Svullen armbåge
Hej!
Jag har en Border Collie-flicka här som gillar att sova på golvet (fast att vi har bäddar, soffor och sängar som hon annars får sova i om hon vill).
Hon har alltså börjat få avskavda armbådar, sådana hårlösa fläckar som inte är särskilt ovanliga egentligen…
På den ena avskavda "fläcken" har det nu på cirka två dagar blivit en stor vattenbubbla.
Vi tror inte att det är var eller något sådant, då varbubblor ganska vanligtvis ger feber och trötthet. Dessutom får man ta på den hur mycket man vill, klämma och känna o.s.v.
Dock är den mycket större än igår, så vi funderar på att gå till veterinären med henne, vi har bara lite dåligt med pengar just nu…
Så jag tänkte höra om någon här vet vad detta kan vara, hon verkar inte ett dugg besvärad av den.
Någon som har erfarenhet av något liknande och vet hurpass "akut" det här är?
Om man kan göra något själv (is? banage? tvätta rent med något?), eller är det djursjukhuset "nu-nu-nu" som gäller.
Det är alltså den avskavda delen som syns på bilden som blivit svullen.

Jag vet inte, men smörj på lite Zinkpasta det är uttorkande. Tvätta med ngt Jodopax, Alsollösning först. Håll lite koll eftersom det är rötmånad nu.
säjer som #1…
det kan kanske vara skavsår om hon krupit på golvet? det kan ju ge vattenblåsor som sväller… ring vet o kolla om du är orolig eller om det ser ut att bli infekterat:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ser ut som vattenansamling, ingen fara vad jag vet då en av våra tikar fick det förut. Ser även också ut som liggsår.
Ja som jag skrev i inlägget så ligger hon på golvet, därav att hon har skavt av sig pälsen.
Ingenting syns på bilden utav bubblan då hon inte hade den då bilden togs.
Uttorkande medel kommer alltså inte att hjälpa om det är en vattenansamling under huden? Något man inte ska/kan göra någonting åt alltså?

#4 Om du känner på armbågen, hur är den då? Mjuk och varm eller? Vi gjorde ingenting åt vattenansamligen utan lät det bara vara, lät hunden sova på mjukt så det inte blev ännu mera vatten. Det går över av sig själv, plus att jag har för mig att det samlas vatten för att skydda armbågen från att ligga på för hårt.
Men man kan ju kanske låta veterinären tömma om man vill, fast dom flesta hundar lider inte av det.
#5 Den är mjuk och den dallrar när hon går.
Den är väl ca 4 cm bred och 3 cm hög (alltså armbågen sticker ut 3 cm mer än den gör normalt).
Hon har, som sagt, bäddar, sängar och soffor att ligga på och mer kan vi inte ha på golven, men det verkar vara golvet hon just vill ligga på.
Annars skulle man få limma fast filtar över hela golvet. *S*
Har försökt att ta bilder men vet inte om det syns så mycket, ska föra över dom till datorn nu, kanske lägger upp dom här om man ser något.

#6 Bara vänta på att den försvinner :) Det skadar som sagt inte hundarna och dom brukar inte heller ha ont eller så i den.
#7 Ska bli. :)
Man blir väl lite nojjig bara och inbillar sig att den ska spricka *S* eller något eftersom att den snart börjar kännas som en proppfull vattenballong. *S*

#9 Jo dom brukar se ganska sprickfärdiga ut, men får hunden "vila" armbågen ifrån stötar odyl så går det tillbaks. Visst kan det ta tid, men tålamod krävs ;)
Hehe, bara ta det lugnt.
Haha jo.. I och för sig så har jag märkt att hon ligger mera på andra sidan nu, så hon sköter nog det där själv….