Alvedon
En väninna till mig tyckte att min hund var lite hängig (hade lite glansiga ögon och var lite seg) och sa att det är lite förkylning. Då rådde hon mig att ge henne en halv alvedon eller ipren så hon blir piggare. Hon sa att hon gjorde det med sina hundar.
Min hund väger ca 23-24 kg, och hennes väger väl mellan 15 och 25 kg. Och till min fråga då, är detta okej? Kan man verkligen göra det, ge hundar verktabletter för människor? Och om det går, är det rätt dos till min tik?
inte alvedon väl? har för mig att det inte är bra.. någon annan "barntablett" (har glömt vilken) vet jag att en del ger.. men att vovven är hängig och slö nu är inte konstigt… jag tror att det beror på värmen men är du orolig bör du rådfråga en vet istället för att stoppa i hunden människomedicin…
prova att ge isbitar i vattnet istället och hoppas på lite svalare väder;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Det var för några månader sedan, när det inte var varmt så det berodde inte på det.
Jo, jag tänkte nog att alvedon inte var så bra. Om du kommer ihåg vilken barntablett det är någon gång får du gärna skriva det :)
#2 jag tycker inte man ska ge djur människomedicin alls om inte vet rekommenderat det..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Absolut ingen alvedon eller ipren, men däremot kan man ge magnecyl/abyl. Det brukar rekommenderas av veterinären oxå så länge hunden inte lider av magsår. Dosen är 10 mg acetylsalicylsyra/kg, varje tablett innehåller 500 mg.
Kopierar från Hemmetsjournal där en vet svarar:
Djurdoktor Erik Lundberg svarar: Magnecyl brukar gå bra att ge till hund, men precis som hos människa kan det ge problem med magen.
Kopierar från birddog:
**
Värktabletter för hund
Hejsan Christer!
Jag har hört att man kan ge sin hund till exempel Naproxen, Ipren eller Ibumentin vid lindrigare smärttillstånd, stämmer detta? Hur mycket ska man då ge till en medelstor hund på ca 20kg? Finns det andra receptfria värktabletter man kan ge?
Tacksam för snarast svar,
Linda
**
Nej! De läkemedel du anger hör till gruppen NSAID avsedda för humant bruk och kan oftast inte metaboliseras av hundens lever. I stället ska du välja vanlig magnecyl (acetylsalicylsyra) eller be din veterinär skriva ut NSAID-preparat avsedda för hund (t.ex. Metacam, Rimadyl eller Zubrin).
Christer Nälser

Och så här står det på Agria:
De flesta hundar tål inte de verksamma ämnen (till exempel paracetamol) som finns i många värktabletter. Den värktablett som du kan ge till hunden är magnecyl eller albyl, men även dessa ska ges med försiktighet

Jag skulle aldrig komma på att ge någon av mina husdjur katter/hundar någon sorts medicin om inte en veterinär har rekomenderat det.
Ta ALLTID kontakt med en veterinär innan du ger den medicin. Du kan säkert ringa till ett jouröppet och bara rådfråga.
alvedon kan väl ge motsatt effekt? man ska inte hålla på och mixtra med en massa tabletter.. det är bättre att gå till vetten.
Medarbetare på Hundar.ifokus

ABSOLUT INTE Alvedon eller Ipren, Magnecyl kan man ge med försiktighet.