Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2408 ggr
L8sson
0

anmälan

hejhej

om jag tycker/känner att en person inte tar hand om sin hund och vill göra något åt de, vad ska jag göra?

Sist jag hade honom så fick jag klippa hans jätte jätte långa klor, de va de värsta jag har sätt i hela mitt liv.  och han får knappt komma ut, och han är stressig som f*n.

vad ska man göra? anmäla?  eller? det är liksom min kompis hund också så de känns lite jobbigt. för jag älskar denna hund.

spikes
0

har hunden en uppfödare kan du höra av dig till den i första hand

ingann
0

prata med din kompis! anmäla skulle jag  inte göra förrän ägaren vägrade göra något åt situationen… dessutom, även om du anmäler hinner hon/han göra något åt det innan djurskyddet kommer då de måste avisera flera  dagar före att de tänker komma. och är det värt att mista en kompis genom att anmäla? hon/han lär ju fatta vem som anmält även om du är anonym eftersom du vid anmälan skall ange på vilket sätt hunden är vanskött.. (för det lär väl inte vara fler än du som nyligen klippt jättelånga klor?)

#1 vad ska uppfödaren kunna göra? den har ju inga rättigheter kvar när hunden är såld…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 finns ingen uppfödare.

#2 de e så att min kompis bor inte där hunden finns, den bor hemma hos hennes pappa, som inte tar hand om hunden.

jo ska försöka men de väldigt jobbigt för hennes andra hund har precis varit tvungen att avliva pågrund av tarmbesvär eller liknande.

tycker synd om hunden, antingen så får han va instängd i ett rum eller sitta i bilen ..

ska försöka prata med henne, kanske kan komma överäns om att jag tar hunden (ozzy zom han heter) oftare på promenader m.m..

spikes
0

2,det var i mina ögon en rätt dum fråga, en uppfödare som är seriös försöker alltid hjälpa till om någon av hundarna från kenneln far illa på något sätt.

ingann
0

#3 hoppas du kan få henne att prata med sin pappa om hur hunden ska skötas;) kan hon annars inte försöka ta över hunden av sin pappa som ändå inte verkar vara intresserad av den?

#4 det var definitivt ingen dum fråga! när uppfödaren har sålt hunden har hon/han ingen som helst rättighet längre vad avser hunden… vill inte ägaren så kan inte uppfödaren göra ett jota hur seriös hon/han än är…

då tycker jag ditt inlägg var dummare faktiskt;p

normalt pratar man väl med ägaren till hunden o inte letar uppfödare o ringer dem det första man gör???

/Ingalill

L8sson
0

#5 Kan berätta hur de är, lite komplicerat.

Min kompis, hon bor hos sin mamma, där hade dom en hund som dom va tvugna att avliva pågrund av att tarmen växte ihop.
Hos hennes pappa va de så att han bodde med en "dam" och min kompis ville ha en hund där med. så hon fick de sen så gillade inte min kompis den "damen" hennes pappa hade så då slutade hon va hos sin pappa (automatiskt hunden då också dårå), slutade med att dom skildes.

sen dess har hon inte varit där så ofta och hennes pappa tar mindre och mindre hand om hunden, och hemma hos hennes mamma så har hennes mamma och bror tagit över en annan hund. och min kompis ska flytta när hon börjar gymnasiumet i höst, så hon kan ju inte ta hunden. =/

förstår ni situationen? de enda jag kan göra är att prata med henne om det jag ser och känner och hon kanske kan tänka om och tänka på vad hon ska göra åt saken..

sorry att de blev lite långt..

ingann
0

#6 okej… hoppas det fixar sig iaf så hunden kan få det bättre. om inte annat kanske han behöver övertalas att omplacera hunden…. bra att du är villig iaf att försöka göra vovvens liv drägligare;)

/Ingalill

L8sson
0

#7 jo men man vet ju ibland inte vad man ska göra :S?

tycker synd om jycken lixom.

spikes
0

5,men ser du inte vad jag skriver?, en uppfödare kan mycket väl gå in och hjälpa! en köpare många ggr oavsett om den är köpt eller inte,det har min uppfödare gjort ett flertal ggr om hon har fått reda på något, och det är många som tacksamt har tagit emot hjälpen, och ser hon att det ändå inte funkar,ger hon förslag med hjälp av omplacering eller att hon tar/köper tillbaka hunden,nu tänker inte jag diskutera detta med dig, jag ger bara min erfarenhet av det.

8,hoppas verkligen det går att lösa på något sätt,försök vara rak och säg vad du tycker till ägaren;-).

ingann
0

#9 så du tycker alltså att man ska ringa uppfödaren så fort någon gör något fel med sin hund? det var ju det enda rådet du gav… (så mycket gällde den andra chansen för alla du förespråkar i andra trådar)

jag pratar iaf med ägaren innan jag pratar med någon annan…

#8 försök tala om vikten av att klippa klor och arbeta med hunden. funkar det inte så försök att på något fint sätt att säja att du måste anmäla om inget görs för hundens skull. hoppas det går bra för dig;)

/Ingalill

L8sson
0

aa tack för allt pepp =)

får se vad som händer.

Bleenda
0

#10 Det är många kloka råd du gett. Jag skulle sagt det samma. Först tar man kontakt med ägaren och hjälper till att tipsa och ge rådGlad

Här står det också att det inte finns någon uppfödare.

#4 Ibland är det inte så lätt som uppfödare att hjälpa. Uppfödaren äger inte hunden längre och så är det inte säkert att uppfödaren överhuvud taget vet om att köparen har problem. Så klart att dom flesta vill hjälpa annars.

ingann
0

#12 precis. Det spelar nog ingen roll hur mycket en uppfödare vill hjälpa… om en hundägare inte bryr sig om hunden så vill den nog inte ha hjälp av säljaren heller utan intar försvarsställning, nekar till problem etc…  insåg ägaren att problem förelåg hade den säkert ringt och bett om hjälpen själv…

nu hoppas jag och tror att ägaren till hunden i detta inlägg inte är sådan utan att han tar emot den hjälp som erbjuds;)

/Ingalill

spikes
0

TOLKA DET HUR NI VILL JAG SKRIVER VAD JAG VET:-)……..snacka om att jag blir trött!!!!!!!

L8sson
0

TACK FÖR ALLT :)

jag snackade med min kompis idag, jag sa att Ozzy inte mår bra och att han inte är sej sj, och så sa jag att jag vill ju bara honom väl. och vill gärna hjälpa till. hon har fått nått att tänka på iallfall, så jag ska träffa henne imorm så jag får se vad hon säger.

ingann
0

#14 du behöver inte skrika;) (skriva med enbart caps på internet = skrika, höja rösten)

och ja, jag har tolkat det på mitt sätt.. har även bett några andra läsa det för att se om jag tolkat konstigt men de tolkar som mig…

men din sista mening håller jag helt och hållet med om:)

nu tänker jag inte förstöra L8sson´s tråd mer.. lessen för avvikelserna L8sson:S

/Ingalill

ingann
0

#15 världen skulle ha fler av dej;) hoppas det går bra nu!

/Ingalill

L8sson
0

#17 hehe de e lugnt ;) aa jag hoppas att jag kan göra nått :)

spikes
0

16, hade jag skrikit hade jag inte satt ett smile efter, det var mera ett uppgivet utrop, ta reda på sånt innan du säger nått, och ja du får tolka det hur du vill, för du o några andra har ju redan som sagt bestämt er för det, tur att andra ser det på annat vis:-)).

18, förlåt för att det blev så här det var inte alls meningen, min tanke var bara vänligt sinnad,sedan att andra nödvändigtvis måste tolka saken på annat sätt kunde jag inte hjälpa, men jag önskar verkligen att du kan göra något för vovven

MVH

Lena

L8sson
0

#19 lungan ;) jag vill ju bara hjälpa hunden :)

spikes
0

20, vad bra,önskar dig lycka till;-)