Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 2222 ggr
gejsa
0

En amstaff ihjälskjuten igen!

KindredCold
0

Säger som en kompis.
Hade det vart en annan ras, säg en golden, eller en Pudel, hade den inte skjutits..

Oh, nej, föräldralösa valpar :(
Kan ju ha liite med att göra hur den beter sig.. Ingen ursäkt, bara säger. Och så säger de "han" till hunden hela tiden..
Man ser skillnad på en tik och hane.

Håller med ägarna att skicka hundvana poliser istället för skjutglada snutar som inte ser skillnad på hund och hund.. Skrikandes

Bleenda
0

En tik med små valpar smiter inte ifrån sin lilla kull. Men kan därimot visa aggresivt beteende för att försvara valpar. Har aldrig haft någon som vaktat, men hört hissnande historier från andra uppfödare.

Men man ska nog inte ta det som skrivs i tidningen , med för mycket allvar. Alla vet väl hur det vrids och vänds.

KindredCold
0

#2 Precis.
Min tik vaktar "valparna" under sin skendräktighet.
Inte emot oss, men mot andra..

Nej, inget ska tas på allvar i tidningen.
Synd på tiken, och valparna.. Hoppas de kan ta hand om dem :(

gejsa
0

Fast det stod ju inte hur gamla valparna var. Dom kanske var leveransklara.

tira
0

av erfarnehet kan jag säga att det är extremt ovanligt att polisen handlar fel i dessa situationer.jag kan bara nämna ett av dessa 100 tals exempel som jag vet.på andra sidan mitt område(10 min gångväg) bor en stor barnfamilj som köpte ett "pitbull" när den var 6 v.mamman hade redan bitit flera stycken .när hunden var 10 v bet den en annan valp papillon.den bet sig fast i magen och nekade att släppa.när den var runt 6 mån bet den en släktings barn så illa att hela handen blev söndertrasad.några månader senare högg den hennes man illa i benet och en annan grann hund.när hunden var närmare 1,6 hoppar han ut igenom ett fönster och ger sig på en pojke och hans hund.han högger hunden flera gånger och pojken i armen.pojken fick då tag i ett järnrör somhan slår i huvudet på hunden medans den skakar hans lilla hund.pitbullen förs medvetslös till vetrinär där den avlivas då familjen verken har försäkring eller råd att betala ut hunden.bara den sista händelsen blev anmäld och hon kallade hela tiden hunden för sin söta lilla bebis.detb  är tyvärr ingenovanlig historia här bor mkt pitbull runt omkring här.har själv mkt neg erfarenheter av dessa.jag vill noga påpeka att jag inte dömer ut rasen utan deras ägare som tar dessa gladiatorer och har som status och förstör dessa så dom sällan lever till vuxen ålder.därför måste dessa ägare noga utredas.pitbullen jag talade om är efter sin död "stolt" pappa till ett helt gäng valpar som familjens rottwailer är mamma till (som dessutom fick sin första kull när hon var 8 mån)  mvh tira

Mulla
0

Oj la visst in en lika dan artikel..

Men jag tycker att det måste finnas fler sätt än just detta!

Bleenda
0

#5 Tack för att du berättade det här. Det är inte hunden det är fel på från början, utan ägaren.

För att få en tuff hund som du skrev om , så är det typiskt att dom tas från sin mamma redan vid 6 veckors ålder. Och att dom sedan paras mycket tidigt. Det finns ingen rim o reson på hundhållningen. Allt blir fel ifrån början.

#6 En vänlig fråga. Hur tycker du att polisen skulle agerat?

Marylojs
0

Trist att det måste hända, och trist för valparna, men jag kan inte klandra polisen för fem öre. Förhoppningsvis kan polisen ta valparna också. En familj med sådant hundägande skall givetvis inte föda upp och sälja valpar (om man tror på hälften i artikeln är det illa nog).

Mulla
0

7# Ja absolut, man ska fråga, Ärligt talat vet jag inte, jag va inte där, klart att polisen gjorde det han ansåg var rätt just då! Men fanns det inget annat sett? mer humant om man säger så?

Med tanke på hundägaren så kanske detta var det bästa för hunden men tråkigt när henns liv var tvunget att sluta så!

Och valparna, dom behöver sin tid med mamman, vad blir det av dom?

Marylojs
0

#9 Förhoppningsvis avlivas valparna så slipper de hamna i liknande hem och råka ut för samma öde.

Fija
0

Men ursch hur illa ni låter! Ni har läst en artikel!!!! Hur många gånger har det inte visat sej att dom knappt stämmer??

Hunden kanske inte alls var arg av sej. Men gjort illa sej när den tog sej ut genom fönstret eller orolig när den inte kom sej till valparna eller vaktad valparna….

Sen måste jag säjja att efter nya lagen så verkar det som polisen tar varje chans dom får att skjuta hundar.

Kan tala om att min Nova är absolut inte aggressiv men poliser är något hon hatar.

Förra hösten så skulle jag och min kille följa en kompis en bit hemmåt. Helt plötsligt tvärnitar en bil just bakom oss. Två poliser hoppar ut och skriker att vi ska stanna. Dom kommer snabbt emot oss, vi blev nog nervösa alla tre och allra värst Nova. Skällde, morrade och hugg i luften. Dom lyste på oss med ficklampa och tog tag i något annat i andra handen ( var svårt att se med en ficklampa rakt i ögonen…). Skrek att vi skulle lugna hunden, vilket inte var det lättaste. Försökte prata lugnt och lugna Nova, men direkt hon börja lugna sej kom dom genast närmare. Så jag fick gå iväg en bit och polisen förhörde killarna om något bilinbrott…Det taskigaste var att dom frågade vart vi varit och att det varit ett bilinbrott med en hund inblandad. Sen satt dom sej i bilen och berättade vad vi sagt och den som svarade sa Nej, vi har inte fått några uppgifter om att det var med någon hund, ni kan släppa dom…

Så nu tål hon dom inte ens när vi ska stanna och blåsa…

Så henne kommer dom nog skjuta en dag….

gejsa
0

Ägarna var med på nyheterna i kväll. Fast jag hann inte med att höra allt dom sa. Någon annan?

Alexandra13
0

Tror inte att hunden var agressiv -.- Tror nog bara polisen var rädd för hunden -.- Tycker också dom borde ha hundvana poliser som vet vad man gör

Bleenda
0

Det är lätt att sitta här och spekulera i vad som hände. Men sätt er in i polisens arbete. Dom utsätts dagligen för obehagliga situationer där det handlar om hot mm. Dom måste vara föriktiga. Och dom har utbildning. Glöm inte det. Många "typer" använder sej av amstaff pittbull som skydd när dom begår olika brott.

#11 Polisen gör nog bara sitt jobb. Dom vet ju inte att just din hund är det snällaste som finns.

#13 Du tror och tror. Det spekuleras lite för mycket. Så länge man inte har fakta i handen kan såna här funderingar gå hur långt som helst. Det är alltid lätt att sitta någon annanstans och tala om hur polisen skulle ha gjort. Dom gör nog sitt bästa får vi hoppas.Glad

gejsa
0

#11# Synd att ni råkade illa ut där. Men poliserna måste ju göra sitt jobb. Det hade ju kunnat varit ni som var bovarna och att ni när som helst släppte hunden och bussade på poliserna. Dom är ju väldigt utsatta varje dag och måste vara på sin vakt jämt.

Det går ju inte att komma ifrån att många som inte ska ha hund skaffar just amstaff och pitbull osv för att hävda sig. Det är ju därför som dom fått dåligt rykte. Men en polis kan ju aldrig veta iförväg att just din hund inte är elak.

ingann
0

något borde det ju ligga i att hunden var agressiv? polisen hade ju fått in flera anmälningar angående hunden och flera grannar sa att den varit agressiv vid flera tillfällen… den som sa att den var snäll och lekte med barnen i området var  ägaren så klart att hon säjer det.

att valparna blir utan sin mamma är ju olyckligt men de borde tas omhand enligt mig… ägaren har ju ingen koll på någonting verkar det som… hunden var ännu inte ett år och hade valpar! lagen säjer att hundar inte får paras före 18 månaders ålder så hon har brutit mot minst 2 lagar… (koppeltvånget och parningen)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Fija
0

#15 Nä, jag menade absolut inte att dom ska tro att hunden är snäll. Mena bara att det är nog många hundar som kan reagera aggresivst när det är så konstig situation. Hur många gånger står folk och skriker, viftar med grejjer och lyser med ficklmpa på en? Hundarna kan ju inte veta att det är snälla människor som försöker ta fast en. Sen när man blir nervös också så tror ju hunden absolut att något är fel.

Vi försökte ju inte springa eller så utan stod ju där som tre frågetecken.

När dom ser att det är hund med kanske dom iaf kan ta det lite lugnt och hälsa på hunden innan iaf. Om inte dom försöker springa iväg eller så…

Sen har ju många kombi också, man kanske kunde fått valet att stoppa in henne där…jag vet inte…

Nu valde jag att gå en bit därifrån fast dom stod och skrek stanna osv…Dom lyssnade knappt på att jag sa att det funkar inte, hunden är livrädd…

Jag menar bara dom ser ju ganska konstiga ut i sin uniform och all utrustning, och sen om dom står och skriker också. Ägarna kanske blir nervösa också. Jag menar bara att man inte kan räkna en hund som aggresiv för att dom varit det mot polisen…

Har träffat polisen med andra hundar med och med våra fler gånger. Och aldrig har dom hälsat på hunden eller ens frågat om den är snäll.

Sist vi var tvungna att stanna och blåsa (i april) så stannade dom oss, lyste in med ficklampor överallt i bilen, knackade på rutor osv…Ayla kommer förhoppningsvis inte bli polisrädd då jag gick ut med henne och hälsade på poliserna, dom var inte så intresserade men jag tvingade dom. Jag sa ni ser ju hur dom andra hundarna reagarerar (nova och en kompis flatte) så ni får faktiskt lov att visa att ni inte är farliga…

Marylojs
0

#17 Skojar du med mig? Ska polisen tvingas hälsa på alla hundar som pundarna har när de ska ta in dem? Nej tack, polisen har det tufft nog ändå. Avliva aggressiva hundar och förbjud packet som äger dem att skaffa nya. Inför uppfödarlicens för att få föda upp och sälja valpar så kommer vi ett steg på vägen till att lösa problemets grund, dvs den oseriösa aveln som förser folk med dessa hundar.

Bleenda
0

#18 Det skulle bara vara ytterligare en regel dom skulle strunta i. Vem skulle kunna kolla en sån sak.

Marylojs
0

#19 Det skulle göra det lätt för polis att omhänderta valpar av uppenbarligen olämpliga ägare. Valpar hos person utan uppfödarlicens = omhändertagande.

Fija
0

#18 Hemskt jobbigt att säjja hej till hunden och prata lite lugnt med den. Undrar hur dom gör när dom stormar in där det råkar finnas barn???

Lugna ungen annars skjuter jag!! Eller vad? Samma situation fast helt annat. Som hund eller barn är det inte lätt att veta att det är snälla som kommer där och beter sej som dom ofta gör.

Och nu pratar jag inte om dåliga ägare. Säkert är det många sånna polisen stöter på, där det är lika bra att hunden skjuts, men säkert väldigt många bra ägare också…där bara själva situationen är fel….

gejsa
0

#21# Hur ofta tror du polisen stormar in i ett hem som är oskyldigt? Ser dom barn behöver dom ju inte bli rädda att bli påhoppade som dom kan bli av hundar. Så om dom ser barn så tror jag nog att dom inte skriker. Och det var väldigt vad många som skriver här att polisen skriker åt er. Jag har då aldrig mött en polis som skriker. :)

Marylojs
0

#21 Det är väl en väldig skillnad på en anfallande kamphund och ett barn? Nu får du skärpa dig, hundar och barn är och kommer aldrig bli lika mycket värda. Det är långt ifrån samma sak och du gör dig bara dum genom sådana där kommentarer. Själv har jag aldrig råkat ut för otrevliga poliser någonsin. De har aldrig stannat mig, de har aldrig stormat in i mitt hem, däremot har jag fått hjälp av dem vid något tillfälle och alltid blivit respektfullt bemött.

Bleenda
0

Det beror nog påvad man har för erfarenhet av polisen. Är man lugn och schysst är det nog inga problem. Det är nog upp till var och än hur man vill bli bemött. Stämmer inte det?

Marylojs
0

#24 Precis det var det jag menade.

Fija
0

Då har ni haft tur! :) Vi bemöter också poliserna lugnt och schysst men ofta så skriker dom och beter sej illa ändå.

Dom har inte stormat in hos mej heller. Men hos bekanta. Börjat skära upp soffor, skrikit åt dom, haft vapen mot deras huvud. En av killarna våldhöll hunden tills han fick tillåtelse att stänga ut den på balkongen. Det var knark dom sökte, men inget dom hittade.

Var ju bara för några månader sedan några barn lekte i gamla tågvagnar, kom flera poliser med dragna vapen och skrek åt dom. Ungarna vart helt chockade.

Det var inte det jag menade med det om barn, utan att små bebisar och hundar fattar ungefär lika mycket av att någon drar vapen och skriker att lugna dej annars skjuter jag eller bara står där och skriker. Om inte polisen kan hålla sej lugn blir det svårare för hunden, ägarna och alla andra inblandade också.

gejsa
0

#26# Jag finner det osannoligt att dom bara går in och skär i soffor utan att verkligen vara säkra på att lägenhetsinnehavaren har något där. Det finns något som heter "ingen rök utan eld". :)

MoaL
0

Jag tycker också att poliser ofta är alldeles för snabba med att skjuta hundar. Självklart kan hundar bli "aggressiva" om det tränger sig på folk som beter sig hotfullt mot matte/husse, det är ju helt självklart. Det betyder ju inte att de är naturligt aggressiva utan bara helt enkelt försvarar sin flock. Dock så mår ju ingen hund dåligt av att avlivas, men nyheterna förvränger ju allting och får det att låta som att hunden är helt sjuk i huvudet. Dessutom är det ju lustigt hur uppmärksamma tidningarna är så fort det är s k "kamphundar", alltså t ex amstaff, som bits, medan det i princip aldrig uppmärksammas när andra slags hundar biter - trots att golden retrivers och liknande hundar biter mycket lättare än en amstaff.

Dock tycker jag absolut att alla som har amstaff- och pitbull-blandisar som kukförlängare ska bli avtagna hundarna, samt att det borde förbjudas totalt att föda upp hundar så länge man inte är en reggad uppfödare eller samarbetar med en reggad uppfödare. Blandraser borde också förbjudas för hundarnas skull (bl a så ska inga hundar behöva säljas för ett par tusenlappar och hamna hos puckon).

Sedan irriterar detta mig något otroligt: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2961567.ab

De får det att låta som att i dessa blandraser så är det just AMSTAFF som får dem att vara aggressiva. *grr* Och Amstaff som är en av världens snällaste och goaste hundar!

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tira
0

måste bara kommentera det du skrev om amstaff.naturligtvis är många amsfatt underbara hundar med rätt förare men det är en hund som är avlad till att vara en "gladiator,den har bl.högre smärttröskel än många hundar.att bl.a blanda med amstaff gör många enbart av den anledningen att få fram hundar som fungerar mkt bättre i kamp.att blanda tex amstaff och rottweiler kan i händerna på fel förare bli ett krutdurk.då just dessa raser vakt/kamp ofta triggar varandra och gör hundarna tilll "kamphundar"innan "pitbull" var ett stort begrepp i sverige köpte min mormors gammla granne (60+) en pitbullterrier för att den var så söt.hon fostrade den mycket bra och hade ingen aning om vad det  var hon "hade i kopplet" det var en av dom bästa hundar jag träffat som älskade barn hundar och gärna kröp upp i tantens knä och när många andra tanter blev utsatte för väskryckare var hon mkt förvånade att dom inte försökt gå på henne när hon var ute med sin "lilla" valp.  mvh tira

Mulla
0

Sånna här saker är så svårt att disskutera eftersom åsikterna skiljer sej så mkt.

Jag känner att det är otroligt synd om den stackars hunden och hennes valpar, samt polisen. Tror inte att han njöt av att göra som han gjorde, funderar fortfarande på om det kan ha funnits ett annat sett!?

Det stog i tidningen att polisen hälsat på hunden tidigare och att det kommit in anmälan mot ägarna tidigare, varför gjordes inget då! Har inte riktigt koll på vad det är som krävs för att få omhänderta ett djur MEN borde inte 2 polisanmälningar räcka?

Äger själv en amstaff som har tendens att vara hundaggresiv. Skulle aldrig lämna bort honom till någon eller lämna honom utom synhåll inärheeten av ett öppet fönster, dörr, djur människa eller va de än skulle vara. Dock är han endast hanhundsaggresiv. Tikar fungerar jättebra.

MEN han är MIN hund, alltså MITT ansvar. Det är upp till mej att hålla reda på honom. Skulle jag känna att han utgör fara för omgivningen så skulle jag ta bort honom. Det har jag sagt och haft i bakhuvudet sedan jag tog hand om honom och jag påstår inte att det är enkelt men i sådana lägen får man inte tänka på sej själv.!

Tyck inte att jag är kall, eller att jag inte älskar min hund för det gör jag verkligen. Fråga gärna om det är något jag formulerat dåligt! mvh malin

gejsa
0

#30# Jag tycker inte du är kall utan beter dig precis som man ska göra med din hund. Har man en hund som inte går ihop med andra hundar ska man ta sitt ansvar och se till att den inte träffar andra hanhundar tex.

Jag tycker precis som du där faktist. Håller med dig ang polisen med. Tror inte att det finns poliser som gärna skjuter hundar. Utan han handlade i nödvärn och var rädd att hunden skulle hoppa på honom.

Kratern
0

Orkar inte läsa igenom allt ovan. Men kan lägga in en egen åsikt ändå…

Oavsett ras….se till att hålla hunden kopplad sommartid, och även övrig tid om man inte kan hålla reda på hunden.

Låter som jag är en hundhatare….fel…..jag älskar alla djur, men ser en tendens hos hundägare att de alltid påstår att deras lilla älskling aldrig skulle göra någon människa något ont.

Polisen gjorde rätt. Flera klagomål hade tydligen kommit från grannarna…ändå höll man inte reda på sin hund…..

Sen bryr jag mig inte om vilken ras det var i det här fallet. Tror det beror mer på ägarna än rasen.

Karmatarerskanise
0

Håller med dig gejsa

Pajjen
0

Va PIP e det för fel på Amstaff? Jag har haft en "röd" Amstaff och hon var en sjukt underbar hund! Den b¨æsta och mest aktiva hund jag nånsin kännt! Men jag var tvunget at avliva henne för hon fick rejäla hudproble,m. Oxå går folk runt och SKJUTER dem!!??

Det kanske bara e jag elr så e det fel i huvvet på dem som skjuter dem!!

http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)

Karmatarerskanise
0

#34 Fel i huvudet på dom som skjuter?
Det kan faktiskt vara så att hunden VAR aggressiv, och att polisen inte hade ngt val. Vi var inte där, då vi vet varken bu eller bä.

Men bara för att din hund var trevlig, betyder det inte att denna var det. Och poliser är människor dom med, inga mördarmaskiner utan känslor.

ElinLilja
0

… En tanke bara är det inte bättre att polisen skjuter hunden med nån bedövnings grej i stället för det är ju allt för ofta som dom skjuter oskyldiga hundar och då har man ju tid på sej att reda ut vad det är som har hänt och att dom kanske ha missuppfattat allt. En sovande hund är lättare att väcka eän en hund med tre skott i sej. För oftast finns dte ju en förklaring till vaför hunden beter sej som den gör, ägaren fel eller att hunden helt enkelt beter sej normalt i en pressad situvation men hur ska en polis som inte är hund van se när en hund bara könner sej trängd? Vem skulle inte skrika och slå omrikng sej om man känner sej trängd av en okänd människa….?

Bleenda
0

Jag förstår inte en detalj. Var står det att polisen inte är hundvan? Hur vet alla att dom inte är det? Tror ni att polisen går ut på sitt jobb utan utbildning? För att använda "bedövnings spray" behöver man nog gå ganska nära. Skulle du göra det med en ilsken hotfull hund? Som är lös?

Jag tycker den här tråden blivit lite för full av mycket spekulationer. Tror hit och tror dit. . Försök att sätta er in i polisens situation i stället. Alldeles för många oskyldiga skjutna hundar? Hur vet alla det. Beror det på att påståendet  kommer från ägaren?

Det är alltid otroligt tråkigt när polisen behöver skjuta en hund. Tror ni polisen gör det för att han/hon är skjutgalen eller älskar att döda djur?

Ta inte illa upp av dessa ord, men det är så luddigt alltihop och ingen vet ju egentligen vad som hände. Eller…? Av en fjäder blev det en hönaSkrattande

Maddepadde
0

Vänta, vänta, vänta!

Var det någon mer som la märke till "_När polismannen kom till platsen sprang hunden mot honom med öppna käftar."
_
Varför får jag en känsla av att polisen verkligen inte har någon erfarenhet av hundar?

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Bleenda
0

#38 Jag tittade på bilden och jag ser inget koppel på hunden. Och den hade ju smitit. Då brukar man inte hinna sätta på något. Men du kan ha rätt. Fotografen kan ha klonat bort koppletGlad Om det var det du menade.

Maddepadde
0

Nejnej, inte det jag menade, haha.
Det jag menade var att en hund som tänker bita inte lär öppna käften 30 meter bort. Antagligen flåsade väl hunden när den sprang = ÖPPEN KÄFT = tänker bita. :P

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Bleenda
0

#40 Skrattande

Karmatarerskanise
0

Där står också; "Han reste ragg och högg efter mannens ben"
Då hade jag också skjutit. Han sköt ju inte för att hunden sprang med öppna käftar, utan för att den högg mot polisen.

Sen är det aftonbladet vi snackar om ;)

gejsa
0

Jag tror nog att det räcker om en hund springer som ser hotfull ut mot en polisman och att dom då får skjuta den. Dom visste nog också att denna hund var anmäld förut.

Dom kan ju inte lika gärna stå och vänta på och se om hunden biter eller inte heller.

kerstinjo
0

Återigen, eftersom insändaren säger så mycket.

Insändare dagens AB.

Mycket tänkvärt!

"Vi hundar blir bara vad ni människor gör oss till"

INTE FÖDD TILL KAMP Bimbo gör ett inlägg i kamphundsdebatten.

Jag ska vara en av de farligaste hundarna tydligen. Jag är en renrasig amerikansk pitbullterrier, importerad från USA. Jag kan visa att jag är renrasig för jag har en stamtavla hemma som är så lång som sex generationer.
  Jag finns på jorden av en anledning: för att ni skapade mig! Och ju farligare ni gör mig, desto fler av min ras hamnar i fel händer. I händer som lär oss fel saker.
  Vi vet inget om kamp förrän ni lär oss!
  Vi är av rasen terrier - det betyder att vi har en vilja som är starkare och större än vissa andra rasers. Men det gör oss inte till onda hundar!
  Rädslan för oss är det som gör oss onda. Rädslan att vi är farliga är det som gör oss farliga.

Vi finns här för att ni skapade oss och för att ni ville ha oss här. Men när ni börjar tappa kontrollen över det ni skapat, föraktar ni oss och tänker inte på konsekvenserna av det föraktet.
  Vi är kanske utmärkta för kamp då vi har en smidig kropp, bra storlek, relativt stort gap, tjock hud och kort hår. Men även om vi vore den ultimata kamphunden är det på oss det gör ont. De är vi som får ta alla smällar, alla sår och alla bett. Det är vi som får sitta i burar, får dåligt med mat, inte får besöka veterinären när vi har ont och ofta lämnas i skogen för att dö.
  Jag var inte född till det där och jag har tur. Jag har tur som sluppit kamphundarnas hems­ka värld.
  En kamphund är ingen ras, en kamphund är en hund som hamnat i fel händer och blivit tränad till att göra något den tror är rätt, för att ni lärt dem det. Alla hundar kan bli kamphundar, det handlar bara om träning. Hur ska vi veta vad som är rätt och vad som är fel? Vi är hundar!

Vi är människans bästa vän. Och ändå sviker ni vår blinda tillit och vår villkorslösa kärlek.
  Ni gör oss till något vi inte är, bara för att ni kan. Bara för att ni har makten att göra det - makten att slå oss, ta bort oss, sätta på oss el-halsband, halsband med piggar inåt, munkorg… ja, säg allt ni människor har kommit på för oss hundar, bara för att kunna hålla kvar just den makten.
  Jag är inte född till kamp! Vi blir bara det ni valde att göra oss till! Och ju farligare ni gör oss, ju räddare ni blir för oss, desto mer makt ger ni åt fel händer!
  Låt oss nu ha en tyst minut för alla hundar som används eller har använts i kamp. Och för alla djur som far illa på grund av er människor.
Bimbo
  amerikansk pitbullterrier

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

#44 Men det är ju inte rasen det handlar om här, utan hund som anfaller.

Om en rottis hade huggt mot benen hade han säkert skjutit ändå. Det gör man nog mot alla stora hundar. Jag hade. Om den var aggressiv och dessutom känd från innan.

kerstinjo
0

Nej, jag såg att det gällde en Am.Staff. Insändaren jag lade in gällde  visserligen en Am.Pitbull. En välskött!!

Men beteendet att skjuta först och fråga sedan beror oftast på okunnighet!! Och rädsla. Polisen och många andra ser oftast en hund, som de bedömer vara en "kamphund" och handlar därefter.

Kerstin 

gejsa
0

#46# Där tror jag du har fel kerstin. En polis skjuter nog vilken hund det än må vara om den springer och är argsint eller ser argsint ut mot dom. Det måste dom ju. Kan ju inte stå där bara och ta emot hugg.

Marylojs
0

#46 En amstaff ÄR en kamphund, och en anfallande sådan tror jag ingen skulle låta bli försvara sig mot.

kerstinjo
0

#47 och #49.

Tyärr tror jag att polisen lättare skjuter en Am. Staff eller Pitbull eller blandras som det ofta är. Pga rädsla.

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

#49 Alla påverkas inte så av media att dom springer runt och skjuter dessa raser utan anledning.

Verkar mer som om folk vill skylla på okunniga poliser, än att dom ser att det faktiskt varit aggressiva hundar.

kerstinjo
0

# 50

Sa jag det???

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

Varför skulle dom annars skjuta dessa raser lättare?

[Cleopatra]
0

Det finns också aggressiva hundar som det är bäst att bli av med. Jag litar mer till polisen i detta fall samt grannarna som också uttalat rädsla för hunden. Jag är själv ägare av hundar till "farlig ras".

Daisymink
0

jag tycker det var onödigt att skjuta den hunden, men nu är det så att ingen av oss vet vad som hände i situationen, men jag tror helt seriöst att polisen inte hade skjutit om det var en golden.. aldrig.. så lägg ner diskussionen om polisen var oerfaren, för det tror jag knappast. har själv amstaff och hade det varit min hund och jag sagt "nej han har aldrig gjort något sådant, han är världens snällaste hund" och media gått till mina grannar hade ni fått höra en hel annan historia, för att människor är rädda för dom. min kille är den mysigaste och trevligaste hund jag haft, men mina grannar är rädda för honom och har hotat med att ringa polis för han satt 30m bort utan att ens se på dom..så om ni läsde det i tidningen hade ni ansett att min hund var agressiv och det var rätt gjort, jag var en dålig ägare.. "för det har grannarna sagt"

så ni som tycker vi ska sluta vara arga på polisen kanske skulle tänka på att hunden kanske inte alls var så agressiv som ni fick läsa ? och som ni sa, ni läste det i aftonbladet. inget kan stämma då. men som sagt det är min åsikt..

// Vanessa 

Fija
0

Har ju stått artiklar i tidningarna (norran iaf) och på text-tv att polisen önskar mer hundvana så att dom bättre kan lösa sånna situationer…

MoaL
0

En amstaff har ju dessutom - helt bortsett från den starkare kamplusten och högre smärttröskeln - även en mycket mer intensiv blick än många andra hundar, så folk tycker säkert att de ser elaka ut fastän de inte är det.

Vår älskade 2-åriga amstaff-kille som vi har haft i cirka 3-4 månader har tidigare bott hos ett par klantskallar som inte uppfostrade eller miljötränade honom ett dugg, så han kunde nästan ingenting när han kom till oss. Koppel var nästan en nyhet, så så fort vi går förbi andra hundar så gör han "utfall" mot dem, vare sig det är tikar eller hanar, eftersom han är van sedan tidigare att få springa fram till alla andra hundar han ser. Mot aggressiva hundar är även han aggressiv, men annars älskar han allt och alla. Dessutom blir han lätt stressad och upphetsad p g a den uteblivna miljöträningen, och då börjar han nypas och nagga i händer, kläder, ja allt han kan få tag i, plus att han hoppar väldigt mycket. Om han skulle bli skjuten av en polis för att han är ivrig och överlycklig, så skulle jag bokstavligen försöka slå ihjäl den polisen, det är då ett som är säkert.

Måste bara även säga detta om vår lilla stora grymtande ouppfostrade gris: Eftersom han aldrig har fått lära sig att koncentrera sig och fokusera på något, så har han lagt den energin på att t ex klättra i träd efter ekorrar, ja, helt enkelt utveckla en extrem jaktlust och stress. Vi har ganska nyligt börjat att träna för min pappa, och det tar ett tag innan vår hund börjar använda hjärnan och varva ned. Efter en ganska kort stund är han helt utsjasad och flåsig eftersom hjärnstimulans är betydligt jobbigare och svårare än fysisk motion.

Alltså betyder inte stökiga amstaff att de är elaka eller aggressiva. De kan helt enkelt bara vara ouppfostrade också, så som vår kille är - fast han är ju under arbete. :)

Och det är ju självklart att alla hundar blir vad man gör dem till, liksom barn blir det.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Karmatarerskanise
0

#54 Men hur tusan kan man vara arg på en polis, när man inte har den blekaste aning om vad som hänt? Och då skylla på att polisen inte vet hur en aggressiv hund ser ut? Som jag skrev innan, jag tror en hel del poliser både har hundar och har haft, dom är ju människor!!! Med tanke på hur många som har hund i Sverige, så är det nog fler än vad ni tror.

Jag tror inte han sköt för att grannarna hade klagat, utan för att hunden var lös och försökte bita honom. Och jo, jag tror dom hade skjutit en golden som försökte bita också. Eller gör det mindre ont att bli biten av en sådan? ;)

KindredCold
0

#56 Inte för att racka ner på din hund.
Jättebra att ni tagit hand om honom och allt det där :)

Men jag kallar inte en hund som bits, nyps, naggas, hänger i kläder kalla det vad..
En glad hund, snarare en frustrerad hund.

Ville bara säga det, men ännu en gång.
Jättebra att ni tog er ann honom, och lycka till! :)

MoaL
0

När han kom kunde han knappt sitt eget namn. Hans förra ägare har lekt med honom genom att låta honom tugga på händer, koppel och liknande, liksom de har "lärt" honom klättra i träd genom att säga "Ser du ekorren?!!" och eftersom han aldrig har fått någon stimulans så har han som nämnt lagt sin understimulering på jakt. En stor muskulös amstaff 2½-3 meter upp i närmaste tall är inte särskilt roligt, även om det kanske ser kul ut för stunden.

Jag har redan sagt att han stressar upp sig väldigt lätt. Det vi tränar är just det att han ska lära sig att samla ihop sig, koncentrera sig och bli mindre uppjagad. Dessutom är han lite mörkrädd, så allt som rör sig ute under mörka nätter är jätteskumt och ska helst rusas mot för att se vad det är.

Vi vill aldrig låta honom hälsa på någon eftersom han studsar så mycket och i sin iver efter att bli bekräftad av misstag skallar folk med sin stora, stenhårda amstaff-skalle (mindre skönt kan jag meddela..) och då också börjar tugga på kläder och händer eftersom han blir så överdrivet ivrig, lekfull och uppstressad.
Ska man hälsa på honom så ska man inte göra det förrän han har lugnat ned sig, och då ska man inte sätta sig på huk eller något sådant, utan tvärtom vända sidan till och bara låta honom nosa litegrann på handen och benet. Inte alls böja sig ned och säga "Heeej lilla gubben, oooh vad söt du var idag då!" för då blir han alldeles galen. Man ska helst i princip ignorera honom. :)

Han ÄR oerhört glad :), men även frustrerad på grund av understimulering. Så man kan säga att han är både och.

Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

Liss
0

Tycker det är sorligt att hundägare inte vet bättre än såhär. Och tror att en enskild ras föds agressiv. Jag trodde att man visste bättre när man själv äger en hund. Hundrasism av största slag! Förstår inte alls varför diskussionen ska komma upp varenda gång och folk ska briljera med artiklar om "kamphundar" som "slagit till igen". Finns det verkligen inte mer vett eller förståelse?

De är väl inte så svårt att förstå att media behöver något specielt att skriva om. Innan dess var det schäfern, efter de var det dobberman och nu mera är det pitbull och rottis. Och varenda gång finns de en "grupp" av människor som tror sig vara över alla dem hundägarna och tror sig VETA BÄST!

De är väl alltid så att människor med okunskap tar åt sig utav det och bildar fördommar. Och då självklart blir det att dem överreagerar.
Angående händelsen i den här artikeln, det är otroligt sorligt att den stackars hunden skulle behöva dö. Som sagt, poliser är bara människor också och klart att även dem kan ha fördommar. De kunde ha sköts på ett mycket bättre sätt. Bara för att de är ett djur så skjuter man inte.

Jag själv har blivit trakaserad av mina grannar. Klart som fan att dem skulle säga en massa skit. Dem har hotat att ringa väktaren i området och då har inte min hund ens vart i närheten utav dem- jag hade inte ens sett dem innan dess. Så vad grannar säger kan väl inte direkt räknas. Människor är grymma och har tråkigt nog hämndbegär bara för att dem ogillar en ras och har fördommar.

Det kan spekuleras hur mycket som helst. Men ni vet faktist inte hur de ligger till. Och inte jag heller för den delen! Men jag tycker att de kunde sköts bättre som sagt. De finns alltid andra allternativ så att man slipper att döda! Jag kan tro att de nu finns en mycket ledsen ägare som saknar sin hund!

Är så trött på energitjuvar som faktist orkar fortsätta gå omkring och avsky. De måste vara otroligt jobbigt! För mig är det ett heltidsjobb att sky från vårdlösa människor. Tack vare folk med fördommar så sitter jag med en osäker hund!

Vill tillägga att jag inte pekar ut någon i denna tråd. Utan jag pratar bara allmänt. Så jag behöver inga påhopp, har gått om dem i riktiga livet ändå tack.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Daisymink
0

#57 som jag skrev, sluta vara arg på polisen ;) menade att man inte bara kan lyssna på vad grannar säger om hunden, ägarna har sin egen uppfattning dom med, som många glömmer bort helt i sådana situationer.. jag vet bara själv hur jag skulle känna om min hund hade gjort något som för andra kan verka "farligt" och någon sköt honom eller ringde polisen så man skulle behöva ta bort den. men som sagt, vet inget om situationen så jag säger bara vad jag har för tankar. inget mer..

// Vanessa