börja spåra!
när jag var hos rehab.tyckte dom att jag skulle börja spåra lite med min hund så att hon får träna huvudet och gå i kuperad terräng och bli av med överskottsenergi.men,jag har faktiskt aldrig varit intresserad av spår så nu blir det till att forska.hon har en nos som är fantastik ;) å älska själv att spåra.tex när våran katt kom ut och försvann när hunden var knappt året så fick hon upp spåret och sökte i över 20 min tills hon hittade katten sittade i ett träd.men hur fungerar det om man lär spår påverkar det att ha hunden lös sen i naturen?.hur börjar man ? nån som vet någon bra bok ?jätteglad för tips! mvh tira

Vill ni gå personspår eller viltspår? Brukshundklubben brukar ha kurser i personspår och en del rasklubba eller specialklubbar brukar hålla kurser i viltspår.
Man lär ju hunden spåra på kommando så att ha den lös om man har bra grundlydnad på hunden brukar inte påverkas av spårträningen.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ok skönt att höra .talade med uppfödaren nu och vi talade om spår ect och hon rekommenderade pesrsonspår mvh tira
Sedan så brukar man även använda spårsele och lina så att hunden lätt ska fatta när den ska spåra. Är man konsekvent med det tror jag att hunden fattar att den inte ska spåra när den är lös. Men det gäller självklart att du har bra grundlydnad på hunden också. =)
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Tycker definitivt att ni ska börja spåra. Jag brukar köra viltspår då hunden som jag fick ta över redan var SVCH.
Hunden brukar rätt lätt kunna skilja på när den "arbetar" och inte. Som sagt är det ju bra att ha en speciell sele som man bara använder till spår.
Om man inte vill gå till en speciell rasklubb finns det många instruktörer som kör kurser, bor du i närheten av Göteborg kan jag rekommendera Sara på Göteborgs hundpensionat.

ok jättebra tack till er alla mvh tira