Agility hundar
Min familj har en dansk/svensk gårdshund på 6½ år. Hon är jätte duktig på agility o tycker det är jättekul. Vi har tränat i ett år o gått på en nybörjarkurs, en fortsättningskurs o en inomhusträning. Hon tycker verkligen det är jätteskoj! Men min fråga är :
Vi ska kanske skaffa en till hund. Och om ca 2 år börjar jag gymnasiet. Jag har tänkt gå på Hundsportsgymnasiet. Och min fråga är då: Jag vill ha en riktig agility hund. Som tex: sheltien är ju det (enligt mig, eftersom de flesta som tävlar i small/medium har sheltie). Men vilka hundar är ämnade för agility? Eller är det inga som är ämnade för det? Är en Aussi (australien shepherd) en duktig agility hund?
_Kände att min "fråga" blev väldigt lånfg. Men men, tacksam för svar!
_
För det första, det finns så många andra aspekter att tänka på när man väljer ras. Men om vi enbart ska fokusera oss på lämpade agilityraser så tycker jag att rasen ska vara smidig. Aussien kan vara smidig men jag har träffat några som är väldigt slöa också. Men annas är det nog mest raser från rasgrupp 1 som jag hade tittat närmare på (med vissa undantag).
Men skriv gärna ner lite mer krav du ha på din ras så blir det lättare att hjälpa dig.
**MVH Cerrolyn

Precis som Carrolyn redan konstaterat är mycket mer än pigg agilityhund man ska tänka på när man väljer ras och det blir lättare att hjälpa dig om du berättar mer om dina "krav" på hunden.
Men jag själv kollade på olika hundar, var ute efter en trevlig ras att´kunna ha skojj med och framförallt utföra agility med. Funderade på flera olika. Men de som var kvar i slutändan var papillon och sheltie. Men hade äcven tankar på tollare, cavalier m.m. Och idag står jag är med en underbar sheltiehane på 10 månader som jag är helnöjd över! ´Den rasen passar MIG, inte alls säkert att den passar Anna, Olle eller dig!? Kolla mer på de olika lite alertare raserna (: Och JA Aussien är en pigg livlig vallare som passar utmärkt till agility! Men de kräver ännu mer fysisk stimulering än sheltien. Och det skulle inte jag ha tid med. Tror jag ärligt talat inte du heller har om du går i skola normaslt. Och förlita dig inte på hundsport, det är en väldigt populär linje vilket gör det svårt att komma in. Och så kanske dusstår där med en ex. BC som är alldelles understimulerad och istället aggresiv för att du inte haft tid med hunden. Så rasvalet är något av de viktigare valen du göra både i hundens och ditt liv. Men om du skickar ett PM till mig skulle jag kunna hjälkpa dig mer (: Lycka till!
Mvh Ellenfyrkant
Puli, Pudel, sheltie är de tre första jag kommer på när vi pratar små agilityhundar. Om det verkligen är en sport du vill satsa på ska du ju självklart välja en lämplig ras. Men en Aussie ser jag som lite för mycket krävande, speciellt om den ska på ett gymnasium,.
själv har jag en sheltietik på 1år (fyller nästa torsdag!:D) och hon verkligen älskar agilityn, och vilken fart! :D
#2# Jo, jag har nog förstått att en aussi är lite för kävande… Men om jag ska gå på ett hundsports gymnasium så tar jagju med mig hunden. Men den bor ju i ett stall om dagarna så jag förstår vad du menar. :) Men en sheltie, kan man klippa dem korta? För min mamma vill inte ha någon långhårigras. Hon tycker det blir för mkt jobb med dem. För jag har tänkt jättemkt på sheltie, men mamma vill inte ha en sån… Men tack för svaret. Jag kan PMa dej nån annan gång, när jag är säker på vad jag är ute efter osv. :) tack :D
#3# Jo, agilityn är ngt jag verkligen vill satsa på! :) Jag ska be min mamma läsa lite om dem osv, och se vad hon säger. Har sheltien mkt sjukdomar? :)
4 en sheltie ska väl inte klippas alls precis som collie?, ja förutom ansning mellan trampdynor och så om det behövs.
En till terrier?
Terriers brukar ju bli bra agilityhundar.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#4 Sheltien har väldigt lättskött päls. Man behöver bara borsta igenom den ca en gång i veckan och gör man det så har den i princip inga tovor. Det går dessutom ganska snabbt att borsta igenom den.
Man kan inte klippa ner en sheltie för då förstör man hundens naturliga skydd mot kyla/värme/sol/regn o.s.v. Det enda man klipper på en sheltie är håret på haserna och tasshåren så att det inte ser vildvuxet ut + det som spretar ut kring öronen.
8, precis som collien då;-)
#9 Haha ja :D
#7 Nej, jag gillar inte terrier så jätte mycket ;)
#8, Okej. Men om den springer ute en rening höstdag så badar man dem efteråt eller? För då måste de väl bli lite smutsiga? :)
#12 det brukar gå bra att bara torka av dem med en frotté handduk, men blir dem riktigt skitiga spolar jag bara av min sheltie under magen.
Men en cavalier king charles spaniel? tibetansk spaniel? papillon? är lite fler raser jag kom på.
är det sheltie du funderar på är du hjärtligt välkommen till oss på www.sheltie.ifokus.se! där snackas det bara sheltie och du kommer säkert lära dig massor!
MVH
Malin - Medarbetare på sheltie.ifokus

#4 Nej man kan inte heltrimma en sheltie. Den får inte alls samma skydd mkot olika väder och temperaturer. Så isåfall är det noig bättre att du skjaffar en kosthårig ras. Om du gillar sheltien för övrigt kan ju korth. collie vara ett alternativ om en större hund skulle fungera.
Mvh Ellenfyrkant

Små hundar kan man börja mycket tidagre med oftast… Stora brukar vara klumpiga som valpar.. nu pratar jag nog mest om mej själv men jag äger två små hundar och en schäfer.. schäfern och ena lilla hunden är lika gammal men den lilla hunden är duktigare och inte alls lika klumpig eftersom den e smidigare
Nuskriver jg nog bara om och om igen ^^ Men jag föredrar mindre hundar ;)
va kul att dus ka gå hundsportsgymnasium =) i forshaga va :P?? jag har sökt dit får se nu 1 juli om jag kommer in eller inte.
jag har en jack russel hane på 2 år jag ska ha med mej dit =)
Hämtade honom i förrgår så vi har bar hunnit lära känna varandra än ! men sen ska de springas på agility banan :D
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

måste inflika #16 - vilken sötnos! :D
//Wizy

Hur är det med border collie - är itne det en bra agilityhund?
Min uppfödare av Leonberger berättade om en av hennes hundar - lolita pop - var en väldigt energirik leonberger. Hittade på allsköns djävulskapå tills de kom på att testa henne för agility. Det visade sig vara ett lyckokast, för hon blev jätteduktig på det trots att hon var så stor!
Border är en jättebra agilityhund, snabb och lättlärd samt signalkänslig (på gott och ont). Men dom kräver otroliga mängder aktivering.
en Aussi tror jag kan bli en spuderduktigt agilityhund. det finns en hund på agilityn där jag går som är superduper duktigt och snabb!! shit den är snabbare än en snabb border collie men tyvärr så är den så snabb att den inte hinner med alla komando, den vill så mycket att det bara blir fel ibland. Men överallt så tror jag att den rasen är jättebra på agility.
Medarbetare på Hundar.ifokus
andvändaren finns inte längre :O
andvändaren finns inte längre :O
Jag kan rekonemder Juck russel även om de är små.
Föresten, jag har också en Dansk/svensk gårdshund. En renrasig tik på 10 år.
Har hört och sett att en del använder fårhundar för dom är snabba och smidiga
Men annars är nog dom flesta raser bra :)
Men taxar, bulldog, osv är inte så lämpliga

#15 Det är lite svårt att dela upp så och säga att små är smidigast. En Engelsk bulldog är inte så smidig men liten? Då är ju en saluki satans mkt smidigare! ;D Men eftersom det ändå är 1 års gräns på att få gå kursen så tror jag inte det är några som helst problem om det är en 1årig schäfer du ska börja med ändå :P
Mvh Ellenfyrkant