Inte hoppa när barn vill hälsa?
Hej!
Jag har en underbar lite tik vid namn Bella. Hon är ungefår 4,5 månad nu och är otroligt lättlärd. Detta är dock den första hund som jag tränar, så jag är väldigt ny på området och lite osäker på hur jag ska lära ut. Men vi lär varandra! :)
Nu till problemet:
När t.ex. barn vill hälsa så blir hon så upphetsad att hon hoppar och nafsar efter fingrarna. Hon kan ge fula rivsår på ben när hon försöker slicka folk i ansiktet. Hon är vänlig, men kankse lite för vänlig.
Hur ska vi bli av med det här beteendet?
För min del är det helt okej om hon hoppar och studsar av glädje, men bara när jag säger att hon får det, annars ska hon hälsa lugnt.
Har ni några tips och råd?
Det går, säger inte att det är möjligt, men jag tror det är lättare att träna bort det om hon inte får hoppa någon gång..
Ta exempel soffan.
Min tik får inte vara i soffan, det vet hon. Skulle jag bjuda upp henne där skulle hon hoppa upp själv, även fast jag inte sagt något. Nu gör jag inte så, men som exempel bara.. Hon får inte vara i soffa, punkt.
Det går ju självklart att lära hunden skilja på varsågod och help you self..
Så är min tik om man släpper/tappar mat på golvet. Säger jag inte varsågod får hon inte ta det, även om jag själv inte märkt att det ligger där.
Men gör det till ett kommando om du vill att hon ska hoppa..
Hur korrigerar du beteendet?

Ha henne i koppel när det är barn med. Håll henne lite så at hon inte når dem. Tala om för alla att man inte hälsar på henne förrän hon sitter ner.
Så fort hon upptäcker att det inte lönar sig att hoppa, men att hon får hälsa och får kontakt om hon sitter, så fattar hon.
Man kan vara övertydlig och vända ryggen åt henne till hon dämpar sig, och hjälpa till med godis i handen och ett sitt-kommando.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Det enda jag gör nu är att säga Nej när hon hoppar upp och när hon nafsar, hon lyssnar då, men nästa gång är det samma sak. Jag vet inte hur jag ska korrigera det här :/

#3 om ordet Nej fungerar för att avbryta henne då hon hoppar/naffsar, använd det redan då hon är på väg och ska hoppa så korrigeringen kommer just då hon börjar att göra fel.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag hade precis samma problem. Ayla blev så glad att hon kissade på sej när hon fick hälsa på en unge, hoppade upp med framtassarna mot ungen och ställde sej på bakbenen och slickade dom i ansiktet.
Aylas uppfödare hade ju ungar, och dom busade väldigt mycke med valparna, tyvärr hade dom valparna klättrandes, bitandes och slitandes. Och det funkar väl när det är en valp på ett par kilo men nu är hon ju så stor, snart 6 månader och väger redan 22kg.
Vi har tränat lite på grannarnas ungar, och det har blivit bättre. Nu kan hon oftast sitta ner, men hon är så glad att hon gnäller och ibland skakar lite. Och varje hand hon lyckas nå måste hon bara slicka på. Och kissar på sej gör hon ibland fortfarande. Så vågar inte ha henne lös i närheten av små barn än, är rädd hon blir för ivrig och her omkull dom.