Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3259 ggr
L8sson
0

för stor hane?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

är de farligt för honan att hanen är för stor. (vi pratar om parning här nu)

kolla bild.

de kanske finns någon här inne som vill säga nått annars ska vi ringa vetten

L8sson
0

här är dom igen =)

AnneN
0

Med den storleksskillnaden det är mellan dem tror jag inte att det ska vara någon fara.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

L8sson
0

#2 okey, för ägaren till hunden vill så gärna ha valpar på sin hund.

hon är blandras mellan ett antal raser, hon är en underbar hund, tempramentet på dessa två hundar är perfekta.

marinelady
0

Varför avla fram fler hundar när det redan finns så många blandraser utan hem? Tycker man ska tänka ett steg längre…

AnneN
1

#3 är både tiken och hanen undersökta så att de är helt friska?

Om det blir parning så önskar jag er lycka till =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

L8sson
0

#2 aa vi tänkte ju på att hon inte får problem när hon ska föda.
#4 men, vi avlar inte på raser vi avlar på deras temprament.

ingann
0

#6 bara för att hundarna i sig har bra temperament innebär det inte att valparna får det… man måste nästan kolla bakåt vilka raser, rasegenskaper mm för att se om det är en någorlunda bra blandning… att blanda in för många raser i en och samma hund tror inte jag (min åsikt) är alltför lyckat.

jag har själv blivit tillfrågad om, om jag vill låta min hund para 3 (olika ägare) tikar när han blir tillräckligt gammal men har sagt nej då jag inte anser att det skulle bli bra med alla raser… min är 3 småraser, 1 tik har 3 raser och de andra 2 tikarna har 2 raser i sig. självklart är det smickrande att de tycker min pojk är så pass fin att de vill ha valpar efter honom men  jag skulle aldrig kunna medverka till sån avel..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

L8sson
0

#7 jag förstår absolut.
nu så är de inte bestämt än, men de e bar att kolla först ifall han är förstor eller inte.
Sen är de upp till Ägaren av tiken ifall dom får iväg alla valpar eller inte.
Jag låtter gärna min hane paras men de e inte jag som ska få iväg valparna sen.
Det är inte äns min tik som ska paras. men min hane som kanske ska para hennes ti. vi får se hur de blir.

Maddepadde
0

**Trådskapare!
**Är din hund renrasig och registrerad i SKK?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

ingann
0

#7 där håller jag inte med dig faktiskt… det är lika mycket ditt ansvar som hanhundsägare att se till att det blir bra parningar om han ska paras…

är hon införstådd i hur mycket det kostar att vet-kolla så hunden är helt frisk tex innan parning? (ögonlysning, hd etc..) även din hane måste kollas innan… sen bara valparna kostar bra mycket att föda upp med mat, vaccineringar, avmaskningar, friskintyg, märkning som några exempel… (jag är uppväxt i en hunduppfödning av cavalierer så jag vet att det är dyrt)

har din hane parat innan? om inte riskerar du att han, när han väl fått smak på det, får jättejobbigt varje gång han känner en tik löpa..

tycker du ändå att det är en bra parning önskar jag er lycka till;)

/Ingalill

tira
0

man ska vara reserverad till att blanda för mkt raser då det ofta leder till problem mentalt och fysiskt,riktlinjerna förr var 3-4 då helst 2 av dom ras släkt typ retriver ect men vet inte hur det sägs nu kanske har ändras mvh tira

L8sson
0

#9 jajjamen.

#10 jag jag är uppfödd bland flera olika kennlar jag med.
Jag vet allting hur de går till, och vi ska in samtidigt med hundarna och kolla dom.
Han kommer från en kennel, han har fått 1 kull redan.
Och därför är han kollad nyligen också men vi ska kolla hundarna utifall att.

men som jag sa tidigare så är de inte bestämt än hur de blir!
Ville bara va säkra på ifall han är förstor eller inte?

Tiarasmatte
0

trådskaparen!   Vill veta vad det är för hund den lilla lurviga svarta? Ser ut som en av mina valpar…

Tiarasmatte
0

trådskaparen!   Vill veta vad det är för hund den lilla lurviga svarta? Ser ut som en av mina valpar…

ingann
0

för stor är han inte av bilderna att döma…

är du medlem i skk?

/Ingalill

blackangel
0

gud så söta blir nog fina valpar ja lite lik syrrans o min hunds valpar haha

L8sson
0

#15 nej de är jag inte, men båda mina hundar är registrerade i skk

#14 aa såg ditt medelande

L8sson
0

#16 tack vi får se ifall de blir något :)

L8sson
0

Mira är blandning mellan Cavalier king sharles spaniel, yorkshireterrier och pudel

och min hane är renrasig JRT

Mischa
0

Fostrens storlek formas efter tiken, vad som skulle kunna bli problem är proportioner ex. breda huvuden på en liten tik.

≧◔◡◔≦

Tiarasmatte
0

TUR att det ej var en av mina valpisar…de blir 1 år nu den 27;e…Höll på att sätta i halsen,tyckte hon var sååå lik mina o syrrans valpar…lycka till med valparna ifall ni skall para dessa(är inte för avel på många raser men ej min sak)Att det blev valpar med min förra tik o syrrans hane var en tjuvparning som resulterade i 8 underbart söta ungar o alla fick dom bra hem…därför blev jag förvånad när jag trodde att nån av dom ville para en 1 årig tik…men men lycka till iaf!

L8sson
0

#20 okey tack för svaret

#21 okey aa tack.

L8sson
0

#20 du som kunde de där.

tiken ägare undrar en sak: min hund har väldigt muskliga ben påvärkar de något? att hunden har muskler för att han har väldigt grova ben efter som han tränar WP

Bleenda
0

Genetikerna brukar säga att valpen ärver 50/50 från föräldradjuren.

Innan ni ger er in i det här ska ni gå en uppfödar utbildning.  Där får man reda på en hel del nyttigt.

Tänk också på att alla utgifter ska ut innan valparna levereras. Parning, vet.besiktning, märkning, annonser,valpfoder, avmasknings medel, och eventuell försäkring mm. Ville bara tända en tanke. Det är inte bara och bara att ta en kull för att dom är söta.GladDom är söta i 3 veckor. Sen kommer jobbet. Dom kissar och bajsar i tid och otid och gnäller på nätterna. Det går åt massor av tidnings papper att täcka golven med. Och ju längre veckorna går ju vildare blir dom. Men visst, dom är ljuvliga. Vill bara berätta att  mellan det gulliga så finns enormt mycket jobb. Dom ska ha mat 4-5 gånger om dagen då de är avvanda från tiken. Då gäller det att kunna vara hemma eller åka från jobbet under dagen.

Vill inte skrämma er. Men ibland så är man inte medveten om baksidan av det här.Glad Lycka till.

Anett Lindbom
0

Och sedan kan det ju gå snett också, att tiken blir sjuk på ngt vis & man måste tilläggsmata valparna, och det ska göras ofta, dygnet runt samtidigt som man kanske måste hjälpa valparna med kissandet & bajsandet.

Ngn hunduppfödning har jag inte haft men jag har fött upp katter och även där precis som med hundar så kan allt hända, både för & nackdelar.

Mischa
0

#23 nej, det påverkar inte, inte föds bodybuilders färdigmusklade.

Man kan däremot födas med olika förutsättningar för att bilda muskelmassa.

≧◔◡◔≦

L8sson
0

#24 förstår förstår
#25 aa de e stort ansvar
#26 okey okey bra att veta.

fettmedkevlar
0

TS: Jadu, om tikens ägare ställer så mycket frågor så bör han/hon kanske vänta med att para tills ägaren vet MER om hur det går till?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

L8sson
0

#28 japp de ska jag säga till henne.

jag skulle vilja att någon stänger detta inlägg för att vi behöver inte diskutera mer =) tack för alla svaren.

SparklingTindra
0

Får jag bar fråga innan denna tråd stängs: Jag har för mig att din JRT hade bettfel, kan man avla på en sådan hund? (Inget illa menat, är bara lite nyfiken)

Tiarasmatte
0

nej man skall ej avla på en hund med bettfel!

Marylojs
0

Snälla rara, avel ska inte kreti och pleti syssla med. Det finns ingen som helst anledning att avla på de där hundarna, och om ni ens måste fråga sådant som du gjort står det plågsamt klart att ni inte ska syssla med uppfödning!!

SparklingTindra
1

#32 Om man inte får fråga om saker innan så kan ju ingen bli uppfödare. Det är väl bra att söka så mycket information som möjligt innan man avlar på sin hund. Jag har då frågat hur mycket som helst både av min uppfödare, bekanta och här på iFokus och läst massor av böcker. Då är man ju bättre förberedd. =)

Tiarasmatte
0

Givetvis måste man få fråga! Alla är ju nybörjare i början!!!Håller med#33!!!

När min tik blev dräktig förra året så slukade jag alla böcker och artiklar om valpning,dräktighet osv…ringde veterinären och frågade alla som haft valpar så att jag skulle lära mig…tyvärr så fanns det vissa på vissa forum(inga namn nämnda,inget sagt;)som var sååå elaka och smutskastade ner mig totalt för att jag ej var fullärd innan…skall nu ha valpar igen o är väldigt glad för att jag tagit reda på så mycket förra gången så man kan något nu,kommer säkert att fråga mer ändå…fullärd blir man ju aldrig!!!

L8sson
0

de blir ingen parning snälla ni!
Jag har pratat med ägaren om allat som ska göra och kommer att bli. pågrund av de så blev hon och jag ovänner och hon kommer para sin hund med en hund som har fler raser i sej och underbett (inte min hund!)

så vill jag säga en sak: att vissa säger att bettfel inte är ärftligt och vissa säger de. men men alal får tro vad man vill men jag backade med denna parning för att jag tror att hennes hund komme rinte palla och inte henne ägare heller.

och så vill jag säga till marylojs att de där va då onödigt sagt! det är som att du skulle säga till mej att jag int ekan nått eller är obilddad! du vet inte hur mkt jag vet elle rinte! ta reda på de först ! *mmmfhh*

man måste ju få fråga om man vill ha reda, men här på denna sida Hund.ifokus blir man bara påhoppen (tuvärr så är denna sida inget för mej för varje gång jag öppnar min mun här så blir de bara tjafs eller "onda" diskussioner) känner mej inte väl kommen, känns som ingen tar mej på seriöst allvar, som om ni tycker jag e så falsk eller kan ingenting.
Jag är ung men jag kan hund.

jag vill att någon ska låsa denn tråd (som jag har sagt tidigare för jag har fått svar på de jag ville)

ingann
0

#35 vi tar dig visst på allvar. (iaf jag)

vad marylojs säjer tycker jag inte du ska bry dig om för hon verkar inte ha något trevligt att säja till nån verkar det som…

jag personligen tycker det är bra att du backat ur denna parning även om det är tråkigt att ni blivit ovänner. men det finns säkert någon annan jrt som vill ha valpar efter honom;) orkar inte bläddra upp men visst hade han redan en kull efter sig? isf vet du ju vad han är kapabel till att få;)

lycka till med honom i freestylen som jag läste om;)

/Ingalill

fettmedkevlar
0

#35 Jag tar dig på allvar, så du ska inte känna dig påhoppad av mig. Ja jag tycker även det var onödig sagt av Marylojs.

Vad tråkigt att ni blev ovänner.
Får jag fråga hur gammal tikens ägare är?

L8sson
0

#36 tack något man blir glad över att läsa. jo de e många som hjälper mej men sen helt plötsligt kommer de nån som bara trycker ner mej.

japp han kommer från en kennel, han kommer från England (importerad) haft honom i 1 månad nu tror jag.(han är 2 år) iallfall när han bytte tänder när man var liten så fick han bett fel och så kunde inte dom avla på honom eller ställa ut m.m.. men dom chansade och tog en kull för att Bosse (eller Merlin som han heter igentligen) är så himmlans  fin och så. så när jag hämtade honom så va han valpar där och sa hej då te honom.

så jag vet ej va jag ska säga om denna parning, jag ville hällre att hon parar med en hund som är 1 ras istället för 1 med 4 raser i, och den andra hanen har värre bettfel än va bosse har så jajaj jag struntar i vilket nu. ville bara hennes bästa lixom. så jag tog reda på så mkt jag kunde så hon fick reda på vad som är rätt och fel. men de blev bara fel. så mmm

Hoppas alla ser och läser så ni vet och inte behöver säga nå onödigt för de sårar en väldigt mkt för de låter på vissa att man är efterbilddad.

L8sson
0

#37 hon är då 13 år. de "dumma" va att hennes mamma går med på de.

fettmedkevlar
0

#39 Ja det var ju lite dumt, men mamman har ju ansvar för hundens bästa eftersom 13åringen inte är myndig.

Men om du vill hitta någon tik att para din hane med så leta reda på en renrasig JRT tik och berätta även att din hane har bettfel. Det är ju ingenting som "måste följa med" över till valparna senare :)

ingann
0

#39 ja, det var verkligen dumt av mamman. skulle jag gå med på allt mina barn ville skulle jag ha mer djur än kolmården här hemma;p

håller med fettmedkevlar om att du ska välja en renrasig jrt om du vill att han ska få fler bebbar:)

/Ingalill

KindredCold
0

#35 Jadu, folk kan.
Jag tar dig på allvar, jag vet hur duktig du är på hundar.
Trött på att folk ser ålder som en form av tabell för hur duktig man är och inte är *suckar*
Vissa kan inte vara tysta :)

Synd att det blev som det blev, och moget av dig att backa!
Lycka till!

L8sson
0

#40 jo de är ju dumt av henne.
Jo om jag vill så skajag göra de för han är så fin =)
#41 hehe jo då skulle de inte se bra ut med sådana djur hemme :P
#42 tack =) jo visse värkar vara lite så här "ååh jag vet mer än dej för du är bara 16 år" "jag är vuxen och du är barn.." hmm tråkigt men sant.

japp men jag ville ju bara hennes bästa, att de inte skulle bli typ7-8 raser i valparna, för dom kanske inte blir så lätt sålda om jag tänker rätt -_-

KindredCold
0

#43 Jodå, fick den kommentaren en gång
"Jag läste btw på din sida är du är ju bara 19, så då.. blabla" *mutter*

Javisst, sen måste hon ju kolla upp föräldrarna, och valparna. Det blir mycket jobb.
Vad ska de göra om de inte får någon, eller några sålda?
Bra att du i alla fall tänkte på hennes bästa.
Du kanske hittar en söt JRT-tik att para din hane med :)

L8sson
0

#44 jo varför ska de vara de.. hmm *suck*

jo precis mkt jobb och henne hund höglöper liksom nu. hmm hmm elle riallfall vad hon säger.
Hon sa ju till mej att hon skulle behålla dom som hon inte får sålda :S

hehe aa =) jo han har ju stamtavla och pass och inte vet jag XD

Foto: Suzzie

KindredCold
0

#45 Trångsynta människor.. -.-'

Jaa, en hund kan få många valpar. Tänk om hon slutar upp med 8 nya hundar..
Bäst är ju att ha köpare redan innan valparna "blir till" så vet man säkert att hem finns till alla, eller de flesta i alla fall.
Han är snygg din hund!

L8sson
0

#46 helt rätt. om man är smart så gör man de.

tack =)

gejsa
0

Om man inte frågar får man inga svar. Och då lär man sig inget heller. Detta är ett forum där man ska fråga varandra och disktuera inte smutskasta varandra.

L8sson
0

#48 tack den satt bra den.

gejsa
0

#49# Varsågod! :) Det är ju sant!

L8sson
0

#50 jajjamensan =)

Ellenfyrkant
0

Men den storleksskillnaden är det ingen fara!
Om det inte är jämtisen du syftar på haha ;D

Mvh Ellenfyrkant

L8sson
0

#52 hehe ne hon är steriliserad ;)