Aussie vs Collie?
skriv upp för och nackdelar på dessa raser.Pappa vill att jag ska ha en collie men jag tycker bättre om aussie.
Aussie: För / Nackdelar
lättskött päls i stressiga
Collie: För / Nackdelar
l Ögon fel
l Pälsen
l Fega

Aussie är ju en väldigt motionskrävande ras, och får dom inte den motion och aktivering dom kräver så blir dom stressiga.
Den collien som vi hade och alla andra jag träffat har då absolut inte varit fega! :)
Och det finns ju korthåriga också om pälsen stör :) Våran var inte korthårig men inget superfluff, utan en stor snäll vanlig lassie :)
Aussien har väldigt mycket mera temprament än vad en collie har (säger bara så som jag har uppfattat det med dom hundarna jag har träffat).
Dom är mera självständiga och tuffa i och med att dom är till för att valla kor igentligen.
Colliens päls ser jag inte som ett problem, en ordentlig genomborstning 1gång/vecka så blir det prima. =)
jag anser att collien är mer anpassningsbar, medans aussien mår väldigt dåligt utan aktivering, den är nästan lika krävande som BC:n
enligt flera ägaren av aussien som jag träffat så är den,mycket mera vaksam mot människor och andra än vad en collie är,så det tränar dom mycket med:-)
jag skulle vilja att du utvecklar lite med vad du skriver att collien skulle vara feg?,jag har haft collie i många herrens år nu, och aldrig ägt en feg sådan,collien är en perfekt hund för i stort sett allt man vill ta sig för med den, dessutom har den en (av och på knapp), dvs arbetar den inte så river den inte ner hemmet för det, utan tar situationen dit den kommer eller som den är perfekt.men vill man att den ska jobba så har den en motor som inte många vet om,och det pgr av okunskap.

jag har en feg collie. det jag menar med feg är att dom är väldigt försiktiga av sig tillexempel på nya platser. och min collie hennes päls är jätte jobbig men jag bor på gård alltså är hon ute så mycket hon vill då fastnar det en massa skit i hennes päls och den tovar sig så varje dag borstar jag igenom henne.
och jag får inte ha en korthårig collie för pappa han tycker att dom ser hemska ut, och jag är rädd att jag ska få en massa problem med nästa hund ifall det är en collie för min har D på ena höften och hon ser dåligt, alltså är det skrämmande att köpa en valp i samma ras, för jag köpte en jätte dyr collie bara för att jag ville ha en hund till agility och så visar det sig att jag inte kan andvända henne.
Och jag vill ha en aktiv hund för jag är en aktiv människa och vi har kosor så det passar perfekt med en aussie.

#3 jag vill ha en självständig och tuff hund. Med en collie så har man inget att jobba med för dom kan ju redan allt :).

De enda jag kan säga är: jag drömde oxså om att skaffa en aussi, tills jag träffade en på riktigt!! Nu vill jag inte längre ha en sådna ras som är så hyperaktiv. Den hunden kunde inte ens ligga still utan stuttsade runt på stället medans den låg. Så om den får valla så kanske de kan funka men annars är de nog tvivelaktikt att orka med en sådan hund.

#8 jag håller med dej rätt mycket, jag träffade en aussie i söndas, hon var stressig och hyperaktiv, men den hunden blev bara tränad i lydnad på kurs en gång i veckan, alltså blev jag lite besviken när jag träffade henne. men här hemma skulle hunden få den aktivering den behövde. :)
men det finns ju många andra bra raser. en kelpie kanske skulle passa bättre?
Själv skulle jag varken skaffa LH Collie eller Aussie.
LHC tycker jag, personligen, inte om som ras.
Aussie däremot tycker jag bara är en "kopia" av Border Collie, framtagen för personer som vill ha ett finare utseende. Dessutom tycker jag inte att Aussien är riktigt bra i huvudet.
Men det är vad jag tycker.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#8 Hur kan du generalisera en hel ras efter att du träffat en hund??? Personligen känner jag många aussies och alla är lugna, harmoniska hundar. Men så har de ju oxå bra ägare som aktiverar dem på rätt sätt…
#11 vad menar du med att aussien inte är "riktigt bra i huvudet"?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Svart/vit aussie ser likadan ut som en svart/vit BC, dock har aussiren bredare huvud..
det är nästan som att köpa en aussie för att man vill ställa ut och tävla i andra hundgrenar.
men nu är det ju inte aussien och BC:n vi jämför. x)
6, kan ju inte orda om varför din collie är feg eller varför den blivit det, men har den dessutom fel på höften kanske den har ont,för att prata päls så har då aldrig jag haft en tovig collie, det beror på fodret oftast, och man ska inte borsta en collie varje dag heller, och har den rätt foder och rätt päls så behövs inte det i vilket fall som helst
#13 Hela aussien är kraftigare än en BC…
Skulle jag personligen välja hund skulle det bli Aussie, Schäfer, Jappe eller Cocker… tyvärr kommer Collie ganska långt ner på listan för mig men LHC kommer betydligt före BC. Men det är ju bara vad jag tycker;) Alla älskar ju sin ras mest 
/Ingalill
15 men det har nog mera att göra med hur väl man känner rasen
#0 Aussiens för/nackdelar för mig:
Fördelar: Trevliga, lugna, vackra, arbetsvilliga, lättlärda, sociala
Nackdelar: Arbetskrävande
(på bilden: min systers, nu döda aussie, Bougus. Skandinaviens första och kanske hittils? enda 5-faldiga champion)
/Ingalill
Collie kan jag inte så mycket om så jag kan inte riktigt uttala mig om den rasen, men min moster har en Aussie som är vild som ett jag-vet-inte-vad. Men cyklar hon cirka 1 timme så orkar hon med att gå på en utställning så länge som det är direkt efter cykelturen. Annars skäller hon konstant och hoppar och sliter i kopplet.
Aussiens för/nackdelar (enligt mig):
Fördelar: Sociala, trevliga, orädda hundar med väldigt fint utseende. Lättlärda med mycket energi. Kan användas till många olika saker.
Nackdelar: Otroligt krävande, du kan inte skippa aktivering en dag om du känner dig sjuk/trött för då börjar dom ofta "klättra på väggarna". Har en tendens att bli skälliga.
Men känner man att man klarar av en sådan hund och verkligen är beredd på ansvaret att ha en sådan krävande ras så tycker jag att man ska skaffa en sådan för den är helt underbar om den får tillräckligt med aktivering och motionering.

#12 nej, de kan jag väl inte säga att jag kan göra. Men jag säger bara om hur jag uppfattar den hunden som jag träffar. och jag tror att procenten är större att dem är så än lugna. Villke fall så måste man vara beredd på att det kan vara en väldigt aktiv hund. Har även sett mycket dokumentärer om vallhundar osv.

det får bli en shetland sheepdog jag tycker inte om rasen men det får bli bra.
Vf ska man inte borsta en collie varje dag? det tovar sig bara på benen, jag trodde att man skulle sköta om pälsen på en utställningshund. min collie har inte ont hon är bara mesig och det är alla andra collie jag träffat osso. och hon äter royal canins foder. Jag har aldrig träffat en collie som inte är mesig dom är knappast vakthundar, om det kommer en främmling på gården så säger hon ju till men hon backar så personen får inte komma nära, en tuff hund skulle inte backat utan gått imot personen, en tuff hund skulle inte vara låg på nya platser och om hunden åkte på ett bilflak skulle den inte vara låg utan varit nyfiken och överlycklig. Min hund har alltid varit låg på okända platser men hon har förbättrar och jag gör allt för att få henne positiv, vissa hade tröstat en hund som varit rädd men det förstärker ju bara beteendet man måste låssas som inget och vara jätte positiv så det smittar av sig på hunden. Så är alla collies jag träffat och det har inte med ägarna att göra utan mad hunden.
#20 varför skaffa en hund som du Inte tycker om?
Och har du nåt bevis att ALLA collisar är sådan, mitt intryck är inte att Alla collisar är rädda, har träffat en, den var inte alls rädd och osäker, snarare tvärtom, väldigt possitiv och frammåt..
Det känns som att du inte är myndig och att det är din pappa som kommer skaffa hunden och ansvara för den? med andra ord är det upp till honom.
Varför gillar du inte sheltie?
Är det enbart en agilityhund du vill ha som kan slappa så är dom väl idealiska.
Dåliga individer finns inom alla raser, därför är det extremt viktigt att man själv kollar upp sjukdomar och mentalitet inom släkten och inte blint litar på vad uppfödaren eller andra anser är "bra".
SKK's hunddata är perfekt för sånt.
≧◔◡◔≦
#22, hon är 15 , det står på hennes " min sida"
#23 ok.
≧◔◡◔≦
20, synd att du inte ser vad collien kan och inte, men du har väldigt fel i att dom är fega osv osv…. jag har haft collie i många herrens år nu, och jag tycker inte det låter som du vet vad den rasen ska arbeta med och hur den arbetar, det är alltid upp till ägaren hur din hund blir, det kan man aldrig komma ifrån.
och en collie ska du inte borsta varje dag för då sliter du ut pälsen på den, och då om nån gång blir det tovor.
Fega är en sak, försiktig är väl en annan sak?
Man brukar säga att Collien tänker efter innan, medans andra hundraser tänker efter efteråt.
Vi tar ett exempel:
Det springer en hare upp på stigen, Collien springer glatt efter, haren hoppar ut i sumpmark, collien stannar till och tänker om det är värt det att gå ut. Medans en annan hund springer efter de i full fart, sedan när den är mitt i sumpmarken tänekr den efter "hoppsan"…
en annan sak jag kom att tänka på, i denna tråd verkar det framstå som om aussien nästan är mer krävande än BC:n..? Lite OT kanske.. men något jag kom att tänka på
27 alldeles riktigt
#27-#29 kanske även ska lägga till att det är därför Collien kan ses som feg/försiktig, den tänker helt enkelt efter, vilket jag egentligen bara ser som en fördel, så länge man som ägare vet hur man ska hantera det.
30, ja just det, men då har man uppfattad rasens egenskaper fel,dom är otroligt signalkänsliga och självtänkade hundar, om man bara ger dem chansen att få arbeta med huvudet själva.och det är ingen konst att hantera det om man bara har läst på om rasen
#28 Jag tycker iallafall inte att dom är mindre krävande än en BC men kanske på ett annat sätt.
#28 de är nog lika krävande både b-c och aussie…
/Ingalill
Ja har 2 aussies, och kan en del om collie kan ju skriva lite ja kommer på just nu
Aussien
fördelar:
Arbetsvillig,lättlärd, energisk, lagom storlek, lättskött päls,rolig, snäll mot barn (oftast )
nackdelar:
går lätt upp i stress, vaktar, får den inte arbeta blir den jättejobbig såsom börjar bita på saker och nafsar på människor och skäller/gnäller blir lätt rastlösa då, kan lätt bli rädd för främlingar, kan lätt bli vek, fäller en hel del. inte mkt, men finns en del höftledsfel.
Collie :
Fördelar:
lagom storlek, fin, lättlärd även om den har lite egen vilja, om man inte vill ha en hund att arbeta med blir det en bra sällskapshund.
nackdelar:
mycket pälsvård, vissa har dålig mentalitet, skällig,
det var det jag kom på för stunden.

Ärligt talat är jag nästan säker på att du inte kommer ha tid för en aussie! De är otroligt krävande! Jag har en sheltie, det går utmärkt. Men jag är lika gammal som du och pluggar troligen lika mkt ungefär…. Jag skulle ALDRIG! ha tid med en hund som en Aussie. Så jag tror verkligen inte det är en bra idée äve om de är underbara hundar. Ledsen. Men jag tror isåfall en Collie skulle trivas bättre i ditt hem!
Mvh Ellenfyrkant