Hundar iFokus

Hundar

Etikett: lydnad
Läst 1095 ggr
Bim
0

Hur får vi dom att vara lösa?

Hejhej! Vi har 2 st hunder på snart 12 veckor.. dom är raserna dansksvenskgårdshund, jackrussel och dvärgshnauzer, dom är systrar. Vi bor i en lägenhet men vi har en trappa ner till gården så dom får gå ut när dom behöver.. :) Vi har inge staket runt gården och vi kan nog inte fixa heller. Vi skulle gärna vilja få Zora och Zelda att gå lösa på gården och inte rymma. dom har sprungit på våran parkerig (vilket dom INTE får!!) och vi vet inte hur vi ska göra riktigt för att få dom att inse att dom inte får gå till vissa ställen (typ till vägen mm..)! det skulle vara mktmkt behändligare om man bara kunde låta dom springa fritt runt på gården! Så ge oss tips hur vi kan göra! :D Kram

Ps. dom kan inte riktigt kom än och dom fattar bara näästan sina namn.. :( Och när dom håller på med nå viktigt så struntar dom fullständigt i hur man än låter eller vad man gör!

AnneN
0

Börja med att först lära dem inkallning och ett brytkommando (tex Nej!) ordentligt

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tira
0

jag har alltid andvänt mig av operativ inlärning ihop med tex jaktviselpipa  eller ett ord som hit visselpipa är bra då det    fungerar på långt håll (sen kommer kommandoord av rena farten och det andvänder man ju naturligt vid så många tillfällen.jag har min hund lös väldigt mkt och för mig är det av stor vikt att hon reagerar omdeelbart och fort.vi kan ju säga ord tex välj ett ord typ hit kom eller liknande och välj något mkt gott som dom inte brukar få du har hunden jämte dig och säger kom-ge godis med en gång gör så några gånger och vid flera tillfäller.sen efter kanske 3-4 ggn vänar du några sekunder alltså kom 2 sec godis gör som ovan men kanske 2-3 ggn sen ökar du pausen kom 5 sec godis.sen är det bara att göra det på avstånd.min hund är suvurän på pipa.hon kan vara tokig och springa runt som en galning och folk tror att det inte finns en enda tanke och att jag absolut inte har kontroll en kort vissling och hon är vid mina fötter innan hon själv vet det.det finns flera suveräna böcker om operativ inlärnig lycka till mvh tira

basta-ya
0

12 veckor är inte mycket de är fortfarande bebisar, deras hjärna ska fortfarande utvecklas mycket för att kunna koncentrera sej och att förstå. Råden du fått här ovan är jättebra och visst kan ni börja att träna på saker men ni kan inte lita på att de stannar kvar på gården.

Bleenda
0

Vissla varje gång dom får mat och godis. Det brukar fungera bra. Så gör jag med valparna från det att dom är 3 veckor och börjar äta riktig mat.

Sen när dom blir lite äldre så får dom lite svårt att lyssna på dej eftersom dom bryr sej om varandra i stället. Då får du träna dom en och en.

Många säger att man inte ska skämma bort hunden med godis. Men jag tycker det fungerar bra och då använder jag den metoden. När dom sen blir äldre kanske dom inte får godis varje gång, men massor av beröm.

Zebben
0

Du har fått råd ovan. Men Ni kommer få dubbelt med jobb i och med att Ni köpt syskon. Om jag vore Ni skulle jag dela dem väldigt mycket. En i taget när de springer ute på gården. Även promenader ska delas upp, om Ni inte redan gör det.

Lycka till!

Bim
0

tack så mkt för alla svar! :D Vi har tränat dom liite enskilt. men nu ska iaf JAG vara stenhård på det ;) haha, :P

#5 vi vet att vi komer få dubbelt så mkt jobb.. :P men det gör inget! :D Tror du att det kommer hjälpa dom om vi särar på dom ganska ofta? Kommer dom kanske bli tom lydigare?

tira
0

jag brukade ofta ha två hundar med mig förr i tiden.när jag tränade "på plats" band jag den andra hunden så fick den smatidigt träna på att "sitta lungt "sen bytte jag.jag upplever tvärtemot vad dom här uppe säger jag tycker att det oftast är lättare att fostar flera hundar då oftast deras flockkänsla och mentalitet går in och hjälper till.min gamla tik(rip)hjälpte mig alltid med dom andra hundarna och hjälpte mig att träna inkallning tex.jag har haft valpar tillsammans och inte upplevt det som bara neg utan 50/50.naturligtvis ska man också träna dom varför sig för att dom ska lära sig vara ifrån varandra men man ska inte underskatta flockdynamiken om du är lugn och konsekvant nog att leda dom. mvh tira

Zebben
0

Jo, fast det är skillnad att ha vuxen hund och valp tillsammans. Det kan däremot många gånger vara väldigt bra, om man har ordning på den vuxna. Så har jag fostrat mina hundar, de lär av den äldre och klokare.

anaprincess
0

bor ni i lägenhet som räknas som bostadsområde så är det förbjudet att ha hundar lösa där. Sen skulle inte jag vilja ha mina hundar lösa i närheten av en parkering och väg. Även om hundarna är lydiga så är det ändå ett djur och kan dra iväg om den känner för det och bli påkörda.

Och även fast din hund är den snällaste i världen så kan den ge sig på en annan hund och blir den hunden skadad så är det du som får betala alla kostnader för skadorna.

Så är det värt att ha hundarna lösa där ute?

Tina-A
0

Lär dom inkallning och sina namn snarast möjligt! Man kan aldrig börja för tidigt med det.

Min hund kunde både sitt namn och komma på inkallning när han var 8 veckor, men det var för att vi tränade på det och att han fick gå lös 100% av tiden. Då måste dom kunna.
Han fick testa koppel när han var 11 veckor.

Lär dom ett förbudsord och inkallning. Förbjud dom när dom går längre än dom får och kalla då in dom. Beröm när dom gör rätt.
Dock tror jag att förr eller senare kommer dom vilja testa gränserna på om dom faktiskt inte får gå liiite längre, men då måste ni vara superkonsekventa eller eventuellt sätta lina på dom.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]