Hundraser!?
Alla har väl sina favoriter bland alla de hundraser som finns :)
Jag själv har en sheltie som jag är jättenöjd med, trivs verkligen med rasen! Men jag är lite nyfiken på dessa raser också. Även om jag såklart inte är tillräckligt nyfiken för att jag skulle köpa dom. Men det skadar ju inte att veta mer om dom, ellerhur!? :D Så ni som äger eller har erfarenheter av dessa raser får gärna skriva det ni vet :)
Storpudel
Pointer
Gordon Setter
Irländsk Setter
Weimaraner (korth.)
Collie (långh.)
Boxer
Finsk Lapphund
Irish Soft Coated Wheaten Terrier
Kooikerhondje
Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Volpino Italiano
Papillon
Japansk Spets
Chihuahua (korth.)
Cavalier King Charles Spaniel
Chinese Crested
Mvh Ellenfyrkant
Ja, egna erfarenheter då. Dock inget man ska gå efter kanske..
Anyhow.
Storpudel, trevligare än de mindre verianterna, men ingen Pudel jag träffat eller ägt har vart speciellt trevliga.
Boxer är en trevlig ras, om man kan den.
Finsk lapphund är en hund jag def. skulle kunna tänka mig att ha.
Inte träffat någon som det är fel på så att säga. Den är en trevlig och sansad hund.
Sen har jag inte så stor erfarenhet av resten.. Chihuahan kanske då jag känner en uppfödare, men hennes hundar är ju så väldresserade så de är inte något att jämföra med de små liven folk bär omkring i väskor.. Så, delad mening om den.
Kom ihåg folk att detta är mina egna erfarenheter, så inget tjaffs om att "oh nej, men du har fel" osv..
(Finsk lapphund på bilden)

Min syster har en storpudel, en aprikos tik. Tyra är en jättetrevlig hund. Hon fungerar toppen med folk, ungar och hundar, gillar tom katter. Hon kan bli skällig när barnen leker och hon inte får vara med.
Nackdelarna med henne är väl pälsen, för även om de klipps ner är det jobb. Det ska kammas, nos och tassar ska rakas och är de blöta kan man inte bara torka dem med handduk, då blir det en enda tova av pälsen. Dock fungerar det toppen att självtorka, de blir bara krulliga och söta av det.
Tyra har en del jaktinstinkt, och jhagar gärna om hon inte får använda hjärnan till annat.
Vore det inte för pälsen skulle jag lugnt kunna ha en storpudel som aktiv sällskapshund!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Irländsk setter hade jag, dock bara ett par månader på grund av massa dumma saker. Han var det gladaste jag träffat. Alltid på ett underbart humör. Han gillade alla och allt. Tillgiven och uppmärksam. Dock ska man veta att settrar är en sån ras som mognar väldigt sent och är flamsiga och unghundiga länge.

#3 Det är jag helt medveten om, Boxer vet jag också har sina flamsår :P Upp till 3 år har jag hört. Då nånnstans börjar allvaret i dem växa fram, alldelles underbara hundar enlgt min mening :)
Min förra hund var 25% irländsk setter ^^
Mvh Ellenfyrkant

Eftersom jag själv har en boxer och det finns två till i familjen så är det den rasen jag bäst kan. Jodå, boxern är som en valp hela livet ut
. Glada och pigga och älskar allt och alla. De är rätt vakiga av sig och vill gärna tala om att de finns. Gillar att gosa och sitta i knät och vill alltid vara där man är. De är inte lätta att träna alltid, man måste ha ett tålamod som heter duga. De kan, mitt i träningspasset, få för sig att ett boxerrus vore ju kul och så far de iväg. Sen kommer de så snällt tillbaka och fortsätter träna som om inget hänt
. Det kan bli en rolig upplevelse (i alla fall om man är publik) att se ett gäng boxer tävla i lydnad för då kan allt hända.
De går att använda till det mesta och är jätteduktiga och hörsamma, trots sin sprallighet. De är världens snällaste ångvältar
som kan driva en till vansinne men också till skratt.
Jag bara älskar dem.

#5 Blir bara mer och mer föälskad i rasen ju mer jag hör om den 
Mvh Ellenfyrkant
Japansk spets är mycket hund i bekvämt format. Min hund hänger med på allt och blir aldrig trött, men inomhus är han lugn och gosig. Det är den gosigaste hund jag någonsin träffat. Bryr sig inte om främlingar ute, men blir överlycklig när någon kommer o hälsar på oss och älskar våra "vänner". Snäll med alla djur, noll jaktinstinkt. Lättlärd, pigg och ingen jobbig pälsvård. Det enda negativa jag kan komma på är att de fäller. Och enligt mina egna erfarenheter har tikarna en tendens att kunna bli skälliga, om de inte uppfostras rätt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Irish softcoated wheatenterrier har jag två stycken ! Två underbara hanar, en som snart blir två år och en som är åtta år. Har bara positivt att säga om rasen, dom är skojfriska och roliga . Mycket inteligenta och tillgivna och mycket följsamma . Man har aldrig tråkigt med en "wheaten " ! Ett stort plus är att dom inte fäller och om man håller pälsen relativt kort så blir pälsen mycket lättskött.

Kooiker är trevliga, MEN absolut ingen barnhund, trots utseendet och storleken. Kräver fast hand och träning i att umgås med andra hundar. Ska helst ha något att göra med huvudet också. Cavalier King Charles är den friskaste och mest långlivade rasen enligt en stor undersökning i Sverige.

Långhårig collie har jag ingen större erfarenhet ifrån. Däremot Korthårig Collie.
Överlag har du större chans att få tag i en psykiskt stabil "kortis" än ett långhår.
Gillar du långhåren, så var noga med att köpa från en Brukskennel där de jobbar med hundarna.
Hundarna bör vara MH testade och hels korade. Kolla upp ljudkänsligheten och om föräldradjuren gjort sig av med rädsla med mera…
En bra och stabil collie är bland den bästa hund du kan äga. Den följer dej i vått och torrt. Otroligt lättlärd och intelligent.
Collien är en brukshund, bevakningshund, draghund, vallhund, eftersökshund osv….
Kommer skaffa mitt tredje Korthår nästa vecka…
Gillar du Sheltin, så kommer du älska Collien…
Min gamla Sally KH Collie 11,5år gammal. Hon har ståndöron vilket inte en Collie ska ha. De ska ha vipp öron.
Men man kan ju inte få allt..
/Elisa
Tar och skriver upp lite hundraser som jag har erfarenhet utav. :) Skulle inte kunna tänka mig att kunna skaffa alla hundraser, men vissa är jag mer intresserad utav. :)
- Schäfer
- Collie, långhårig
- Shetland sheepdog
- Chihuahua, långhårig
- Golden Retriver
- Dalmatiner
- Pudel
- Spinone
- Leonberger
- Polsk vallhund
- Dobermann
- Siberian husky
- Border collie
- Australian shepherd
- Staffordshire bullterrier
Mvh Emelie 

Har exakt samma mening som #5 ang. Boxer !
Härlig Vovve
Älskar ju schäfer, som Jag haft "nästan" hela Livet.

#11 ÄÄääääälskar sheltie! :D Men är långhårig jag är intresserad av. (har dock inte tänkt köpa någon). Collies och shelties är ju väldigt lika både i sätt och utséende. Underbara hundar! :)
Har aldrig sett en kh. collie med ståndöron. Men det såg faktiskt väldgt fint ut, kh:n passade i det väldigt bra :D Till skillnad från lh lr sheltie ^^ (min åsikt)
Mvh Ellenfyrkant
KH Collien ser lite skarpare/farligare ut med ståndöron. Men jag vill nog helst ha vippen på öronen i alla fall..
/Elisa