Märgben
Ger ni era hundar märgben? I så fall hur ofta och ger ni dem råa eller kokar ni dem först?
Chip fick ett rått märgben i fredags och han roade sig med det i två timmar.
Sanna

Helt rätt! =)
Jag ger tyson 1-3 märgben i veckan.
Råa oxmärgben. dIREKT FRÅN FRYSEN FÅR HAN DEM.
mEN HAN TAR BARA MÄRGBENET OCH GÅR UT SJÄLV I SOLEN OCH LÄGGER DET FÖR ATT DET SKA TINAS…*HIHi*
Koka märgben gör man bara om hunden har dlig mage.
För kokta märgben gör så att det flisar sig mer och då ka blir benet poröst och lättare för splitt som kan sätta sig lite var stanns i hunden, och det vill man ju inte.
(oj capslock
)
Kokar man märgben flisar det sig mycket lättare och det kan skada och riva upp strupen/magsäcken. Blir hunden väldigt lös i magen tror jag det är mycket bättre att isf skrapa bort det mesta innan man ger honom benet (rått) och eventuellt ta bort det och ge samma ben igen nästa dag.
Det gäller såklart inte bara märgben utan man ska helst alltid ge alla ben råa.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag ger snodden märgben av älg allra helst ofta,allra helst ska du inte koka dem för då kan dom få en dålig mage,och dessutom försvinner nyttigheterna i det :-).

Mina får råa märgben ca 1 gg/v. Men nu har jag faktiskt inte fått tag i några på mer än en månad. Alla verkar ha slutat med att ta hem. :-(
Ska ringa slakterier tänkte jag i veckan, men det är ju så smidigt att handla benen när man ändå är i affären.

Tina_A
Varför upprepar du det jag redan har skrivigt?!?

Zebben
du kör med Färskmat….du tror inte dem har som du köper färskmaten av?!?
bara en tanke jag fick :-)
TinaH: Tina_A skrev antagligen det där innan hon hann se att du hade skrivit.
Albin har alltid fått märgben tills en händelse här i våras att benet flisade sönder och han åt upp halva benet och jag han precis se innan han tog den andra halvan. Men som tur va så kom den ut.. Ska bara våga försöka att ge honom det igen. Men än så länge får han nöja sig med vita tuggrullar.

Jag köper stora rökta benknotor till Velvet och då räcker det i nån månad
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

bästa benet som intye flisar är oxben
#5: …. Får inte jag också skriva eller?
Förresten skrev jag innan jag såg att du skrivit och när jag publicerade trodde jag inte att det skulle spela någon roll så jag raderade det inte, trodde inte det skulle behövas.
tina a,klart det inte behövs ;-) skriv på du det kan bli så ibland.
Bästa benet för mina hundar har alltid varit av älg :-).
#12: Precis, fattar inte vad som är problemet liksom.
13,strunt i det kanske missförstånd, nu går vi vidare eller hur!? ;-).
#14: Jo man får ju göra det, inte direkt första gången man blir bemött på det sättet här.
Åter till tråden ..
#12: Var köper du älg?

Tack för era svar!
Sanna

Förlåt för missförståndet!
Provade ge Skorpan märgben en gång, men hon får nog vara utan hädanefter,,,gissa vad hon lyckades med? Japp hon körde in nosen och fastnade…tjöt som en dåre innan vi fick loss henne sedan låg hon och surade i flera timmar…dum hund eller *fniss* Så är det när man har en liten glups hund ;)
15, hos en slaktare, eller hos min återförsäljare för färskfoder

#18 Det gäller att köpa rätt "storlek" på märgbenen till sina hundar. De ska antingen vara så stora/små ben att hunden inte kan få in käken igenom det, när de väl slickat i sig märgen.
Benet var inte så stort, men tydligen så pass så hon lyckades trycka in en bit av sin nos i den inte käken =)
på hans födelsedag eller på julafton kan han få ett
Myrtorpets Möss och Kaniner
Jag köper märgben för människor på mataffären. På Coop har de dem i kötthyllan. På ica får man fråga efter dem i scharken. Antar att det är oxben? Varför vill ni ha tag på just älg?
Medarbetare på jack russel terrier
23, jag köper dom därför att jag vet att dom är tillräckligt stora och bastanta för att min hund inte ska fastna i den, plus att det inte flisar sig;-)
Skönt att inte behöva tänka på sådant. Har en Greyhound som lägger sig lugnt och gnager på dem ibland.
Medarbetare på jack russel terrier

Finns det något annat man kan variera med istället för märgben? Bor i Göteborg, tycker det verkar svårt att hitta en "vettig slaktare"?
#26 Maxi stormarknad här har alltid märgben. Kanske har dom det där du bor också?
26, på våran vanliga ica butik finns det märgben ofta, kolla där om du kan….en del butiker kan man beställa dem i också vet jag annars kastar dom dem
Rökta ox-märgben. Eller råa älg-ben.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag ger ofta märgben till min hund Loke, och ibland så använder jag dem till att lägga spår. Han är alltid så nöjd när han har hittat dem, och bär dem hela vägen hem, haha. Själv köper jag märgbenen på Willys här i stan, men det gäller att vara där rätt dag. Märgbenen tar verkligen slut fort där! Köper nästan alltid när jag ser att de finns, och fryser in dem när jag kommer hem.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

var får man tag på leversnittar? (A)
leversnittar finns på de flesta mataffärer som har hundmat/godis (jag köper mina på ica), sen har nog alla zooaffärer det;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#31 Granngården har billigt lösvikt.
Där köper jag mina leversnittar, de har även annat godis i lösvikt :)

#26 Hemköp vid kaserntorget (innanför vallgravarna) brukar ha mkt gott för hundarna. Köper både ben och blod där.