Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1511 ggr
Viljans
0

Skaffa hund

Hejsan! Jag heter Romana och är 13 år. Jag och min familj ska skaffa hund, men jag undrar vilken hund som är bäst som ''nybörjarhund''? Alltså inte så bitig och så? Jag kommer självklart inte ta ansvar av hunden själv utan jag kommer ta hand om den med min pappa, mamma och bror. Så ja, ni förstår vad jag menar. Jag har läst på om hundar i 3-4 år och passat och så. Jag hade tänkt att vänta i ett år till eftersom jag känner att jag vill läsa på och söka på internet och så lite mer. Det är ju ett stor ansvar att ta hand om en hund. Så jag väntar tills jag är lite mer ''redo'' och verkligen vet allt jag behöver veta, så jag tänkte fråga er om ni kan ge mig lite information om hundar. :) Är tacksam av svar, MVH Romana :)

AnneN
0

vad kommer hunden att få för typ av aktivering och hur mycket/ofta, vad ska det vara för storlek, päls mm?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ninja
0

Hur bitig en hund är beror väl mest på hur den uppfostras. Men boskapshundar kan nafsa efter folk som springer eller om de vill få fart på någon, eftersom det är så de vallar boskap.
Känns också fel att kalla någon ras nybörjarras, eftersom även hundar som kräver mycket kan passa bara man uppfyller hundens behov. (en hund som kräver mycket kan man dock behöva hjälp med om man är ovan, men de lokala brukshundklubbarna brukar gärna hjälpa till då)

Sen vilken ras som passar beror som #1 skriver på vad ni kommer göra med hunden (aktivering, mental träning), hur mycket motion den kommer få, hur mycket jobb med pälsen ni kan tänka er, om ni vill ha stor, liten eller nånstans emellan..

denisesalomonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du ska helt klart ha en golden ;) underbar ras, lugn,snäll busig, helt perfekt vi har en golden och det är våran första hund och vi är helnöjda. Lättlärda, smidiga (ibland ^^) och ja, dom är helt underbara <3

Viljans
0

#1 Ja, jag vill inte ha en rotweilier då dom är så starka, vad menar du med aktivering? :) #2 Okej :). #3 Hahah, va söt hund :)

AnneN
0

#4 med aktivering menar jag motion och mental aktivering typ agility, lydnad, bruks, spår, apportering, jakt mm

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Viljans
0

#5 Vi ska gå på lydnadskurs antagligen och så tycker jag att agility är intressant. :)

[Cleopatra]
0

Ingen terrier och inte en för liten hund, de bägge biter mest. I överlag är annars en lycklig hund väldigt snäll.

Viljans
0

#7 Okej :). 

Vad ska man tänka på först av allt när man köper hund? 
Ska hunden få vara ifred när man köpt den eller ska man gosa/kela med den?

Bogart
0

Har ni inga planer på att göra mer än att gå en lydnadskurs och testa på agility så bör ni nog välja en hund från grupp 9: sällskapshundar. Jag menar då raser som papillon, Chihuahua, chinese crested, cavalier king charles spaniel etc. Den nöjer sig med promenader, lite enkel aktivering och gos i soffan, men vill man mer så hänger de gärna på. Kanske någon här som har mer erfarenhet av hundar från den gruppen kan hjälpa dig lite mer. :)

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Vasterhagas
0

Jag tycker absoulut att du ska köpa en Engelsk Cocker Spaniel, jag har själv en och de är väldigt lugna och bits inte + att de inte blir så stora, en väldigt bra nybörjar hund!

Viljans
0

#9 Okej :) Vi vill helst ha lite större hundar som Golden Retriver eller Labrador i storlek :) Men dina tips va super!

#10 Okej tack! Som ovan vill vi hellre ha lite större hund änn en liten :)

paronskrutten
0

Om jag skulle skaffa en hund skulle det bli en omplacering. Men då måste man ha mycket tid i början. Men å andra sidan - det måste man med en valp med.

http://neverneverland.se/  http://hundarutanhem.se/

Helena

Bogart
0

Okej, om ni vill ha en större hund så är nog labrador och golden bra alternativ. Kanske även dalmatiner?

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.