Morrande valp
hej nu har jag en liten fråga =) Vi har precis inskaffat en liten valp här och det är den första hunden min familj har så vi är inte så duktiga på det här… Till frågan: Valpen vi har är nu tre månader och han har börjat morra till och visar tänderna om man ska flytta på honom om han sover eller liknande. Så fort man försöker flytta på honom så morrar han till… och jag undrar vad det här kan bero på och om det kan växa ifrån honom imed att han fortfarande bara är en liten valp ? Jag är så orolig att det blir något som håller sig kvar för man vill ju verkligen inte ha en hund som morrar till så fort man ska flytta lite på honom. Vi försöker undvika att störa honom överhuvudtaget när han sover men ibland måste man ju väcka honom eller flytta på honom, och han borde ju inte morra och visa tänderna överhuvudtaget :/ snälla hjälp :(

Varför flytta valpen om han sover? Låt valpen sova vidare!
Att den morrar kan bero på att allting är NYTT, den är mest troligt osäker. Skapa ett förtroende och läs böcker om hundar, dess beteende, hur man gör första gången.
Hm, varför är jag ens inne här nu när jag ska sova.
Rekommenderar att gå en valpkurs oxå!! 

#2 Precis, valpkurs är faktiskt jättebra oavsett om det är första hunden eller 34de :P

#1 … asså han har varit här sen han var åtta månader så jag tror inte han är så jäkla osäker längre :/ och det har typ börjat komma nu :S
#2 försöker fixa en tid till det nu ;) lite svårt att hitta plats när det är så jäkla många som skaffar hund nu och dessutom finns det ingen sån verksamhet här omkring :P men vi jobbar på det självklart =)

oj menar 8 veckor xD
4, du har en jacke och jag har haft en york, han fick också för sig att morra när han ansåg att han inte låg ivägen,nonchalera det och gör absolut ingen affär av det så går det över, terrier är terrier det går inte att komma ifrån, dom vill alltid ha gensvar på det dom gör;-)

#4 Om det är eran första hund så kanske ni ska ta kontakt med en instruktör? Vem vet om hunden är osäker eller inte? Jag har själv haft en osäker valp som morrade från dag 1 tills hon var 5 månader.
Jag tycker som spikes, gör ingen affär av det. Men jag tycker också att ni inte ska akta er för att flytta på hunden när ni vill. Ligger hunden ivägen, flytta på h*n.

Har ni kollat så inte hunden har sträckt sig och har ont någonstans? För har det börjat nu så kan det vara så. Åk till veterinären så får dom kolla upp vovven. För en sak är säker, är den normal så ska den inte morra. Något är fel.
Skriker den eller beter sig konstigt när den leker med, tex springer?
Man behöver inte flytta hunden väl? Man kan väl kalla på den ist så flyttar den på sig själv?

#10# Klart man ska kunna flytta på vovven när den sover. Utan att den morrar. Något är ju fel.
Fast varför ska man göra det? Kan flytta kan man, men jag ser ingen anledning. Tycker det är snällare att väcka genom att påkalla uppmärksamheten.
Jag börjar inte direkt flytta på Hades när han sover, kan bero på att han är för stor ;)

#12# Ja, varför. Det var ju inte riktigt det som var frågan utan att valpen morrade om/när man försökte flytta den. Och man ska kunna göra det (även om du nu inte tycker att man ska flytta på dom när dom sover).
som de andra säjer, låt honom sova vidare… man ska undvika att röra så små valpar när de sover just pga att de behöver sin sömn. Försök få honom att lägga sig på sin sovplats direkt istället så behöver ni inte väcka honom;)
börjar han däremot morra åt er i andra situationer måste ni fya (i den åldern räcker det oftast med ett försiktigt "fy" eller "nej") så han inte tar över och blir omöjlig… jag har sett och hört allt för många som fått mer eller mindre agressiva småhundar just för att de inte insett att även små raser måste uppfostras…
hoppas det går bra för er:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Men om man inte lär honom från första början att det är jag som bestämmer och det är jag som bestämmer om du får sova här så lär han ju fortsätta med det ? Även om det är vår första hund så är jag rätt säker på att man ska kunna flytta sin hund även om den sover. Klart att man inte kan hålla på och flytta den hela tiden och så men jag måste ju kunna göra det utan att han morrar helt enkelt.

han tästar dej½!!! (han vill vara rang ledare bestämma över dej)
han är ju en terrer räkna med det.. läs om rasen på forumet lär du dej kanske lite mer.. mvh Linda

#15# Håller med dig där faktist. Låter farligt om man inte ens ska kunna flytta på sin egna valp. Ibland kan man ju faktist behöva göra det när dom lagt sig på alldeles fel ställe.:)