Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 696 ggr
J-Parnebo
0

äter inte ensam

Våran snart 12 åriga schäfer har levt i 10 år med en annan schäfer, men vi fick avliva den 10-åriga schäfer. och nu så den 12-åriga schäfern som heter rex, han har alltid ätit jätte bra och så, men nu har han börjat med att man måste sitta med han när han äter, annars vägrar han. Det började typ för en månad sen men detta, och han har vart ensam i ett halvår ungefär. Vad kan det vara? Och det är bara jag som kan sitta med han, vi har testat. Och jag kan inte vara där med han hela tiden när han ska äta.

Vad kan man göra och vad är det som är fel?

AnneN
0

Kolla upp så han inte är sjuk, annars kan det vara att han är deppig och saknar sin kompis

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anders 50
0

Jag antar att de båda åt sin mat samtidigt och att han nu saknar sin kompis vid matskålarna. Men jag tror att det går över, såvida det inte har med något kroppsligt fel att göra. Jag har haft hundar som saknat sin kompis något oerhört, nästan mer än när människan saknar någon nära vän, men det har som väl är gått över efter ett tag. Hoppas på det bästa !

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Freke
0

Har precis som 890-3 varit med om när hundar saknat sin/a kompisar så otroligt mycket.

Hundar är orerhört känsliga för förluster, vissa kan nästan svälta sig till döds men det brukar ta en eller ett par månader för att dom ska fatta att det blir inte bättre men inte heller sämre.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

J-Parnebo
0

tack för svaren, ska jag fortsätta vara med han när han äter så länge jag kan sitta med han? eller vad ska jag göra?  snart börjar skolan och kan inte vara hemma på hans tider.. =/

Anders 50
0

#4 Äter han ordentligt när du är med och han inte visar några andra sjukdomstecken så kanske du bara ska låta bli att vara med när han äter. En för övrigt frisk hund svälter sig inte så att den blir sjuk. Det kanske är lite obehagligt, men de brukar börja äta efter ett tag. Men det är svårt att ge råd när man är långt i från och inte mitt i situationen. Missade lite i ditt första inlägg att det hade börjat ca. 5 mån efter att den andra hunden gick bort, så det verkar lite egendomligt. Tycker att du ska kolla med veterinären så han är helt frisk innan du försöker att få honom att äta själv.
Hoppas det går bra.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Ellenfyrkant
0

Kolla om han är sjuk, annars om han är frisk är det förmodligen att han saknar sin kompis. Men sålänge han inte är sjuk tkr jag inte ni ska sitta med utan han kommer äta tillslut när han blir hungrig, sålänge han har tillgång till mat är det ingen risk att han skulle dö av självsvält. Hundar protesterar sådär ibland (min vovve har precis börjat)

Mvh Ellenfyrkant

J-Parnebo
0

#5 #6 vi har vart hos veterinären och kollat han pga hans exem, och då sa veterinären också att han har börjat magra, så kollade han upp lite, undersökte han, men han sa att han hade åldern imot sig,  :/