Agility"problem"
Nu är det ju ett tag kvar tills Tindra får hålla på med Agility igen, men jag tänkte ändå passa på att fråga redan nu.
Tindra ÄLSKAR agility! Det har medfört att hon skäller och gnäller och sliter i kopplet och försöker krypa ur halsbandet om hon ser någon på agilityplanen. När jag ska gå banvandring på träningstävlingarna som vi har på BHK Malmen så brukar jag vara tvungen att be någon hålla i hennes koppel under tiden och då gör hon som jag skrev nyss. Dom har stora problem att hålla henne trots att hon är en 12 kilos hund.
Knyter jag fast kopplet nånstans och ska gå banvandring eller ska fixa hinder, så biter hon av kopplet och springer ut på banan.
På tävlingar har jag henne i bur när det inte är våran tur för att hon ska lugna ner sig lite, men det funkar inte helt och hållet.
Har någon nåt tips på hur jag ska få henne att lugna ner sig?

Har du testat täcka över buren så hon inte ser omgivningen?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det såg ut som en sheltie.. Dom brukar väl vara så? En sak som instruktörerna sa på en agilitykurs jag gick på i början av mars, sa att en sheltie som inte skäller är ingen sheltie ;D hihi.
Men men, till ditt problem, kan du inte träna henne i att vara lugn när hon inte får köra, att du ger henne godis, tränar kontakt och sådär. Om hon sitter i bur, kanske du kan täcka över buren som #1 sa :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#1 Det är en bur i canvastyg så hon ser inte ut.
#2 Hon är en sheltie, men förutom på agilityn så är hon abolut inte en skällig hund. Folk brukar fråga mig om hon aldrig skäller för att dom aldrig har hört ett ljud från henne.
Jag har försökt, men hon är oftast mer intresserad av agilityplanen och det som händer där än godis och kontaktträning.

Om du ställer buren lite längre bort så att hon inte är så nära banan vid bangång? Låt henne vara i buren även när du sitter bredvid så att hon får ligga där utan att det händer så mycket. Använd buren även på träning. Åk på några tävlingar där du inte skall tävla och passivitetsträna henne. Eller kanske bara stå ut? Kul att hon vill så mycket
testa träna henne vid agility banor nångång borde hon bli lugn ch då kan du belöna med en omgång?
jag hade gjort så här
ställ dej vid banan och bara vänta dissa henne totalt låt henne hålla på och när hon lugnar ner sig så belönar du henne med ett hopp eller två sen tillbaka på stället till slut kommer hon fatta vinken ingen agility förens jag är lugn det kan ta lång tid men vill du få bort det så =)
så hade jag iaf gjort och även om hon är helt galen :P så måste hon ju lugna ner sig nån gång =)
menar inte att hon är galen skrev lite fel :P utan hmm hittar inte ordet uppspelt?=)
#4 Jodå, det är kul att hon tycker om agility fast hon kan väl visa det på ett lite lugnare sätt. ;) Under tävlingar så har jag henne en bit ifrån banan och jag brukar stå bredvid buren hela tiden förutom när jag har funktionärsuppgifter. Så fort jag går ifrån buren börjar hon gnälla och skälla där inne och det gör mig väldigt stressad vid banvandringar. Det går tyvärr inte att bara stå ut eftersom att jag blir diskad om hon sticker ut på banan vid tävlingar och det är dessutom störande för dom runtomkring oss också.
#5 Jag får försöka. =) Jag ska fråga folk när dom ska och träna agility så kan jag fara dit med Tindra då och träna henne.
Tack för era tips! =)
#6 Haha jag förstod vad du menade. =D
(Ska kanske tillägga att hon är väldigt tyst och snäll om hon får gå lös med mig på planen under barnbyggnationer och sånt och då brukar hon ta lite hinder själv och sen går hon lugn med mig, det är bara när hon inte får vara med på planen som hon är "lite" knäpp.)
#7 lycka till :D
#9 Tack! =)

När vi ändå pratar om Agillity, Någon som vet var man kan hitta lokaltävlingar?
Jag har tänkt komma ut med min fröken på vår första tävling!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#11 http://www.agility.se/online/ Där kan man kolla, fast det är ganska jobbigt att kolla igenom hela listan iofs. =P
Sen finns det ju http://www.geoagility.se/ också. Den kanske är lättare. =)
Det kallar jag en hund som ÄLSKAR agility XD
När jag tränar för min pappa säger han att övningar som hunden är bra på ska man träna förbehållsamt, medan man ska träna mycket på sådant som hunden är dålig på. Han säger att många gör fel och tränar det hunden tycker är det roligaste och det den har fallenhet för allra mest, helt enkelt för att det är kul att se hunden kunna något, när man egentligen då ska fokusera på sådant som hunden inte är lika duktig på.
Hade du varit jag och din hund hade varit min hund så hade han säkert sagt att du helt enkelt skulle sluta träna agility lika mycket och fokusera på annan träning istället - till exempel lugnande övningar (vilket min hund alltid får göra innan träning, alltså lugna ned sig) och övningar där du lämnar henne en stund. Var någonstans där folk inte kan bli störda till en början så att hon lär sig att så länge hon tjuter och gnäller så händer ingenting roligt, dissa henne fullständigt. Så får jag göra med min lilla kille. Han kan stå och skrika ett tag innan han lugnar ned sig och sätter sig och väntar på mig. Därefter går jag dit och berömmer honom innan jag tar lös honom för att träna. Man ska aldrig träna med en uppstressad hund, för då är inlärningsnivån som lägst.
Jag och min kille var en natt på brukshundklubben och lånade deras agilitybana en stund, och vår hund tyckte att det var jätteroligt (han formligen studsade över en hinder som var 95 cm högt) och pappa sa när jag berättade dagen därpå att det är jättebra att han är duktig på agility, men då ska man ta det lugnt med det. Dessutom ska jag inte köra så mycket sådant eftersom vår hund så lätt stressar upp sig samt att jag inte har någon ordentlig lydnad på honom ännu eftersom hans förra ägare inte lärde honom någonting.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor