Hundgård + regler??
Hej!
Om man sätter upp en hundgård till sin vovve + dogfriend (Bullmastiff) större hund, vilka regler gäller. Tänker mig max 8 timmar då vi nu ska börja jobba heltid både jag och min sambo. Har tidigare jobbat skift.
Vet att det är en maxtid på 5-6 timmar "hemma" i lägenhet tänkte på mina föräldrars trädgård bygga en "utehundgård" över dagen så hundarna kan kissa/bajsa som dom vill. Är det respektabelt? Har svårt att hitta hunddagis tycker det är helt olidligt med olika regler på hunddagis och hemma och tycker det är sååå svårt att hitta något som fungerar på heltid. Har fått ett jobberbjudande jag har så svårt att motstå det är därför jag tänker på detta och vill höra synpunkter och gärna idéer..
Vanligtvis sover ändå hunden dagtid så jag vet inte, kändes som en idé vill veta minsta mått och om det är okej att lämna 8 timmar. Min mamma är hemma tidigare än 8 timmar men vågar inte gå ut med hunden så det är inte tillsynen utan vistelsen jag tänker på.
Någon som kan ge mig lite tips och råd? Är det en bra lösning och hur gör ni? Hundkojor är en självklarthet!
Mvh Mikaela
Vi har hundgårdar till våra hundar. Det fungerar jätte bra. Hunden blir friare och kan själv välja om den vill gå in eller vara ute. Kommer inte ihåg måtten, Det är nytt för i år. Gå in på jordbruksverket och kolla lite.
Är inte hunden van måste den lära sej lite att vara i hundgård kort stunder. Annars blir det nog problem med grannsämjan
Det finns nog fler här som bättre kommer ihåg var man kan gå in och få måtten och reglerna.
Minst 25 kvadrat för två hundar står det i denna tråd att det ska vara nu.
http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=29719c7f-3546-4a02-9bed-1e35b607e1ff

Du skriver: "Har svårt att hitta hunddagis tycker det är helt olidligt med olika regler på hunddagis och hemma "
Hur menar Du, med olika regler hemma och på dagis?
spelar det någon roll om hunden är i hundgård eller i lägenhet? som jag tolkar reglerna om maxtid är det hur länge de får vara ensamma oavsett var de är ensamma?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Vad jag har hört så kan du ha dem i hundgård hela tiden, så länge du tar ute hunden så den får vistas på ett annat ställe minst en gång om dagen, man måste alltså ta hunden på en promenad om dagen. Så vad jag vet bör det inte vara några problem att ha en hund i hundgård i åtta timmar… Dessutom, handlar inte lagen om hur länge en hund får gå utan att bli rastad? Inte hur länge den får vara ensam hemma.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
#5 du har nog rätt;)
/Ingalill
#6 Haha, jadu, det kanske jag hade, fast jag vet inte. Jag gjorde ett litet försök att hitta någonstans där lagarna står, och hittade tillslut det här:
http://jordbruksverket.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pd
Jag kollade lite snabbt och det enda som verkar stå är att hunden bör ha sällskap med en människa några timmar om dagen. Det var bara ett råd, men i lagen står det något i stil med att "hundens behov av social kontakt skall tillgodses" vilket ju är väldigt luddigt. :/
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Minsta storleken på hundgård är 25kvadrat för två hundar!
Står i länken som Sparkling_Tindra skickade.

#3. Försöker hitta ett hunddagis som gör som vi gör hemma, dvs hunden går alltid bakom föraren och får inte lukta vart den vill, släpps på platser och använder kommandon som "varsågod" som lösgörande. Där resterande hundar är lugna och undergivna så stämningen i flocken inte blir stressig, tycker dock det verkar svårt att hitta ett hunddagis med dom kraven det känns som man har.. Menar alltså att regler för dom som har min hund ska vara samma som hemma så hon inte blir förrvirrad osv.
Ja det är ju det som är konstigt, jag tänker mer på rastningen då man vet hundar som står i hundgårdar dygnet runt? Det jag tycker är luddigt, som sagt är det inte utan tillsyn om mina systrar är hemma och kollar till då en går i skolan o slutar tidigare än 4 men timmarna kan variera något varför jag då hellre ser en hundgård ute så dom kan kissa/bajsa fritt de e de jag mer känner.

#9 Plockar man upp skiten och sanerar i hundgårdarna så är det lugnt, men hundarna ska ha tillgång till isolerad koja och färskt vatten hela tiden.

#10 Självklart, sånna saker är "detaljer" för min del så.. tanken är ändå att hunddagis rent praktiskt känns bäst, men jag undrar om det kan bli förvirrande o göra mer skada än nytta? Vad gör man? kanske borde skapa en tråd För/emot hunddagis?

#10 Jag svarade bara på:
"Ja det är ju det som är konstigt, jag tänker mer på rastningen då man vet hundar som står i hundgårdar dygnet runt? Det jag tycker är luddigt, som sagt är det inte utan tillsyn om mina systrar är hemma och kollar till då en går i skolan o slutar tidigare än 4 men timmarna kan variera något varför jag då hellre ser en hundgård ute så dom kan kissa/bajsa fritt de e de jag mer känner"
Om det bara är ett par timmar om dagen så bör det gå bra, men det gäller ju att vänja hundarna att vara i hundgård så det inte blir yl, skall och annat oväsen som kan störa grannarna. Har en vän som bor i Laxforsen här uppe i Kiruna, hundarna låter när det är matdags men ändå måste ägare och hundar flytta trots att ägaren bott på samma ställe i 10 år och klaganden endast i 3 år.

#9 Jobbar själv på hunddagis och kan säga att Du nog kommer få svårt att hitta ett dagis som håller de regler som Du gör. På hunddagis får hundarna vara hundar. De får gå promenader utan att den som håller i kopplet ska kontrollera varje rörelse de gör. Vi har heller inte hundar som går runt och är undergivna. Vi har lugna, trygga individer som är långt ifrån stressade ändå.
Av vilken anledning vill Du att Dina hundar ska gå bakom Dig på promenaderna? Av vilken anledning vill Du kontrollera var de får eller inte nosa? Av vilken anledning vill Du att Din hund går runt och är undergiven?
Det här med storleken på hundgård beror nog på hur stor hunden är.Gick dom inte efter vikt förut? Nu ska det vara kvadratmeter efter storlek på vovven.
Hundar får gå dygnet runt i hundgården. MEN skall ut på promenad VARJE dag och även aktiveras. Och jag tycker det är självklara saker.

#13, det är det som är mitt problem. det finns flera anledningar till att jag går först som jag egentligen inte behöver gå in på, jag tycker det är självklart att "en hund får vara hund" men anser att det blir problem då hunden ska leda mig och inte tvärtom. Vill du förstå med om vad jag menar så kolla på Cesar Millan på TV4+ ikväll. Skaffade valp när jag kom i konakt med honom och anser att genom att tidigit börja på hans bra grunder dvs koppelgående har jag sluppit många konflikter som andra folk får. Därav så är det så jag vill att någon isåfall ska behandla min hund. Ganska enkelt så som jag ser det, men svårt om man ska lämna bort den över dagarna.

# 13, igen…
Av vilken anledning vill Du att Dina hundar ska gå bakom Dig på promenaderna?
En hund som går framför sin förare är dominant. En hund som går bakom accepterar att man är ledare = mer harmonsikt för hunden att slippa konflikter.
_Av vilken anledning vill Du kontrollera var de får eller inte nosa?
_Av hur jag anser, jag är ledare, jag bestämmer det är så det fungerar i hundvärlden. Har jag sagt varsågod är det lukt och kisspaus, annars går vi. Så enkelt är det. När hunden är med mig i stallet är den lös, då kan den göra som den vill. Men när vi går,ska vi gå, inte stanna överallt bara för att hunden vill.
_
Av vilken anledning vill Du att Din hund går runt och är undergiven?
Av den_ enkla anledning att en hund inte ska gå runt och vara "bossig" och hålla på. En lugn och undergiven hund är en lyckligare hund i mina ögon!

Nu hoppar jag raskt över hundhållningen och CM, för där tycker vi inte lika.
Självklart kan du ha dina hundar i hundgård dagtid. Måtten på hundgårdar hänger på hur stora hundarna är. Då tikar hos bullmastiffer får vara upp till 66 cm, så hänger det på hur stor hon är, och hur stor den ev kompisen ska vara. 2 hundar som är 56-66 cm ska ha 24 kvadrat. Är den ena hunden mindre, blir det ingen skillnad. Är det hundar där den ena är över 65 cm måste de då ha 28 kvadrat. En ensam hund ska ha 18 kvadrat eller 20 kvadrat enligt mankhöjden nämnd ovan.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#16 Ett gott råd är att läsa lite annat än CMs hokus pokus, t ex Anders Hallgren, Karen Pryor, Barry Eaton mfl. Folk som har betydligt mer på fötterna än deras "medfödda kunskap".

#17 Jasså, det verkar vara olika från kommun till kommun det där med storlekar på hundgårdar. Här uppe i Kiruna så är det min 25kv på två hundar oavsett storlek.
läste nåt på jbv om att hundar som är i rastgård måste ha en upphöjd liggplats minst 0,5 m upp i tillräcklig storlek där hundarna kan ligga rakt…
nån som vet nåt om det?
/Ingalill
Det ska vara en upphöjd plats så hunden kan ligga och se ut över nejderna. Höjden har nog lite betydelse på vilken ras du har. Bara det är upphöjt. Hunden trivs bättre när den kommer upp lite.

#19 Nej, det är jordbruksverkets regler som gäller i hela landet.
#20 Jodå, en upphöjd liggplats på minst 50 cm, den ska även fungera som utsiktspost, varje hund i hundgården ska kunna ligga ner i naturlig ställning på den. Små raser och hundar med nedsatt rörlighet ska ha trappa eller landgång så att de inte behöver hoppa upp och ner. Sedan bör den vara lika hög som hundens mankhöjd för att utrymmet under ska kunna användas till skugga.
Vidare ska en permanent hundgård vara miljöbrikad.
MVH Elin

#23 Här i Kiruna så sa dom på miljökontoret att hundgårdarna måste vara 25kv för två hundar, dom sa då ingenting om att gårdarna ska gå efter storleken på hunden.

När var det?
Från 1 maj gäller de nya reglerna med mankhöjd, före det var det de gamla med hundens vikt. Troligen högg de till med något, för du får ha mindre hundar på mindre yta. Om de bara svarade muntligt och inte visade papper med siffror på, så vet de nog inte riktigt, skulle jag tolka det.
MVH Elin

#25 Jag kan höra mig för med min mor senare idag när hon kommer hem från Gällivare :)

Gör det, fast jag har svårt att tänka mig att L102 inte ska gälla hos er.
MVH Elin

#15 Tack, men jag har sett C.m och hans program. Och nej tack, jag hoppar gärna över det, då jag anser att han misshandlar hundar å det grövsta. El och smärta har ingenting med god hundträning att göra.

#16 citat ur din text: En hund som går framför sin förare är dominant. En hund som går bakom accepterar att man är ledare = mer harmonsikt för hunden att slippa konflikter.
Är ledsen men det är rent skitsnack. Att vara dominant eller ej har absolut ingenting med var man befinner sig gentemot varann. Detta kan man se på vilken vargdokumentär som helst. Där är det långt ifrån alltid som alfan går först. Hade Ditt påstående stämt så hade mina två hundar varit extremt dominanta, vilket de aldrig varit gentemot mig. Inte heller mina 40 dagishundar som mer eller mindre alltid går före mig. Vi har heller inga konflikter, trots att de 90% av tiden går före mig på promenaderna.
Hur gör Du när Dina hundar går lösa? Får de aldrig gå förbi Dig då?
Citat från Dig: Av den enkla anledning att en hund inte ska gå runt och vara "bossig" och hålla på. En lugn och undergiven hund är en lyckligare hund i mina ögon!
En hund behöver inte gå runt och vara "bossig" bara för att den inte visar undergivenhet.
Ja, ja, vi har nog olika åsikter om hundhållning. Förlåt för att jag kapade Din tråd, jag blev bara lite nyfiken på hur Du tänkte.
Var det inte en fråga om hundgårdar här? Snälla låt det vara så.

# 29, En kopplad hund är ingen naturlig hund. En hund i koppel är begränsad även sina naturliga instinkter. Därav så ska man göra koppelgåendet så enkelt som möjligt. Jämte mig, dit jag vill, när jag vill.
Hundhållning handlar om att se saker ur olika perspektiv, vi kan ju starta en ny tråd om vi ska diskutera det. Han har stackel utan att felanvända det. Stödjer det inte men förstår varför han gör det, oerhört svåra hundar inga vardagshundar han jobbar med + stackel är tillåtet i USA.
Min hund är oftast lös där det går och då är det inte samma sak, då har hon full kapacitet att använda sin egen instikt och håller självmant koll på mig (flocken).
Hon är lugn, undergiven och stolt. Undergiven behöver inte handla om misshandel och rädsla som du verkar vilja få det till.
Hur som helst kan jag inte ha sån hundhållning för min hund på hunddagis, det blir konflikter för henne och mot vad hon är van vid, men kanske finns det någon som tänker och förstår mer vad jag menar.

#29 Men vad är en naturlig hund? En hund är domecticerad och lever inte vilt i skogen. För hunden är det normalt att gå på asfalt, åka bil och gå runt med halsband. Så har hunden levt i generation efter generation i måånga många år.
Sen har de självklart instinkter som de vill leva ut, men även dessa hindas merparten av våra hundar att göra. Det är mkt få hundar som får söka upp, jaga, fälla och döda sitt byte. Sen finns det en massa substitut för många av hundens behov. Men inte heller här är det många som får berikning för det.
Att CM inte skulle felanvända stackeln är väl att ta i. Varje gång han rycker till i kopplet som är fäst i stackeln är att felanvända. Hur kan det någonsin bli ok att rycka till rejält med stackeln på en livrädd hund?? Ni som sett avsnittet med den lilla hunden som var rädd för husses motorcykel hoppas jag alla såg vilken grym metod CM använder sig av. Att utsätta en livrädd hund för smärta när man tränar är så lågt som det kan bli.
Och nej, jag tror inte att Du misshandlar Din hund till undergivenhet. Men CM gör det.
Nä, nu har jag skrivit klart i denna tråd. Vill någon fortsätta så kan vi ta det i en annan tråd så vi inte förstör denna mer. Ber om ursäkt för det, men CM gör mig rätt upprörd många gånger. 
Bara genom olika schester kan du få din hund som du vill ha den. Utan våld eller hot. Det gäller bara att veta vilket sätt man ska använda och att använda det rätt.