hundrädd hund!
har problem med att min hund är mkt rädd för andra hundar.saken är den att jag har rehabliterat flera omplac.hundar och även hjälpt andra människor med ders hundar men nu går jag bet.talade även med en vetrinär och han sa att ett trauma för en sån liten hund är alltid svårt.när min tik var kanske 14-15 v så var vi på väg hem.då hade jag även en omplaceringshund en hane som var väldigt skeptisk emot han hundar.med var också mina barn 4 år 3 år och 2 år alla barn gick själva .då möter vi två unga killar med två pitbull.deras ena hund skäller till och gör liksom ett utfall vilket gör att 4 åringen blir jätterädd och skriker till och då blir ju min han hund arg och orolig och skäller till han med då står dessa killar och hetsar hundarna emot oss.jag kan bara säga att hade dom kommit loss hade det gått mkt illa.dom skällde,morrade och slägde sig i kopplen för att försöka komma loss emot oss.då ska jag försöka få ording på barn och hundar så ingen kommer emellan dessa hundar så ni kan nog föreställa er hur hysteriskt det var.dessutom var ju min hane då också helt vansinnig för barnen var hans allt.och mitt i detta är min lilla valp.sen dess är hon totalt neg.för hundar om dom väl hälsar är hon mkt undergiven (kissade ner sig när hon hälsade på en 16 v papillonvalp)men möter hon hundar på avstånd eller går förbi har hon bara ett läge och det är att skälla så mkt som möjligt och försöka skrämma dom innan dom skrämmer henne.hon leker med ett par hundar hon känner och det är inga problem.jag har försökt allt nu känns det som.nu har jag inte kcvar hanen han placerades ut då hon var ca 10 mån och nu snart kommer jag vara helt barnledig fm så tänkte ta tag i detta på allvar ..alla råd mkt välkommna eller egna erfarenheter. mvh tira
Ayla blev ju attackerad som valp så har också haft problem med att hon är rädd för andra hundar.
Hon låste sej och bara stod och kolla och ibland reste ragg och skällde, för att hon var rädd. Gick inte få kontakt med henne alls.
Jag fick det bra tipset av min instruktör att ta me något jättegott(typ massa korvbitar, köttbullar..) Sen när hon sikta in sej på andra hundar skulle jag bara stå och mata henne…mata mata mata…för det ska stimulera något i hjärnan så det blir svårare att tycka det dom ser blir obehagligt. Sen slutar du helt plötsligt att mata, och då kollar hunden (kontakt) förhoppningsvis på dej och då berömmer du och ger den mer gott :)
Det gick massor med korv, köttbullar och leverpastej men Aylas hundrädsla är nästan borta nu :)
Nu kan hon resa lite ragg om någon hund är väldigt nära och beter sej illa, men det är ju förståeligt. Annars bryr hon sej inte alls om hundar igen :)
Och ha tålamod, första gångerna funkade det inte alls, inte så att man märkte nån effekt av det iaf.
Någon annan kan kanske förklara bättre. Men det var så jag fick ordning på hennes hundrädsla iaf.
Va du än gör bli inte arg på din hund iaf. Blir bara sju reser värre om matte också är obehaglig. :)
Lycka till! :)

det ska jag prova.vi har jobbat mkt med operativt så detta är ju samma stil så det borde fungera.tack för rådet.ska börja redan i morgon.tack så mkt mvh tira
Testa att fråga på www.alltomhundar.com också, man kan aldrig fråga för många människor om råd. Tycker verkligen om det forumet.
Lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]