Dödens käftar?
Mitt namn är Gunilla och jag är Sajtvärd för Existens iFokus.
Jag var med om en mycket otrevlig händelse ikväll som jag vill dela med mig till er hundägare. Jag har ingen hund utan jag har haft katter i hela mitt liv och är djurälskare. Jag berättar detta för att höra hur ni ställer er till det som hände, ni som vet lite mer om hundar.
Detta hände:
Jag stod och plockade bort vissna blommor i min balkonglåda efter att solen försvunnit bakom träden och det blev svalt nog att vara därute. Då för jag höra ett väldigt rytande och gläfsande och samtidigt ett hjärtskärande skrik. Ljudet av två hundar som råkar igräl, inget ovanligt alls, men där fanns något annat i ljudbilden som fick mig att kolla vad som stod på.
Detta hände utanför grannhuset en bit bort men nära nog att se uppfatta vad som hände. Det jag såg var en kvinna som stod i en dörröppning med två jättestora undar, vet inte vad det var för ras, men de var enorma, helt svarta. Den ena hunden slet i något som jag inte uppfattade vad det var, det var för litet. En annan ung kvinna höll i detta som den stora hunden slet i. Den stora hunden släppte detta på marken och den unga kvinnan tog det upp i famnen - en liten hundvalp. Hundvalpen skrek något så hjärtskärande och den unga kvinnan visste inte vad hon skulle ta sig till. Hon vrålade något till kvinnan med hundarna som fortfarande stod där i dörren. Tre vittnen var vid plats, en som satt på balkongen inttill, en kille som stod bakom den unga kvinnan och en äldre kvinna som bevittnade händelsen och sen gick sin väg. Jag förstod sen att killen och den unga kvinnan var tillsammans.
Det hela slutade med att kvinnan med de två stora bestarna gick iväg lungt och sansat och den unga kvinnan med den skrikande hundvalpen gick åt motsatt håll, bort från mig.
Jag har gått här hemma och haft känslor som jag inte riktigt kunnat hantera gentemot kvinnan med de blodtörstiga stora hundarna. För det är exakt så jag uppfattar saken, att den hunden var ute efter att döda valpen, så som den slet i den.
Hade jag varit på plats hade jag omedelbart ringt till polisen!
Vad säger ni härinne? Jag mår fortfarande mycket illa.

Varför ringde du inte polisen? Har du någon aning om hur det gick med valpen/lilla hunden(Kan ju varit en hund av liten ras)?
Jag stod för långt ifrån för att kunna vara ett bra vittne. Och jag var nog för chockad för att förstå vad som hänt. Och så förväntade jag mig att de människorna som fanns där, skulle göra något, men folk bara rycker på axlarna och går.
Jag stod ju på min balkong ett hus bort så jag hörde inte alls vad som sades. Jag kan inte tänka att denna lilla överlevde. Den lilla hade inget koppel.
Oj, så hemskt.
Men det kan låta å se hemskare ut än vad det är, säkert på långt håll speciellt. Min Ayla blev ju attackerad när hon var 12 veckor. Dobbermannen högg ju tag i henne och puttade omkring å skakade henne. Och hon skrek också helt utöver sej. Jag trodde hon skulle vara slaktad, men hon fick bara några små rispor, tog mer psykiskt än fysiskt. Nu 3 månader efter börjar äntligen hennes hundrädsla släppa lite…
Hoppas den klarade sej! Och att tanten med större hundarna håller lite bättre koll på sina. Fast eftersom det var den lilla var utan koppel kanske den rusade fram arg å startade det hela eller bara för att hälsa, och den stora bara blev överraskad. Så kvinna behöver ju inte gjort nå fel heller….
Det är jättesvårt att svara på när man inte vet exakt vad som har hänt.
En del hundvalpar som blir rädda har en förmåga att skrika hjärtskärande. Då låter det 100 ggr värre än vad det är. Och jag kan tänka mig att det låter hemskare i icke hundvand människors öron.
Men var hundvalpen lös? I så fall är de lite oansvarigt av hundägaren. En liten valp är nyfiken utav sig och springer fram till andra hundar.
Vad som helst kan ha hänt, den stora hunden kan ha blivit rädd eller överraskad. Sedan finns det även vuxna hundar som inte tycker om valpar.
Som du ser är det svårt att ge ett svar när vi inte vet händelseförloppet helt.
Men även en liten valp ska vara kopplad! Allt för att undvika liknande situationer.
Som så många säger, den lilla kanske sprang fram till de större.
De större kanske var löptikar?
Eller kanske skendräktiga, eller hanar som tycker valpar är jätteläskiga och äckliga.
Vet bara att min tik blir helt knäpp under skendräktigheten, hon får inte hälsa på andra okastrerade tikar eller människor hon inte hälsat på innan, eller inte känner riktigt bra.
Så jag skulle ha den tanken i bakhuvudet också.
Ena kanske började och den andra hakade på, hundar påverkas väldigt mycket av varandra.
(ps, min tik ska kastreras så vi slipper hennes beteende, under skendräktigheten)

Jag tycker faktiskt det är märkligt över huvud taget att vuxna hundar ger sig på valpar, Står det rätt till måste ju hundar kunna urskilja på vad som är ett hot mot dem . Det är min tanke
#6 Som #7 säger.
Valpen kanske kom utan att den stora såg det, och reagerade utav rädsla/chock?
Min stora förra blandrashanne älskade katter.
En dag stod katten utanför dörren och han skulle ut precis, och blev så rädd att han slängde iväg katten.
Han vart så chockad att han inte visste vad som pågick, och katten klarade sig fint..
Så sådant kan hända när man minst anar det.

*7 *8 Så ni menar att det är Ok att en hund hugger efter allt som kommer som överraskning, det verkar inte sunt
#9 Nej, det är inte okej.
Men hur vet vi att det inte var en olycka?
Du var inte där, jag var inte där, vi vet inte. Vi bara säger att möjligheterna finns, men det gör det inte okej.
Vi vet inte om hundarna gjort så innan, eller om detta var första gången.
En hund reagerar, så är det bara.
Säg att din hund ligger och sover, du går förbi och den blir jätterädd.
Den tar ett nyp i foten på dig, ska du avliva din hund för det?
Nu var ju detta inte ett nyp, men överraskningsmoment och reaktion som överraskningsmoment och reaktion?
Sen som sagt vet vi inte om den stora vart rädd/överraskad, eller om den helt oprovocerat sprang fram till den mindre hunden..
Man ska inte vara trångsynt om man inte vet vad som hänt..

En annan ung kvinna höll i detta som den stora hunden slet i.
Så skrev ts och det betyder väl att valpen var i koppel. Ja, hade det varit jag hade jag iaf sprungit ner och frågat om man ska ringa polisen eller hur det gick. Så fort jag ser ett djur ev lida så lägger jag mig alltid i. Men det är jag det.
Hoppas verkligen att den lilla vovven valp eller vuxen klarade sig.
Om en stor hund försöker döda en valp ska den avlivas omedelbart. Jag vill inte leva i ett samhälle där man ska behöva vara rädd för att hundar eventuellt kan bli irriterade på något och göra ett utfall. Har man den inställningen ska man inte vara hundägare. Sen vet jag inte vad lagen säger exakt om detta.
Att valpen inte var kopplad var dumt. Det var kanske första gången den var ute på "upptäcksfärd". Men den skulle varit kopplad.
Har man två stora hundar måste man veta var man har dem.
Man måste ju komma ihåg att hunden är ett rovdjur, liten som stor. Men en valp är en liten varelse som inte lärt sig om livet än.
Jag ska försöka komma i kontakt med de som bor på första våningen, de var på balkongen och såg allting.

#12# Som du skrev så såg det ut som den lilla hunden var kopplad.

Så som det låter så är det dem med den lilla valpens fel.det är deras ansvar att koppla hunden.Kvinnan med dom två stora hundarna kanske visste om att hundarna var aggresiva.Då är det ju inte hennes fel att det kommer fram en liten valp.(Men man ska ändå ha lite mer koll på hundarna).så enligt lag är det kvinnan med dom 2 stora hundarna som kan stämma kvinnan med valpen. tyvärr men sådan är lagen licksom.

*10 Ja du , Jag hoppas verkligen att jag ALDRIG behöver uppleva att min hund sitter i hälsenan på mig för att jag går förbi den när den sover, o den råkar bli väckt av det, Tror nog att hunden sover med ett öra, så den har lite koll ändå på vad som händer… Min hund sover i min säng, Hur skulle jag våga ha den där om det fanns fara för att den skulle bita mig om jag gör en rörlese så jag väcker den, Nej du, dåligt argument och verkligen dåligt försvar för att en vuxen hund blir såå aggresiv mot en valp. Jag har en bekant som har två stora bestar, , två hanar, Den ene gillar inte hanar över huvud taget, Men när han köpte en han vlap nyss blev denne han aggresive hanen genast "pappa" till valpisen, Likadant när jag kom dit med min valp.. En valp sänder ju helt andra signaler än en vuxen hund

#14 Jag tror inte att det stämmer. Som jag har uppfattat det så faller ansvaret på den bitande hundens ägare även om dennes hund har varit kopplad och den andra hunden lös.
#16 Du har rätt. Man är alltid ansvarig för allt ens hund gör, oavsett om den är kopplad eller inte.
Vad jag kan se nu när jag suttit och tittat på bilder av olika hundraser så är det två svarta grand danios det rör sig om. Otroligt stiliga djur.

Kom dom ut från trapphuset? Vet inte om du såg det och hur det gick till. För då blev ju både hundarna och hundägaren överraskade säkert.
Som många redan skrivit, omöjligt att uttala sig när man inte sett händelsen själv.
Men om min hund skadar någon annans hund är det alltid mitt ansvar, oavsett om det var mitt "fel" eller ej. Har jag min hund kopplad på min gård och gården inhängnad och en annan hund tar sig in och min hund biter den, är det mitt ansvar. Sen kan man ju tycka vad man vill om det.
Eftersom jag själv haft GD vet jag att det är omöjligt att hålla en så stor och stark hund om den bestämt sig för något. Har man att göra med stora, starka hundar krävs därför att man kan hantera dem på annat sätt. Alltså att de lyssnar på en.
Handlar det dessutom om en stor, stark hund som kan uppträda aggressivt i vissa situationer krävs ju ännu mera av den som håller i kopplet! Visst kan det hänt något oväntat och de två stora hundarna ifråga kanske aldrig visat något sådant här beteende förr. Men det är ju som sagt jättesvårt när man inte sett händelsen med egna ögon.
Hade varit fint att höra hur det gick för alla inblandade. Och då främst den lilla hunden som givetvis var mest utsatt för att bli skadad. Du kanske kan prata med ägaren till hunden? Som jag uppfattade var det din granne? Hör om hon har polisanmält, hon kanske blir glad över att ha ett eventuellt vittne i dig.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

isch så hemskt .. hoppas den lilla klarade sig iaf :/ Men som de flesta här säger så borde valpen/lilla hunden ha varit kopplad imed att de är så nyfikna av sig och inte riktigt lärt sig vad som gäller med andra hundar. Men ändå så tycker jag att en vuxen hund ska kunna behärska sig och inte ge sig på en annan hund utan anledning. Självklart ska de kunna säga ifrån men inte börja bita och slita helt okontrollerat
# 20 - Jag känner inte någon av parterna. Händelsen skedde i huset som ligger bredvid mitt. Jag har varit dit några gånger idag för att förhoppningsvis kunna snacka med de som bor i lägenheten på första våningen eftersom de var på balkongen och jag såg att de reste sig upp. Jag stod alldeles för långt ifrån för att höra vad som sades.
Kvinnan med de två GD var på väg ut genom dörren när detta hände. Förmodligen så har den unga kvinnan låtit valpen gå omkring själv därutanför dörren och så plötsligt kom kvinnan med de två GD.
Så om man ska lägga någon skuld så gör jag det ändå på kvinnan med de två hundarna, hon borde sett valpen och inte gå ut genom dörren, speciellt när hon har två så jättestora hundar. Den andra felet är att valpen fick springa fritt utan koppel.
Det är ett otroligt stort ansvar att skaffa ett husdjur. Många människor ser inte djuren som djur utan som leksaker, kelgrisar, småbarn osv.
#22 Aha, då hänger jag med! Ja, prata gärna med henne och tala även gärna om hur det går!
Skulden lagligen är ju kvinnan med de två stora hundarna. Även om jag själv nog skulle haft bättre koll på min valp om det var jag. Men ingen är felfri och ingen vet ju exakt vad som hände och varför. Alltid lätt att leta fel hos andra.
Hoppas som sagt att allt gick bra och att man kanske får höra hur hela den tråkiga situationen löste sig (om den gjorde det).
Absolut, vissa borde inte ha djur överhuvudtaget.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
För några månader sen hände samma sak oss. Min sambo gick ut med vår grandistik (som nu inte lever pga åldern) och precis när de sticker ut huvudet kommer en valp och hoppar upp på henne. Hon var en egen dam, men hade aldrig förr bitit en annan hund. Men då tar hon tag i valpen och svingar iväg den.
Hon höll alltså inte kvar valpen i munnen. Men valpen skrek till.
Jag kan inte påstå att vår tik var aggressiv, hon måste ju ha blivit överraskad.
Men hunden som ts skriver om verkar ju ha hållt kvar i valpen…inte kul. Valpar ska ju ha immunitet bland vuxna hundar och inte bli bråkade med, så jag anser det inte helt normalt att vuxna hundar ger sig på valpar. Men vi vet ju inte om det rör sig om en valp i detta fall.
Hoppas iaf att hundägarna höll kontakten efteråt så att allt gått rätt till, vem som betalar vet kostnader osv.
#15 Har jag sagt något om att slita hälsenan av??
Jag sa ett nyp, det är STOR skillnad, eller? Reaktion, visst, men ett nyp och att slita hälsenan av.. Du måste inte förstora upp saker och ting vet du :)
Sen sa jag inte att ni låg i sängen, utan att din hund ligger och sover djup och du går förbi, eller du kanske skuttar runt i sängen?
Jag säger bara att hundar reagerar, ibland inte om man är van, så är det bara.
Vet man inte det har man lite dålig koll tycker jag. Man måste vara beredd på allt, och aldrig tänka
"men min hund skulle AAALDRIG göra så!"
Då är man naiv enligt mig, jag är säkert inte ensam om det.
Har man koll och den tanken så händer inte sådana saker lika lätt.
Jag försvarar inte de stora hundarna på något vis, men jag var inte där, så jag kan inte skylla på varken kvinnan med valpen, valpen, ägaren till de stora hundarna, eller de stora hundarna så..
#15 Tillägg, som så många redan sagt. Vissa hundar tycker bara inte om valpar. Ännu mindre om de kommer utan att de är beredda.
Mina hanar har heller inte tyckt om hanar speciellt mycket, men valpar går bra, dock första hanen gillade inte att de kom för nära. Han gjorde inte annat än morrade, men han var försiktig om de kom nära i alla fall. Men så är inte fallet med alla hundar.
Var de stora hundarna hanar ens? Kunde ha vart tikar, och jag vet många tikar som inte gillar valpar, fast de själva haft kullar utan problem. Löp kan vara en orsak, eller skendräktighet.. Så.

*25 För mig spelar det ingen roll var hunden ligger o sover, Jag räknar ändå med att kunna gå förbi änen om den sover djupt utan att bli anfallen, Annars skulle jag inte våga ha den i sängen, Kan ju råka putta till den, Den sover ju djupt där med lika väl som om den låge på golvet… eller?? Jag skuttar absolut inte runt i min säng, Barnslig fråga tycker jag,, har heller inte pratat om någon avsliten hälsena…
CITAT -Ja du , Jag hoppas verkligen att jag ALDRIG behöver uppleva att min hund sitter i hälsenan på mig för att jag går förbi den när den sover, o den råkar bli väckt av det, SLUT CITAT
Skrivet av dig i inlägg #15
Tycker inte jag är barnslig, du kan verka naiv dock om du inte tror att hundar ibland reagerar.
Du har tydligt för mig visat att det är din åsikt.
Jodå, jag kan också ha min hund i sängen. Nu får hon inte vara där, men skulle hon få det så skulle jag inte vara rädd.
Men saker kan hända, som med min hane och katten om du läste det. Ska jag avliva min hund för något han gjorde i en reaktion? Han visste ju vad han hade gjort efter, och inget otalt mellan katten och honom, varken innan eller efter..
Nu var ju detta inte lika allvarligt, men som sagt, reaktion..
Drar mig nu ur, jag har sagt mitt, och anser att hundar reagerar ibland, så är det bara, sen var du tror, får du stå för.
Lycka till i fortsättningen.
Du var inte där, jag var inte där, vi kan omöjligt uttala oss om situationen i fråga.
Men det är ju lite skillnad på reagera och typ visa att den inte gillar valpen antingen med ljud och kroppsspråk eller ett nyp typ.
Skulle nån av mina hugga tag i en valp och skaka runt så skulle den aldrig få ett liv utan munkorg där det finns risk att träffa valpar eller små hundar. Om ens ett liv alls…
För en hund ska ju normalt ge sej när den andra visar sej underlägsen. Den ska ju inte behöva skrika ett bra tag innan den andra släpper. Dessutom inte om det är en liten skit som den nästan direkt borde märka inte är ett hot alls.
Som dobbermannen som attackarade Ayla. Ayla la sej ju på rygg och skrek redan när den kom mot henne. Redan då borde den ju ha tyckt att det räcker, det där är inget hot mot mej! Men den bet ju tag runt halsen å skakade å puttade omkring henne ändå.
Har man en hund som är så elak bara för att det råkar vara något den inte gillar så den ger sej på oprovocerat, då har man problem med hunden….

*29 Precis så tycker jag också,