Agility träning(HJÄLP MIG)!

du kan ju krypa igenom med honom, han känner sej kanske lite truggare då

säger som #1!
Kryp igenom! med eller utan honom! Så länge han ser han du kryper igenom den om och om igen kommer han snart förstå att den inte är farlig! 

Ni måste vara två och öva detta. Du ska stå där han kommer ut med godis och locka med. En annan ska hålla upp tunneln och visa hunden vägen genom tunneln.
håller med 3 så gjorde vi med en del då vi tränade, jag stod i öppningen och manade på hunden, och matte7husse, stod där nere och till en början höll upp platta delen på tunneln, och massor med beröm och gotta när dom kom igenom, sedan tog det inte många ggr innan dom inte brydde sig alls att den var platt därnere….
Jag gjorde som #3 & 4 säger men jag var själv.
Jag la Ceasar vid ingången och gick runt och höll upp den. Visade att jag kastade en boll ca 1m bakom mig och "bad" honom komma i ena handen hade jag korv som han såg tydligt. Om han försökte gå runt så sa jag "nej" i mjukton = "du gör fel" och hämtade leksaken igen. Så fort han satte en tass innanför så blev det massor med belöning.
När han vågade igenom med släpet helt öppet så sänkte jag det lite i taget under tiden han sprang igenom så att släpet hamnade på ryggen.
**MVH Cerrolyn

#5# Jag fick lära mig när jag gick kursen att man aldrig ska säga ordet nej på planen. Det ska vara kul och gör dom fel ska man iognera det och försöka göra det bättre så dom förstår vad man menar. Lite svårt att vara på två ställen samtidigt.
Menar du att din hund stod och tittade in fast du gick iväg till andra sidan?

Jag och sambon var båda med när vi lärde Aramis gå igenom tunnlar och ett litet hus med en tunnel fäst i sig på agilitybanan här. Då stod killen kvar med Aramis i början av tunneln och jag gick till slutet och lyfte upp den så man såg igenom den, sedan lockade jag på honom och då kom han igenom den :)
Hur träna man slalom ?
Stall Bråna

#9 man brukar väl oftast locka så som den ska gå..
Ett mjukt nej vet Ceasar att det betyder fel.
Och ja han står/sitter/ligger kvar.
**MVH Cerrolyn

*9 finns massor med olika metoder. Det vanligaste på kurs är att man har ett 4-slalom (alltså med 4 pinnar) och visar med godis i handen var hunden ska gå.
Jag hittade en jättebra metod på marie hanssons sida som jag provade på Liza när hon skulle lära sig, jag kombinerade den med klicker och hon lärde sig jättefort vad hon skulle göra…
http://www.jycke-tryck.se/artiklar/basta.pdf
bild på min andra vovve ( som lärde sig med godis-metoden)

#11# Dom flesta hundar som inte är villiga att gå in i tunneln försöker ju se sin husse/matte och går du på sidan. Inte många hundar som ligger och tittar in medans husse/matte går till andra ändan. Om du förstår hur jag menar? Man måste oftast vara två när man lär in ett sådant moment.

När jag skulle lära min hund säcken så kröp jag in i slutet på tunneln. Så att själv släpet låg helt stängt. Sen ropade jag på hunden så kröp vi ut tillsammans. Funkade skitbra! Efter det var den nemas problemas liksom :)
#9Min hund lärde sig slalom med hjälp av koppelmetoden. Den metod som jag själv anser vara bäst. Men sen tycker vi alla olika. Den går ut på att man börjar med en port, och så har man hunden i en lina som inte är spänd, hunden ska inte känna av den. Sen ställer sig föraren sig bakom slalomet eller vad man ska säga, vilket inte blir så långt i början. När man tränar det här så måste man vara två. Den andra hjälparen håller i linan och föraren säger lugnt slalom.
Nu måste hunden tänka lite själv, när eller om han går förbi porten så drar hjälpföraren tillbaka honom utan att säga något. Man är bara helt neutral. Så börjar man bara om. Det tar inte lång tid innan hundan börjar fatta vinken och när den går rätt så blir det massa beröm. Sedan utökar man antalet portar succesivt. När hunden kan ta portarna säkert så kan man ställa en godisskål eller lägga en leksak i slutet och så ställer man sig på lite olika ställen och sidor så hunden blir säker på hindret vart än du är.:)
Det här tycker jag ger ett väldigt självgående slalom, och när hunden känns väldigt säker så tar man helt enkelt bort linan.
Jag har provat att visa med handen förrut, men det funkade inte alls för MIN hund. Fast den kan det ju funka alldeles utmmärkt för andra hundar. Så det är bara att prova den metoden som känns bäst:)
Min hund och mamma på bilden:P
ett annat tips är att för varje port dela upp kommandot man använder, alltså sla-lom eller zick-zack det brukar funka bra också, börja med fyra portar och sedan öka på, jag har alltid lockat med godis utan koppel, men det är ju upp till var och en;-)

Släpetunneln gjorde jag exakt som #5 faktiskt :) För jag hade ingen som kunde hjälpa mig, så jag la henne vid ingången och öppnade släpet och lockade. Hon sprang förbi lite i början, men då la jag tillbaka henne bara. Hon var jätterädd för tunnlar i början, men nu går det superbra! Vänder i principn aldrig i tunnlarna längre :D
Slalomen lärde jag först med att locka genom 4 slalompinnar. Sen ökade jag och så. Men eftersom vi har haft så mycket problem där så fick mammas kompis, som tävlar SM i agility, hjälpa mig. Och då var det exakt det som länken är i #12 :) Jag stog bredvid dom två pinnarna och hon skulle självmant gå in där, och då massa beröm. Hon fattade på typ 5min vad hon skulle göra! Sen har vi utvecklat det, och hon är asduktig på dom nu, vi tränar lång slalom i kombination, eftersom vi tävlar samtidigt. Och det har funkar superbra. Nu ska det bara funka på tävling också (A) Hon är så söt hemma, för pinnarna står på tomten, och när vi går ut för att träna har jag godispåsen med mig och hon springer rakt in i dom tre pinnar som står där nu! :D hahahha Sååååå söt! Hon vet verkligen vart hon ska och tycker det är kul, så ska det vara!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Så här kan man göra
1. Någon håller i hunden vid öppningen (gärna med koppel) och hundföraren i andra änden av tunneln som han/hon håller upp högt så att det blir som en vanlig tunnel ungefär. Sen ropar han/hon på hunden och den personen som håller i hunden ska INTE putta in hunden men ska t.ex ifall han/hon har koppel ha så kort att hunden inte kan gå åt sidan eller något utan det ska bara finas en väg..genom tunneln. När hunden går igenom så beröm JÄTTEMYCKET!!! Overdriv gärna.
2. Gör om detta tills hunden känner sig säkrare och då kan du sänka "skynket"
3. SÄnk skynket för var gång hunden känner säker
4. När det är dax att få hunden att gå igenom när "skynket" ligger på marken så håll upp en liten bit av "skynket" och när hunden är nära utgången så släpper du så hunden får lyfta lite i slutet.
Det är bara att träna
En viktig sak är att så fort hunden varit duktig och utfört något bra så sluta för dagen och träna inte för länge då det finns risk att hunden tröttnar.
Min hudn blir så mallig varje gång som hon har lärt sig ett nytt hinder. Som t.ex vid platta tunneln. När hon fattade så ville hon BARA gå igenom den tunneln och inget annat XD