Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 5933 ggr
johanna77
1

18månaders tik dräktig!!

Jag har tagit hand om en 18 månader gammal schäfertik. Hon har funnits hos en släkting som iochförsej tagit hand om henne i form av att hon har fått sina sprutor, är relativt väluppfostrad, hon har fått mat och fått dagliga promenader. Alltså ingen "problemhund".

Nu fick denna släkting(hundägaren) barn nyligen och då kom hon på att tiken också ville ha bebisar!!! Alltså parade hon tiken med en blandrashane som är till största delen schäfer. Känner denna hane och han är en underbar familjehund men mer vet jag inte.

Jag fick veta detta först när jag träffade henne för en vecka sedan och då hade hunden gått 6 veckor in i dräktigheten. Släktingen hade kommit på att hon orkade ändå inte ta hand om valpar oxå så hon skulle sälja henne till en man hon kände till..

Alltså tog jag med tiken hem och ringde vetrinären. Kunde bara inte se på när hon sålde en dräktig tik till en "kompis kompis". Va kanske inte rätt val om man ser de rent förnuftigt men de var instinkt…

Har varit ultraljud och hon har 6 valpar och allt ser bra ut. Hon verkar må bra och äter och dricker som hon ska. Hon har börjat bädda och är så trött som tikar brukar va 2 veckor innan valpning.

Frågan är vad jag ska göra… Hon är ju så ung! Vetrinären säger att det nog kommer att gå bra men att man kan ta bort alla valpar utom 1 för att underlätta för henne.

Suck,vet inte vad jag ska göra. Har haft hundar hela mitt liv och valpar oxå men just nu är jag rådvill… Har aldrig avlat på en tik innan minst 2 års ålder. Någon som har något råd???

Linda

spikes
0

oj! vilken sits du sitter i,men vad bra att just du tog hand om den i alla fall,mitt tips blir att du har ständig kontakt med vet precis som du har nu, jag tror också det ordnar sig för tiken, och känner spontant att det var ju tur i oturen att den inte var under året i alla fall;-)

Bleenda
0

Jag tror nog det kommer att gå bra. Hon är ju ändå 1 1/2 år. Dräktiga tikar ska inte flyttas eftersom dom inte ska utsättas för oro.  Jag skulle själv inte klara av att ta valparna ifrån henne.

Du verkar ju vara en klok person och har haft valpar tidigare så det kommer nog inte att vara några problem. Men du kan ju kolla upp med en  veterinär om han/hon kan finnas till hands om det skulle vara något du funderar på under valpningen. Det är alltid en trygghet. ( det brukar jag göra).

När tiken får sin första kull behöver dom ibland lite hjälp vid valpningen. Dom brukar rengöra sej själva först och valpen sen. Så man kan hjälpa till att få ur valpen ur fosterhinnan och gnugga den torr och få igång dom lite. Jag brukar koka en sax och ha till hands och klippa upp hinnan med om den är seg.

Berätta gärna hur det går. Jag tycker det är jätte spännande. Har 3 kullar här just nu.

Babbett
0

Schäfer hör väl till de raser som mognas sent? Kommer hon verkligen kunna ta hand om sina valpar på ett tillfredsställande sätt?

gejsa
0

#3# Det får tiden utvisa. Går det inte får man väl ta bort några som veterinären sa.

johanna77
0

Hej och tack för feedbacken! Jag tror jag gör som ni oxå säger. Jag har pratat med min vetrinär och har hennes nr så jag kan ringa om det tillstöter problem även om det är mitt i natten. Så får vi se hur det går. Skulle hon inte klara av de så får vi ta bort några. Fast det är ju jättesvårt. Om det föds 6 friska valpar. Vilka väljer man då bort???

Sen är det ju så att schäfern mognar sent. Men hon e ju ändå 1,5 så jag hoppas på att det går bra.. Måste ju välja mellen 2 onda ting i detta läget!

Efter detta ska hon steriliseras. De e en sak som är säker!!

KindredCold
0

#5 Morsans rottweiler fick 11 valpar en gång.
Morsan visste att hon inte skulle klara av så många, så hon beslutade att ta bort fem..
Hon ringde min bror som skulle komma och hämta de fem, men inte hade hon bestäm sig.
När hon kom tillbaka in i rummet diade 6 valpar, och fem hade tiken knuffat bakom sig. Alla valparna verkade friska och alla hade kommit ut utan problem. De lät och gjorde som valpar sig bör mer eller mindre. Men ändå hade tiken valt just 5..

Bara en lite historia om hur tiken själv valde bort valparna.
Ja, i alla fall såg det så ut, konstigt, men sant.

Önskar lycka till och hoppas att allt går bra.

Klump
0

TS

Jag förstår att det inte är drömsenariot.
Men hon kommer troligen att klara av att ta hand om ALLA sina valpar.

Hundar i naturen parar sig ofta på första löpet.

Bleenda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår stövar ras mognar väldigt sent, men är ändå underbara mammor. Har en skänsla av att du tänker sunt, så det kommer säkert att gå bra.

Att valpar hamnar bakom tiken har inget att göra med att hon knuffar undan någon valp. Hon flyttar sej hela tiden och bäddar och donar och då brukar en del åka med i svängen. Så man behöver ha lite koll så hon inte ligger ihjäl någon. Ett hjälpmedel är att ha en valp låda med ribbor på alla fyra sidor så valpen kan rulla in under spjälan när klumpiga mamma kommer och lägger sej.

Jag brukar alltid ligga intill lådan den första tiden och hjälpa till lite med valparna om dom kommer i kläm. Du kanske ser lite på den här bilden, hur lådan ser ut. ( hade 2 tikar som fick för sej att valpa samtidigt i samma låda)

johanna77
0

Nu e de nog på gång! Tempen är nere i 36.8. Fast hon verkar inte så påverkad, flåsar en del och har ganska mycket flytningar men är lugn som en filbunke än så länge.. Kan ju va en tillfällig dipp men den har sjunkit stadigt hela dagen från 38.1 i morse så de tror jag inte.

Gud,va nervös man blir av detta.. Hon har ju inte varit här så länge heller,stackarn. Har ju inte hunnit bli så trygg och vägrar ens titta på den fina valplådan jag gjort iordning. Har bestämt sej för att bädda under min säng…Skrattande

Jaja, nu hoppas jag bara allt går bra och att hon klarar att ta hand om sina valpar!

kerstinjo
0

Det kommer säkert att gå bra och sex valpar borde hon klara av.

Mattes/husses fina valplådor är inte alltid att de duger. Tiken brukar oftast hitta ett "jättebra" ställe som hon tycker känns tryggt. Sedan går det att försiktigt lotsa henne och valparna till valplådan när alla är födda.

Vår första tik valde att valpa på en matta och den andra tiken valde att få dem i dotterns säng. Men det var aldrig något problem att senare flytta dem till "valplådan".

Glöm inte att berätta hur det går.

Kerstin 

ingann
0

det kommer säkert gå jättebra. om tiken var 18 månader vid parningen så hade ju ägaren "rätt" att para henne även om jag tycker de ska vara 2 år…

lycka till med att få bebisar i huset;) *vill se bilder sen*

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

gejsa
0

Hur går det? :)

Cerrolyn
0

Åh vad spännande.

Tycker också att du gjorde rätt och tog tiken.

**MVH Cerrolyn

fettmedkevlar
0

Wie vad spännande ändå med valpar, du får ta lite bilder och lägga in här så vi får se :)

Och tummen upp för dig som gör detta!

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Tiarasmatte
0

Visst kan tiken ta hand om alla sina valpar!Jag skulle aldrig ta bort nån valp om det inte var fel på dom…Min förra tik blev tjuvparad vid den åldern o hon var världens bästa mamma så jag tror inte att det skall bli några problem…Lycka till! Det är sååå spännande att vara med om en hundfödsel;)

Bleenda
0

Första tiken som valpade hemma hos mej, valpade i vardags rums soffan. Efter att hon plockat ur lite stoppning och gjort det bekvämt åt sejGenerad. Efter den gången så stänger jag in tiken i köket och där har hon sin valplåda och bädda i. Lugnast såGlad

Hoppas allt går bra.

johanna77
0

Nu är valparna här! Blev 7 st. Var en svår förlossning för henne. Värkarna avtog direkt efter vattnet gått men precis när vi var på väg in till vetrinären kom dom igång igen och första valpen föddes i trädgården på väg in från bilen. Sen var värkarna svaga från och till. Först ett öppningsskede på 24 timmar och sen en valpning på 10 timmar tog på krafterna men nu är hon en supermamma och vill knappt lämna valparna för att kissa. Och jag är världens stoltaste matta som helt plötsligt fick ÅTTA nya hundar…Skrattande

Första valpen är bara hälften så stor som dom andra och verkar svag. Får väl se hur de går. Han äter än så länge och hon tar hand om honom på samma sätt som dom andra så jag hoppas det går bra!

johanna77
0

Jag är ingen matta… MattE ska de va!Generad

Babbett
0

Grattis och lycka till!

ingann
0

vad kul att det gick bra och att hon tar hand om allihopa;)

Lycka till!

/Ingalill

fettmedkevlar
0

Vad roligt, är dom renrasiga? :)

Bleenda
0

Jätte härligt att det gick så bra. 7 valpar på 10 timmar är normalt, men visst tar det på den duktiga tiken.

Du om någon, ska känna dej riktigt stolt. Det krävs en hel del för att ta på sej ansvaret över en dräktig tik och dess valpar, så som du gjort. Det är jätte duktigt av dej. Sträck på dej.

Hoppas allt kommer ordna sej och att även det lilla pyret klarar sej. Klappa om "morsan" ordentligt från mejGlad

SaraC
0

Fint att höra att det gick bra!

Håller med ovanstående, kanonbra gjort av dig! Och tiken såklart :)

Lycka till med valpisarna!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

johanna77
0

#21. Nej,mamma är renrasig men pappa är blandras med vinthund och schäfer.

Har köpt ersättning till lille "Pip". Tänkte försöka ge han lite utfyllnadsmat ett par gånger om dagen. Verkar inte vara något fel på honom mer än att han är liten och trött och blir bortknuffad av hungriga syskon hela tiden.

fettmedkevlar
1

#24 Har du någon bild på den lilla valpen när den ligger bredvid någon annan valp? Alltså typ bara dom två bredvid och "raklånga".

johanna77
0

Inatt dog den lille valpen. Han vägde 280 g när han föddes medan dom andra vägde mellan 500 och 700 så han var nog helt enkelt inte rustad för att överleva.. Sorligt men han har fått en fin begravning. 6åringen gjorde ett eget litet kors till honom!

Dom andra mår bra iaf och det är ju en tröst!

gejsa
0

Men vad synd! Min valp dog också för oss men hon slutade att andas flera ggr.

Tiarasmatte
0

Oh så tråkigt för den lilla pipen men lycka till med dom andra!!!!De var jättefina och mammahunden med,)

ingann
0

Åh vad tråkigt! Som du sa var han nog inte rustad för att överleva men det är lika tråkigt ändå=(

Vilken duktig 6åring du har som gjorde ett fint kors till valpisen:) Det är alltid lättare för barn att förstå vad som hänt om de får vara delaktiga i proceduren;)

Sen vill vi se en tråd med massa bilder på de övriga 6 bebbarna;) Lycka till med dem!

/Ingalill

Bleenda
0

När man får en kull på 7 eller fler är det lätt att en går bort. Jag hade en liten valp i sista kullen som dog dagen efter. Men det är flera år sedan jag råkade ut för det senast. Ibland blir det fel med valpen, och det är lika sorgligt varje gång.

Men det är härligt att de andra valparna mår bra.

fettmedkevlar
0

#26 Du har ändå ingen bild för att jämnföra? :) *nyfiken*

paivi
0

Grattis till bebbarna!

Modigt av dig att ta ahnd om tiken med valpar :D

johanna77
0

#31 Det är ingen jättebra bild men den lilla är den längst ut med blått band!

fettmedkevlar
0

#33 Nej men vilken liten, mycket tråkigt att den inte klarade sig. Min mamma hade en tik som var till hälften så stor som dom andra, den klarade sig inte heller pga vatten i lungorna som inte kom ut trots slungförsök.

KindredCold
0

Grattis till valparna!
Hoppas resten av tiden går bra! Glad

Bleenda
0

Varför har dom band runt halsen?

fettmedkevlar
0

#36 Säkert för att skilja dem åt :)

Cerrolyn
0

Så söta :D ska verkligen bli kul att se hur denna blandning kommer att bli sedan. Ska du behålla någon?

Sänder även kramar efter pip och tycker som de andra att din dotter var duktig som gjorde ett kors.

Och du och mamman är också mycket duktiga tycker jag.

**MVH Cerrolyn

Anett Lindbom
0

Grattis till valparna, vilket superbra jobb ni gör för de små och för tiken.

Dom där valparna kommer nog att bli riktigt fina,,=)

johanna77
0

#36 Dom har band för att jag ska kunna skilja dom åt. Om någon skulle minska i vikt eller liknande.

#38 Innan Coda kom hit hade jag bestämt mej för att inte ha hund för första gången sedan jag var barn eftersom vi haft otur med 3 hundar under de senaste 5 åren. En blev biten av en huggorm, en blev otroligt aggressiv och visade sej ha en hjärntumör och en hade en svår skada på ryggraden. Alla har gått bort innan sin ettårsdagGråter Men nu när jag ser valparna så är de svårt att inte vilja behålla en av dom. Måste bara övertala gubben som ärligt talat inte va lika lycklig som jag över att hux flux få en stor hund och 6 valpar i huset..Skrattande

Bleenda
0

#40 Misstänkte det. Jag brukar skriva i en bok om vikt och olika kännetecken.

Efter allt jobb du lagt ner på det här, är du väl värd en vovveGlad

Shana
0

va stora valparna är, vad har dom runt halsen?

Maddepadde
0

Det är band så hon ska kunna skilja dom åt.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Cerrolyn
0

Håller med.

**MVH Cerrolyn

johanna77
0

Haha! Karlen övertalad! Va inte så svårt faktiskt! Nu ska jag bara komma på ett namn. Hmm.. Vi tänker så det knakar..  Coda och ??

Maddepadde
0

#45 Yoda?
Haha, närå, skojade… Men öh… Coda och…
Är det en tik eller hane förresten?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

johanna77
0

#45 De hade ju vatt nått.. Coda och YodaSkrattande Det är en tik!

Shana
0

När får en tik paras? jag har hört efter 2-3 löpet får man para dom

ingann
0

#48 tidigast vid 2a löpet… men minimiåldern för tiken är 18 månader vid parningen…

/Ingalill

gejsa
0

Men ska du inte behålla mamma tiken?

fettmedkevlar
0

#47 Min vita tik kallas Yoda här hemma för hon ser ut som Yoda i Star Wars ;D Men tänk på att inte ha för liknade namn, hundarna kan lätt missuppfatta fel. Det blir som en blandning.

KindredCold
0

#48 Jag skulle aldrig para en tik innan 3.e löpet, men det kanske bara är jag.
Har ingen riktig koll på lagar och regler på den fronten, men jag skulle inte ta en kull innan 3.e löpet.
Tycker tiken ska ha blivit två år i alla fall.

Min tik fick valpar (innan vi ägde henne) när hon var dryga året.
Hon blev knäpp av det..

johanna77
0

#47 Nä, de hade inte gått med två så lika namn. Tror aldrig jag fått dom att lära sej skillnaden. För att inte tala om hur många gånger man själv sagt fel..

#50 Klart jag ska behålla Coda!

#52 Det är det bästa att vänta tills tiken är två år! Gärna lite till om det är stora hundar som mognar senare.. Då klarar dom av det både psykiskt och fysiskt! Innan dess är det tveksamt.. I detta fallet är Coda en jätteduktig mamma men det kunde lika gärna gått på andra hållet..

johanna77
0

Nu blev de fel.. Där ja skrev #47 skulle de va #51..

KindredCold
0

#53 Jo, har läst att hon är duktig :)
Min tik var också en duktig mamma, men efter ett tag, något halvår efter vart hon aggressiv.

Önskar all lycka till dig och Coda :)

fettmedkevlar
0

#53 Hehe ja precis, men vad är du ute efter för namn? :D

blackangel
0

Lycka till och som min veterinär sa att vid tredje löpet eller ett o ett halvt år e det ingen fara att ta valpar på en tik;)

Shana
0

när börjar dom löpa förstagågen då?

Nikka
0

Jag känner en som hade en hund som fick valpar vid ett års ålder. Alla växte upp fint och hon tog hand om de bra :) Börjar hon löpa är det väll ett tecken på att hon är redo att bli mamma, är det inte så? :S Jag tror det kommer gå bra för henne iaf! :) Lycka till!

Shana
0

När börjar dom löpa förstagågnen ?

KindredCold
0

#59 Det finns en anledning till varför veterinärer rekomenderar tredje löpet / andra året på tiken.
En så ung hund vid första löpet har varken växt färdigt i kroppen eller i huvudet.

Är du redo att ha barn för att du får mens vid 13-års ålder?

KindredCold
0

#60 Ja du, runt 7-9 månader.
Min tik hade sitt första löp runt 8 månader.
Samma med rottistiken, som fick sin första kull då, och blev knäpp av det..

Bleenda
0

#60 Det är olika. Men från 6 månader kan dom komma i löpet.