Råd om Nova.
Åhh, vi vet verkligen inte hur vi ska göra.
Vi älskar Nova. Har ju haft henne snart i 4år. Och hon var några månader när vi fick henne.
Hon är världens underbaraste men samtidigt har hon så jobbiga problem. Hon har ju vakt, vall och jakt i sej. Typ schäfer, gråhund, lapphund, bc, golden å mer…Både mamman och pappan hade flera raser i sej. Hon är ALLTID stressad. Trippar omkring och ska hålla koll på allt och alla, skäller och är orolig direkt hon hör något.
Hon är ju jätte lydig och så. Fast även om hon lyssnar på mej och kollar på mej, så skäller hon ändå och ska ha koll på allt annat. Samma sak i agilityn, även fast hon tex springer slalom ser man att hon har koll på allt annat och hon kan samtidigt skälla eller morra åt något annat mitt i allt. Hon har knappt ens tid att busa med en annan hund utan väljer istället att springa omkring och kolla läget.
Hon är aldrig bara lugn och avkopplad, hur mycket man än aktiverar henne.
Nu i sommar har hon bott med min sambos färäldrar i deras stuga, och det har varit så sjukt skönt! Ingen som trippar omkring hemma och skäller till minsta ljud. Ska kolla runt vart alla är hela tiden. Gnäller och tjorvar. Inte ens i stugan mitt ute på landet hade hon varit lugn, lite bättre men fortfarande stressad.
Nu har det ju bara varit Ayla hemma, och fast hon inte ens är 6 månader än är det mindre jobb. Lite motion, lite lydnad och lite bus varje dag och hon är nöjd. Hon kommer gärna och gosar och ser tv med en :) Det skulle Nova aldrig ha ro till.
Vi har funderat på göra oss av med henne. Men det känns så hemskt då hon inte är aggressiv eller så. Utan bara otroligt jobbig, och det måste ju vara jobbigt för henne också. Vi vet ju också att mycket kan vara vårat fel, vi gjorde massor av fel med henne när hon var ung. Och vi skulle aldrig ha tagit emot den där lilla magra nervösa korsningen. Och jag har då lärt mej det att aldrig värsta gatukorsningen igen, utan helst renrasigt max två passande raser i.
Är det hemskt att göra sej av med Nova? Och vad ska jag göra i så fall? Försöka hitta ett bra hem på landet? Eller låta henne somna in?
När vår tik kom till oss (dobermann/schäfer och ev. labb) så kunde hon heller inte slappna av.
Sättet var en bur.
Först vande vi henne med buren, sen när hon vart för uppspelt la vi henne i buren, och där fick hon ligga ett tag.
Man måste inte ha en bur, en bädd, eller fäll funkar också, men buren är bra, för man kan stänga till den om hon är för vrång och ska "jävlas"
Nu kan man säga "buren" och peka på den så fattar hon att hon ska slappna av.
Man måste dock ofta säga till henne att hon ska sova/vila, men hon är mycket lugnare och trevligare inomhus.
Hon får busa om hon vill själv, med bollar eller så, me hon ska inte fjanta runt. Gör hon det blir det buren. Numera är buren alltid öppen och hon sover däri på nätterna ibland, eller på kvällarna innan promenaden.
Har hon ben eller så, (märgben) så går hon in där och äter.
Tycker de har funkat jättebra.
Lycka till! Inte ska du behöva göra dig av med henne. Hon lär inte bli lugnare av att flytta. Är det så att du måste göra dig av med henne, skulle jag råda dig till att låta henne somna in.
En hund blir stressad av flytt och även om hon kommer till någon som har tid med henne så är det inte säkert att denne kan råda bot.

Det låter som om hon har mycket vallinstinkter… Har ni någon gång testat valla med henne?
Kanske kan hon omplaceras till någon där hon får utlopp för sin vallning?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 Ja kanske en bur skulle kunna lugna henne lite inomhus iaf.
Kanske.
Hon blir ju helt nervös bara grannen smäller igen sin dörr. Trippar omkring och stannar här å där å skäller å ska kolla vad det var. Och sånna enkla saker som att man slår igen en kökslycka när hon är i ett annat rum reagarerar hon på, då få man ropa in henne i köket och visa vad som lät. Då lugnar hon sej. Men att hon aldrig lär sej heller. Utan samma saker hon reagera på om och om igen…
#2 Nä, det har vi inte. Vart kan man hitta möjlighet att testa det? Har aldrig sett någon annons eller så…
Men sen tror jag ingen seriös vill ha en vallhund med så mycke vakt och jakt i sej kanske. Och som ser ut som en schäfer/huskey typ. Men kanske.
Men hur är det med hundar? Tror ni hon skulle lugna sej om vallning var det hon riktigt funkade med? Eller jakt? För jaga och spåra är hon ju också intresserad av. För som nu, även om hon är helt tömt på energi så vaktar hon ju. Flyger ju upp för minsta ljud.
Sen gillar hon ju agility också, och lydnad. Och simma älskar hon, badar i massor på sommaren. Hon kan ju va riktigt slut, man riktig ser att hon bara vill gå å vila, flåsar och är slö, men hon har inte ro till det, bara måste hålla koll på allt å skälla åt allt och inget…
Jag menar tror ni att det blir bättre bara hon får använda kropp och hjärna på andra grejjer? Att hon kanske kan bli nöjd och lugna sej då?

#1 enligt de nya lagarna så får man inte ha hund instängd i bur i hemmet om jag tolkat det rätt, utan endast vid resor, tävlingar odyl.
#4 ja jag tror att om hon får utlopp för sina instinkter så kan hon bli lugnare
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 Jag tror inte 3-5 minuter skadar någon, hon var ju inte ensam i i rummet där buren stod + att hon la sig ned.
Det var förr, då vi stängde. Hände kanske 4-6 ggr..
Nu är buren aldrig stängd, hon kan stå raklång, sitta raklång, och ligga helt utsträckt i den (även stängd då). Dessutom väljer hon själv att ligga där :) Hon älskar den :)
Man kan ju även ha en fäll eller bädd som jag sa, kanske med kompostgaller.. Fast det beror ju på om hunden låter gallret vara?
Sen ser jag ingen skillnad på 3 min i hemmet än en timme i bilen ;)

hade samma problem med min västgötaspets fast mildare nu har det visat sig att stressen var kronisk smärta ,kan hon inte varva ner alls kanske du som i ett led ska konrollera det,och sen kanske hon paasar bäst på landet.är det fel att göra sig av med nova jag måste nog svara nej eftersom det har blivit en neg.spiral och hon kanske mår bättre om hon tex kan springa fritt och ni kan foccusera på eran andra hund risken är också tyvärr att den andra hunden börjar kopiera hennes dåliga beteende och att hon med sin överaktivitet stressar upp den andra hunden tuill den får samma problem.men känn efter det som är rätt för er är rätt för hunden mvh tira