4 veckors valp blågrå med bubbla i ögat
Min mor har fått valpar hemma, och hon har märkt att en tik är helt blind på höger ögat. Det är blågrått och har som en bubbla på hornhinnan, har provat googla det och det enda jag hittat som låter liknande är Bowmans kapsel.
Jag undrar om det är någon här som har någon aning om vad som kan ha hänt?
Valpen är pigg, äter bra, busar och leker med dom andra. Men självklart är hon mer försiktig än dom andra, och det är ju förståeligt. Dock så i denna "bubbla" tiken har i ögat så ser det ut som ett "knott" eller litet skräp. Vi har inte petat och irriterat ögat någonting alls, det rinner inte och hon är inte röd i ögonvitan heller. Veterinär skall kontaktas imorgon(måndag).
Bifogar en bild på ögat, tittar man noga så ser man "bubblan" med det svarta i.

Hoppas att det inte är så allvarligt, för hon var ruskigt söt.
**MVH Cerrolyn

#2 Hoppas på samma sak, för hon är då den mysigaste valpen i kullen. Kommer gärna och lägger sig i famnen, vill gärna pussa och vara innanför kläderna.
P.S Kanske ska tillägga att hon är egentligen vit och inte brunrödbeige i det "ljusa", men dom hade precis fått mat och simmat runt litegrann i matskålarna. D.S
Vilken sötnos. Vet inte heller vad det är hon har. Men hitta nåt på nätet som heter Retinopati/ Idiopatisk familjär retinopati ( även kallad bubbelsjuka).
Vet inte hur man länkar. Men går man in på Kennel Black Blossom o kollar under Avel så har dom en sida om ögonsjukdomar.
Hoppas det inte är nåt allvarligt på henne
Googla vidare o hitta en sida om Bowmans kapsel. Det första jag såg var om njurarna på folk som också hade nån sjukdom som hette likadant
. Ah ja.
Håller med dig om att det låter som det du sa. Verkar ju som hon fått en skada på ögat, en klo eller nåt?
Det andra jag läste om fick jag uppfattningen var flera bubblor.
Hoppas att det ordnar sig vad det än är.

Usch vad synd. Berätta gärna vad veterinären sa. Den kan ju iaf leva med ett öga. Tror att den kan ha kommit emot något föremål och skadat hinnan. Då kanske det kan bli så där.
Min förra hade exakt en sån "bubbla" på hinnan. Vi gick till veterinären som sa att det kan varit ett föremål som skrapat emot. Vi fick ögondroppar och en slags salva och det gick bort efter en vecka eller två :)

Har varit hos veterinären som konstaterade att hon fått något skräp i ögat, det är nu bortplockat och hon går på kortison och penicillin. Det som är lite konstigt är att det har gått såpass snabbt att ögat blivit "blint", även veterinären tyckte det.
Men hon kommer förhoppningsvis få synen tillbaks, plus att hon blev döpt av veterinären :D Extra blev namnet :)

Vilken tur!!!! :)
#8 Det hände min systers kaninunge också.. hon fick tillbaka synen lite, den blev bara lite nedsatt.
Hur har det gått?
**MVH Cerrolyn

#11 Står i #8 :D

**MVH Cerrolyn

#13 Hehe ingen fara, alla kan ju tappa synen lite då och då ;)
Hur är det med bebisen förresten?
Jo visst kan man det.
Det är bara bra med henne, hon växer, äter, skriker och skiter 
**MVH Cerrolyn