Behöver tips
Jag har en sheltie hane här hemma på 3 månader, och skulle behöva lite tips om hur jag kan träna honom att inte hälsa på alla människor och djur vi möter.
Min andra sheltie Ronja har jag alltid kunnat ha lös redan från valpåldren. Utan att behöva vara orolig att hon sticker, hälsar på människor eller liknande. Viggo är helt tvärt om, han springer iväg om jag har honom lös. Det hjälper inte att jag ropar efter honom, eller om jag "springer åt andra hållet". Vilket jag har provat. Har tänkt åka och köpa en långlina idag och träna honom i. Men skulle behöva ha lite tips om hur jag kan träna på detta. Tack i förhand!
Mvh Emelie 
Kontaktövningar.
På så vis lär han sig att kolla på dig när det kommer människor eller djur.
#1: Okej, tack för tipset. Ska se om jag kan börja träna lite senare idag på detta :)
Mvh Emelie 

Gud vilken söt liten "räv" du har. :)
#3: Tack
Har fått många komentarer att han ser ut som en liten rävunge. En liten pojke kom fram och frågade mig en gång "Får man verkligen ha rävar inne i stan?"
Men Viggo har även blivit kallad för "hare". Men det är en annan historia
(En pojke stod med sin mamma och kollade på Viggo då vi promenerade. Plötsligt drar han sin mamma i armen. "Titta mamma! EN HARE!" Må tro att hon skrattade.) 
Mvh Emelie 
#2 Så lite så, det är ett ganska säkert kort att spela :)
Lycka till.
ps. jäkla söt valp du har där ;)

Vilken liten söting du har, Viggo ser bra busig ut, jag kan tänka mig att allt & alla är riktiga roliga och att allt måste undersökas,:)
Jag blir så valpsugen när jag ser alla söta valpar..:)

Hmmm… skvallerträning kanske fungerar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ah, han är ju så löjligt söt! Den blicken på den bilden är ju helt oslagbar…
Har inte så mycket tips, då min hund är ganska hopplös att ha lös också, men vill tipsa om att du kan köpa en billig tvättlina och bara sätta dit en hake på den. Funkar jättebra på små hundar, och är snällt mot plånboken! ;) Har du något gammalt sunkigt koppel som du inte använder liggande som du kan ta haken från, som jag har gjort, så behöver du bara lägga en tia på en tvättlina. Annars går det ju att hitta billiga hakar också.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

#4# Haha hare kanske valpen inte är så lik men en kul historia. Räv är han def lik iaf. :)
Tack alla, han är min lilla rävunge 
Nu har jag testat lite kontaktövningar med Viggo. Vi tränade på detta då jag stod utanför mataffären och väntade på min kompis. Det gick förvånandsvärt bra! Eller i alla fall bättre än vad jag hade trott det skulle gå. :) Och i slutet lade han sig bara ned och bara tittade på alla människor som gick fram och tillbaka. Förut har han alltid velat gå fram. :)
Mvh Emelie