Går iväg vid klick?
Jag gick iväg igår och köpte en klicker efter många dagars pluggande och rådfrågande. Så jag började "klicka in" min tik som inte verkar förstå ett dugg varför hon får godis. Hon bara står och tar emot. Det är jättesvårt att försöka fånga små beteenden hon gör också eftersom hon är van vid att när jag har godis i handen så säger jag ett kommando. Så hon sitter ju bara där blick stilla och väntar på kommandot.
Och efter ungefär 10-15 klick går hon helt enkelt sin väg. Hon går och lägger sig. Jag har försökt locka tillbaka henne genom att låtsas äta av resterande godisbitar och/eller kalla tillbaka henne. Hon kommer oftast tillbaka och stannar för några klick, sen går hon och lägger sig igen. Jag har ingen aning om varför hon gör så?
Vad och hur tycker ni jag ska göra och vet ni varför hon gör så här?

Då jag klickade in Velvet så klickade jag samtidigt som jag kastade en godis på golvet ist för att ge från handen. Hundar tröttnar oftast fortare på saker än vad vi gör och att hon går och lägger sig kan då bero på att hon är less pga att ni hållt på med samma sak för länge.
Se till att hunden förstår att klick = godis innan du börjar försöka klicka in beteenden.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jo det är sant. Men jag provade att kasta godisen och hon tar den inte eftersom hon är överdrivet duktig på "varsågod" så då står hon bara och glor på mig och väntar på att jag ska ge klartecken ><
Och jag fattar verkligen inte hur jag ska veta att min hund fattar, för hon är inte den som dregglar eller visar någon sådan entusiasm överhuvudtaget. Usch, vad frusterande detta är…
Fortsätt som du gör.
Du kan också säga ett kommando hon kan. När hon gör rätt så klickar du och ger godis för det. Fortsätt så.
Det du sedan måste träna mycket på verkar vara att få hunden att erbjuda beteenden, det är en viktig del i klickerträning. Om hon bara sitter still när du har godis i handen har du lite jobb framför dig ;)
Men klicka och ge godis, eller släng en godis på golvet och precis innan hunden tar den så klickar du. Alltså när hunden närmat sig och ska precis äta den.
Eller som sagt, säg kommandon hon kan och klicka och ge godis.
Efter ett tag kan du testa att klicka spontant. Kommer hunden till dig för sin godis, eller ser på dig hungrigt och förväntansfullt så har hon förstått.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Om hon tröttnar efter 10 gånger, kör korta pass!! Klicka 8 gånger med godis och sedan räcker det. 10 minuter senare kör du 8 upprepningar till. Sedan samma sak igen.
Om man får tipsa om en hemsida så skulle jag tipsa dig om www.alltomhundar.com/hundforum . Där hittar du mycket om klickerträning och det känns som att nästan alla där inne håller på det det. Dom är väldigt duktiga :)
Men du kanske redan är medlem där ^^

Tack så jättemycket för dina råd! Jag gick ut för en stund sedan och försökte fånga när hon gick lugnt vid min sida. Då klickade jag och hon vände sig om efter sin godis :D Så nu tror jag hon äntligen har förstått.
Men jag klickade kanske 10 ggr och av dem var det 3 ggr som hon inte reagerade på klicket och en gång ville hon inte ens ha godiset. Det kanske är lite för varmt. Eller vad tror du?
Tack för tipset om hemsidan också :D ska gå in och läsa ihjäl mig. Haha.
Godiset kanske inte är tillräckligt gott? Eller så är hon inte hungrig.
Och fortsätt att klicka in henne tills hon reagerar på varje klick. Men man blir ju också segare och mindre hungrig när det är varmt :)
Jag gjorde såhär när jag klickade in Nadja.
Bi använde inte klickern utöver detta innan hon var inklickad.
**Dag 1
**klick- belöning x 16
10 min paus
klick- belöning x 16
10 min paus
klick- belöning x 16
Dag 2
klick- vänta 3 sek- belöning x 16
10 min paus
10 min paus
**Dag 3
**Vila från klickern
**Dag 4
**Upprepa dag 1
**Dag 5
**Upprepa dag 2

Jag har just börjat med click, Jag klickar o ger godis för ingentin ca 10ggr, man måste lära sambandet mellan klick och godis.sen paus , Nästa övning går jag runt inomhus o klickar och ger godis, ca 10ggr. Min hundfattade vad som var meningen så hon kom pilande,, Jag säger inte ett ord, Tredje steget är utomhus , När hunden gör något under promenaden som du tycker den gör bra, ex; Går med löst koppel, tittar på dig,osv klicka o ge belöning, Jag läste att även om hunden inte reagerar på klick ute med mycket störningsmoment ska man ge godis ändå.
När jag klickade in Oliver kunde han inga kommandon (8 veckor) så jag klickade och belönade ca 3x10 eller 15. Sedan satt det. Då var han 8 veckor och 1 dag gammal. Gick allt på första dagen på bara några minuter.
Dagen efter klickade jag spontant och han var genast framme.
Utomhus har aldrig varit några problem, han har alltid reagerat på klicket då med. Bjuder gärna på beteenden både utomhus och inomhus.