Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1898 ggr
pottsorken83
0

stressad & understimulerad?

Hej vänner! :)

_Jag och min granne satt och pratade om hennes systers hund för ett tag sedan.
Dom har tränat väldigt aktivt med honom vad jag har förstått.
Det är en Border Collie. Runt 5 år.
Dom bor på landet och inga granner så han går lös hela dagarna där ute och strosar.
Men nu har han börjat stå och bajsa, och kan hända att han bajsar inne och även nån gång i bilen.

Så frågade vad dom gör med han nu. Och svaret var att dom inte nu tränar så mycket men han är ju lös och springer runt hela dagarana. Dom har fast arbete båda två och barn, vad jag vet så tiden räcker inte till att vara på bruks en massa som förr. Vet att han är tränad i agillity.

Han har varit hos vetrinären men dom hittar inget. Han har inte ont om man rör han lr klämmer på honom, han är pigg och så. _

_Vad tror ni om detta? Jag tror det är understimulering.

Jag är INTE ute efter massa dåliga komentarer om ägarna lr nått. Jag vill bara veta vad ni tror om hunden.
KANSKE så att jag ska ta över hunden. Så ge gärna tips på vad jag kan göra om jag får hem honom._

Lottizz
0

Om man har träffat på just border collie rasen så vet man juh att de e en ras som älskar att jobba, en hund som vill ha en ledare. Tycker dom e super fina. Tränar själv aguility. ja tror att de e en protest från hans sida iaf då han gör inne de brukar ofast vara en uppmärksamhets sak. För hundar så e juh alla uppmärksamhet, uppmärksamhet oavsett om de e positiv eller negativ. han försöker visa att han inte e nöjd med tillvaron. En sån hund måste få jobba å stimuleras på andra sätt än kroppsligt. Ja e helt övertygad att om du tar över hunden å börjkar om att träna, lydnad eller aguility så e problemet löst. Tror att hjärn gympa e lika viktigt för hunden som motion, precis som du säger tror ja att han e understimulerad å de kanske slår sig som en stress de här att han står upp. Lycka till // lotta

Nicka
0

Jag tror också som #1 ..Har Du möjlighet och tid ? Så sätt fartFlört

Lycka Till !

sokka
0

Japp samma här, börja träna.

Sen har ju bordercollie ett stort vall-behov!!!

Kan tömma den på energi på liknande sett, typ agulity är jättebra, men för att vara rättvis mot hunden bör man ändå se till den instinkten och försöka träna med vall i någon mindre lättare form..

fråga folk med vallhundar om det räcker med augilty,annars är det nog bäst att utgå från rasen på det sättet. Att "gå lös hela dagarna" är ingen stimulering. Tror den behöver strukturerade promenader/skogsturer.

spikes
0

understimulering är jag nästan säker på, en vallhund som är van att få jobba med huvudet aktivt,kan inte bara gå lös utan aktivering, har själv en collie. nu tränar inte jag med honom på bruks men dock alltid hemma,eller på landet där han får träna vallning, du kan ju prova lite sök i skogen om inte annat det brukar verkligen trötta ut även en vallhund,sedan kan du ju be ägarna att träna i alla fall en liten stund om dagen så löser sig säkert problmemet;-).