Glad över träning!!
Jag har börjat träna inför min pappa som, när han höll på som mest, var en av Sveriges absolut bästa hundinstruktörer(vilket han väl fortfarande är, men nu säger han sig själv vara väldigt ringrostig), och jag är så glad! Jag och Roy gjorde vår bästa linföring igår. Visserligen med hjälp av godis eftersom han inte kan, men det går ändå framåt. Allt gick nästan felfritt igår, och han lugnar ned sig snabbare och snabbare inför varje träning. Det första vi tränar är nämligen helt enkelt bara att han får sitta bunden och sluta skrika efter uppmärksamhet. :P
Därefter tränade vi lite uppletande och därefter linföring innan vi slutade. Eftersom Roy aldrig någonsin tidigare har tränat någonting (han är 2 år gammal) så är ju hans hjärna som en liten ärtapärta stor, och hans koncentrationsförmåga minimal, så till att börja med måste träningspassen vara ganska korta. På promenaderna under nätterna och gryningarna så tränar jag också korta snuttar av sitt, ligg, fot, stanna kvar och inkallning - med mellanrum såklart. Korta träningspass ska det vara för att han ska förstå så mycket som möjligt. Han är hemskt lättdistraherad, så därför tränar vi mest under promenaderna under nätterna, förutom då vi är på olika planer och tränar med pappa. :)
Jaja, ska sluta skriva. Ville bara skriva av mig. *glad*
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jaså! Skoj! :) Kul att det går bra ;)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com