Hjälp!
Min hund har sedan igår varit grymt magsjuk!
Finns ingen som helst fasthet i det hela! Han kräks och bajsar om vart annat! Vad jag vet har han inte ätit något ovanligt!
Hans foderstat består av Royal Canin Maxi som vi blandar ut med VoV. Har alltid fungerat bra så länge han ätit det.
Vet inte vad det kan va för något, kan det va fel på VoVen han fick eller kan det va någon slags influensa!?
Har idag varit o handlat hem ris och Dofilus fil som vad ja har fattat är bra för magen! Ska tydligen vara bra med blåbär oxå, fast vill inte knöla i honom för mkt konstigheter heller!
MEN han vill inte äta!
Han är pigg o glad och precis som vanligt för övrigt!
Någon som har en aning om vad det kan vara, eller nån som har tips om vad ja ska göra!?
//Malin o Kingston

Borde jag åka till veterinären med honom nu eller ska jag vänta och se!?
Du ska inte ge honom någonting att äta när han är magsjuk, då ska de fasta ungefär ett dygn åtminstone. Se däremot till att han dricker. Ge gärna salt/socker-lösning. Tempa honom också.
Om du inte har någon aning om vad magsjukan beror på, alltså inte vet att han stoppat i sig något olämpligt, så tycker jag du ska ringa veterinären. Hade det enbart varit att han var lös i magen hade jag nog väntat, men ring och hör med dem tycker jag. Man vet ju aldrig om han t.ex fått i sig något giftigt eller behöver vet. vård av någon annan anledning.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#2 Joo man blir ju så nojig när sånt här händer helt utan förvarning! Har ju inte koll på honom 24 timmar om dygnet men det borde inte finnas något han kan ha ätit o blivit sjuk av inne och ute är han aldrig själv!
Men tycker det är lustigt att han är precis som valigt i övrigt! Alltså pigg och allert!
Ska jag ge sockerlösning i vattnet då alltså!? Fasta= igen fil eller ris för hans del!?
Tack för svaret!
De kan lyckas sätta i sig något även om man tycker man har koll :) Men han kan ju vara dålig av andra anledningar också.
Låter ju bra att han är som vanligt i övrigt. Men håll koll efter om hans tillstånd försämras och ta som sagt gärna tempen.
Ja, fasta i minst 24 timmar. När ingenting kommer in kommer ju heller ingenting ut och då går tillfrisknandet snabbare. Sedan kan man börja ge lite smått och skonsam mat.
Salt/socker kan du göra och ge utöver vattnet han dricker. Beror ju lite på hur mycket han dricker på egen hand. Men nu när det är så varmt ute också är det extra viktigt att få i dem det de förlorar när de är magsjuka.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#4 Vätske ersättningen består av
1 liter ljummet vatten
2 matskedar druvsocker eller honung
1 struken tesked salt
1/2 tesked bikarbonat
Diareer och kräkningar ger salt och vätskeförluster, som måste ersättas. För en hund som väger 10 kilo, är det normala vätske behovet ca 1/2 liter per dygn. Vid diarre och kräkningar kan behovet öka till 1 liter per dygn. För att ersätta saltförlusten hos din hund kan du ge den Sempers Vätskeersättning eller bland som ovan.
När hunden sedan blir lite bättre kan du ge dietfoder.
Välkokt ris,kokt magert kött av lamm eller kyckling,kokt oxfärs,fiskbullar,omelett,löskokt ägg, majsvälling keso blandat med kokt ris.
Dietfodret ges i mycket små portioner flera gånger per dag, tills hunden får normal avföring. I regel tar detta upp imot en vecka. Blanda sedan gradvis in hundens vanliga foder i dietfodret, som så småningom kan uteslutas.
Men du ska ta kontakt med en veterinär som ovanstående säger. Det kan vara en enklare åkomma. Men det kan också vara allvarligare. En hund torkar ut fort i denna värme. Hoppas allt går bra.

Jag har ringt veterinären och hon skall ringa upp snart!
Tack för jättebra tips! Men har en fråga angående salt/sockerlösning, hur mkt ska jag ge? min hund väger 35kg.
Återkommer om vad veterinären säger!
Tack igen!
#6 Passa på att fråga veterinären om mängden.

#7Bra idé 

jag har fått lära mig att man ska ge risvattnet .inget annat det första dygnet utan vätskeersättning ev mvh tira

risvatten? men har man vatten med ris eller ris med vatten!? säg till om du inte förstår skillnaden! Lite svårt att förklara! ;)

man kokar ris med mkt vatten häller bort vattnet låter det kallna och ger hunden det att dricka brukar dels lugna dom mesta magar sen tycker ofta hunden om det mvh tira