

Jag tror man måste ha haft en sånn hund som inget funkar på innan man fattar verkligen…

Som Novas skällande och utfall (fast glada) mot andra hundar. Vi har testat allt!

Ett Nej! eller Tyst! lyssnar hon inte alls på.

Vi har testat förstärka med skrammelpåse funkade inte, vi testade kasta en nyckelknippa ibacken varje gång också. Ingen reaktion.

Vi har testat spruta vatten.

Vi har testat ignorera.

Vi har testat avleda med roligare.

Vi har testat ta tag i henne ordentligt.

Nu har vi gett upp. Hon skäller åt allt och inget.

Men vi tar gärna emot mer tips :)

Fija
0

#12 Det är nog olika på hur mycke ström det är i halsbandet. Det min kompis hade var ju inget jämfört med att råka ta på elstängslet till en hästhage tex…Det mer vibrerade lite lustigt än att ge en ordentlig stöt!

paronskrutten
0

Peta på en eltråd får du se hur det känns, ska man ha det starkare än så är man definitivt inte en djurvän. Jag tycker att det är bra att man inte får använda elhalsband på hundar (andra djur). En bra kommunikation mellan människa och djur ska inte bero på smärta. Kan man inte hålla in sin hund när den gör utfall - ska man göra illa den då för att man inte klarar av den? En hund jag har vaktat skäller och morrar som tusan vid möte med annan hanhund, det är bara att hålla fast honom ordentligt och hålla för munnen på honom. En hund som är mer aggressiv än så mår inte bra, en sån hund hade jag avlivat, eller gett/sålt till någon mer kunnig. Min åsikt. Jag respekterar din också.

Helena

Fija
1

Sa ju just att det är ingenting jämfört med att få en stöt av eltråd.

Klart vi klarar hålla henne. Ingen fara så. Men hur trevligt är det att behöva hålla tag å som du skrev hålla runt nosen. Det är ju ett himla tjorvande varje gång man möter en hund då lixom. Och det är nog heller varken trevligt för hunden eller den som går med den. Och det är en helt annan grejj att vakta en hund ett tag, eller ha det så i alla år varje dag!!

Och det hadlar inte alltid om att vara aggresiv. Nova älskar andra hundar och människor, men måste bara skälla ut dom ändå……

Zahara
0

måste bara få lägga in att där e ganska så bra malle i en eltråd med! jag kan koppla mitt upp till 7000v om jag vill och det tror jag inte el halsbanden är på…. Någon som vet vad halsbanden ligger på?

Marylojs
0

Fija: Överdrivet tokskällande beror ofta på en stressad själ. Vad gör ni med hunden annars, hur mkt får den arbeta och med vad? Har ni jobbat med shaping vid hundmöten?

Maddepadde
1

Om man har den på "Kittlande stöt" kan man ju lika gärna använda ett vibrationshalsband.

Vem har sagt att hon inte klarar av honom? Däremot är det inte så trevligt för mötande att se en stor hund göra utfall mot deras hundar, oavsett om det är glada eller arga utfall. Det är ju inte det att hon inte kan hålla honom, men hon vill ju gärna "komma åt honom" och avbryta hans beteende. 

Vet inte vad du, PARONSKRUTTEN, har för erfarenheter av stenhårda hundar, men jag har erfarenheter av flera i princip ogenomträngliga hundar och det är inte kul att arbeta med. När inget utom smärta går genom.
Och om jag skulle kunna rädda livet på min hund med 2 stötar, så sure!

Men börja grina då!

Fija
0

#18 Maryloys - Hon är en väldigt stressad själ. Tror det kan bero på den usla blandningen också. Hon är både vakt, vall och jakthund. Hennes dagar ser som oftast ut att hon följer med till stallet och hänger med mej där när jag pysslar och rider (jag rider oftast i skogen). Sen tränar vi lite trix och lydnad inom hus och ute. Går några promenader per dag. Och besöker agility banan ca en gång i veckan. Sen är hon ju alltid med när vi gör någat annat också, badar, fiskar, går och handlar osv…

Men hur slut hon än är trippar hon omkring och skäller inne och ute. Man blir smått galen, det är aldrig ro i hunden.

Människor hon inte känner sköter hon sej perfekt med. Inte ett ljud eller drag i kopplet! Och börjar hon skälla så behövs bara ett litet tyst! å hon blir tyst. Men när hon väl lärt den människan så blir hon sitt vanliga jag igen. Så hon förstår, och vet vad som är rätt, är som bara att hon skiter i…

Vet inte om vi jobbat med just shaping. För vet inte vad det är! Utan vi har testat olika övningar vi fick av våran instruktör och saker vi sett på tv, läst om osv…och inget vill funka…

Jag har seriöst aldrig träffat en knepigare hund. Hon är ju genom go och underbar finns inget elakt i henne, men samtidigt helt sjukt stressad och okontaktbar…

Tar gärna emot fler tips om hur detta kan få ett slut! :)

ElinLilja
0

Man kan aldrig jämföra ett elhalsband med ett stängsel för t ex hästar, för elstängselt utger små små vibbar som hästarna känner när dom är en bit ifrån tråden och där med kan dom välja om dom vill fortsätta att undersöka tråden och få sej en stöt eller gå där ifrån eftersom dom vet att här smäller det. I ett halsband förvarnar du inte och hunden har inte en chans till att veta att snart smäller det.

Nej elhalsband är bra att det är förbjudet kan man inte träna sin hund på ett snällt sätt kanske man ska fundera en och två gånger på att ha hund. Ingen hund ska behövas tränas med rädsla för att göra nånting fel så att den får en stöt i halsen. Bara för att ditt barn skriker och inte tystnar när du ber den ska man sätta elhalsband på dom också?!

Det finns alltid bättre sätt att träna sin hund på, och även om man inte kan nån bättre metod själv kankse man behöver hjälp av någon som kan det

Maddepadde
0

Vet du vad vi menar när vi pratar om Cesar Milan, Ormar och El-halsband?
Det vissa hetsar upp sig över är att han använde El-halsband för att lära en hund att låta bli hundar.

Skulle du välja att riskera att din hund springer fram och blir biten av en hund, eller skulle du ge din hund 2 stötar?

Men börja grina då!

[lanns]
0

Kastar mig in i denna debatt om elhalsband. Har ingen erfarenhet av sådan och har inte sett Cesar Milan och skallerormshunden heller bara läst om dem på detta forum.
Elstaket och elhalsband kan man inte jämföra som flera påpekat. Staketet kan djuret välja om det vill gå nära eller ej. Halsbandet ÄR nära, det finns ingen chans att välja.
Så jag tycker att dessa halsband ska fortsätta att vara förbjudna.

Sen blir jag lite tveksam när det kommer till väldigt speciella tillfällen som hunden som vill leka(?) med ormar. Frågan är vad som gör mest ont, elstöt eller ormbett?

Maddepadde
0

Ett ormbett kan vara dödligt, speciellt i USA där skallerormar mer eller mindre är en del av vardagen på vissa ställen. En elstöt är en snabbt övergående obehagskänsla.

I alla fall om jag kunde välja mellan att få min hund skallerorms-biten för att hon skulle latja med Ormen eller ge henne ett snabbt obehag, 2 eller 3 gånger skulle jag helt klart välja halsbandet.

Och angående dom nedgrävda el-staketen (+ halsband). Halsbandet varnar när hunden går för nära, genom att pipa. En hund som väljer att inte ta stöten blir alltså förvarnad och får sin chans att återgå till sitt "område".
Själv tycker jag inte om nedgrävda "staket", då får man allt ta och använda sig av nät som normala människor. :)

Men börja grina då!

[lanns]
0

#24 Precis så går mina funderingar oxå. Jag skulle absolut välja elhalsbandet framför en död hund.

Nedgrävda el-staket har jag aldrig hört talas om. Låter inte kul. Hur blir det för en människa som gåröver ett sånt? Eller har det nått med halsbandet att göra?

KindredCold
0

Notis: Försök att hålla runt nosen på en bulldogg eller en mops.
(Har ingen sådan, men fick upp den tanken bara)

Det finns välutbildade el-halsbandstränare i USA.
Skulle jag välja mellan en död hund och att hon får en eller två stötar.. Svaret är självklart. Stöten är obehaglig, men knappast dödande. (påminner om att jag pratar om de mycket duktiga tränarna, inte någon vanlig människa på hemmaplan).

Sen måste jag hjälpa Maddepadde lite.
Den som vill försöka få min tik att "snap out of it" när hon blir låst..
PM.a mig så kan vi mötas så får du pröva.

Nu är det inga farliga låsningar, bara något enkelt som en katt..
Men ändå.. Hon var mycket värre förr. INGEN kontakt alls.. Inget funkade.. Förutom en grej. Avslöjar inte det, ifall någon nu skulle vilja ställa upp på prövningen ;)
Den är väldigt enkel, men ibland inte tillräcklig. Vill även påpeka att jag orkar hålla min hund om hon skulle få för sig att göra ett utfall mot något.. Så det behövs inte tas upp.

Är jag för eller emot el?
Ja - Om det står mellan liv och död, och om en utbildad tränare står för träningen.
Nej - Det finns fler sätt, även om man med psykiskt låsta hundar tar mycket längre tid att hitta dem. Hamnar det i fel händer kan det bli så mycket lidande för hunden. Räcker det inte med att folk slår och sparkar sina hundar?

Bleenda
0

Skulle jag veta att min hund riskerade att dö en plågsam död så tror jag nog att den hellre skulle få ett par obehagliga stötar.

Man ska absolut inte använda el halsband utom i yttersta nödfall. Nu är den ju förbjuden, men misstänker att det ligger en sån i några garderoberGlad. Det finns situationer där den behövs. Tänk er en hund tex som står och gapar i hundgården dag ut och dag in. Den tystnar så fort du går dit och ska fya den. Vad gör du? Du kan inte bestraffa den då, för den har ju tystnat.

Jag äger ingen och kommer aldrig skaffa någon heller. Men jag har sett den användas. Varje gång hunden skällde så sa hundägare "tyst" sammtidigt som han använde elen. Hunden ryckte till lite och såg fundersam ut. Sen skällde han igen och ägaren gjorde samma sak. Dom provade några gånger i ett par dagar. Efter det blev hunden mycket lugnare. Inte kuvad eller något liknande. Bara lugnare och mer till freds. Han kunde ligga och speja över åkrarna eller ligga och tugga ben i lugn och ro. Det här skällandet hade blivit ett beteende hunden inte kunde bryta. Här var elen till enorm hjälp för hunden.

Zahara
0

# 21 det där med att hästarna "känner" elen det stämmer inte, har man jordat eller glapp kan det ticka i stacketet så vana häster vet att elen är på  annars år det bara fram för dem och känna och få sig en jäkel. Min gammle går aldrig på styacketet men min 2 åring testar det iblan då jag en tid var slarvig med att sätta igång elen på morgon. Då e hon framme och rör vid och får sig en smäll. Visst kan de se staketet men en ovan häst vet ju inte om "risken" precis som en hund inte vet om risken med ex nedgrävt staket utan de fär väl båda antar jag lära sig av sina misstag :)

Karmatarerskanise
0

Verkar vara vissa i dena tråden som inte fattar att det inte är tillåtet med elhalsband i Sverige.

Maddepadde
0

Jag tror att när vissa tror att dom har haft elhalsband på sina hundar så är det egentligen Anti-Skäll-halsband med vibration. :)

Men börja grina då!

Bleenda
0

# 29 #30 Om  "vissa" råkar vara jag så kanske jag kan förklara att det som hände var när halsbandet var tillåtetTungan ute Alltså för många år sedan. En stor del av medlemarna här var nog inte ens födda dåSkrattande

Karmatarerskanise
0

#31 Okey :) Men det var inte bara ditt inlägg jag syftade på :)

Hur många år sedan var det tillåtet?

Karmatarerskanise
0

#31 Okey :) Men det var inte bara ditt inlägg jag syftade på :)

Hur många år sedan var det tillåtet?

Zahara
0

# 29 vet att det inte är tillåtet i sverige men ville ha lite tankar och synpunkter ang det :)

Vattnadal
0

#26 Jag har oxå en hund som låser sig, och inte går att bryta så lätt. Hinner han jaga upp sig så är det svårt. Jag jobbar hårt på att hindra honom från att låsa sig. Aldrig med våld eller ens i närheten, då förstör jag honom. Jag vill att han ska lita på mig, därför lägger jag aldrig ner honom ed.

När jag ser att det kommer en hund på skogsvägen och jag har gameltiken med, går jag helt sonika av vägen, och avleder dem med något annat. I början körde jag godissök, nu kan det räcka med att jag kräven ögonkontakt, och sen går vi tillbaka ut på vägen. Då måste kontakten behållas, så att han inte går och nosar i hundens spår och jagar upp sig.
Går jag på träningspromenader man bara Vidar så kör jag kontakt och godis, göra trick för att tänka på annat, och så fort han börjar jaga upp sig för mycket ökar vi avståndet tilld et läskiga.

Jag låtar aldrig främmande hundar komma fram till honom, och jobbar alltid på att vara förutseende och hinna med att se när ett "anfall" kommer, och bryta i god tid med något kreativt för honom att göra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter