Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1293 ggr
EmelieCo
0

Vilken ras!??????????

Hejsan är ny på forumet & tänkte fråga er vilken ras ni tycker passar mig!?

Den får inte vara mindre än 45 cm i mankhöjden

Den skall vara lättlärd…

Den skall vara "kvick" då jag skall hålla på att Tävla i lydnad….

Jag skall även hålla på med litte Agility & Drag för skojs skull!

Hund & Familje kär!

Får gjärna ha päls men inte kräva massor av pälsvård!

Skulle vara jätte tacksam för svra!

Mvh EmelieCo

LillMalin
0

Långhårig Collie? Oskyldig om du vill veta mer om rasen, så kan du bara fråga Lena1, hon har en och kan en hel del! :D

Emelie123
0

En tollare:)

LillMalin
0

är inte dom rätt så envisa va jag har hört iallafall, mer lik en terrier än en Retriver! ;) (i beteendet)

Emelie123
0

Nää, dom är jättefina hundar. Beror ju på hur man uppfostrar dom.

LillMalin
0

Ja, det är sant, men jag har hört va jag har hört! ;) … tror inte annat än att dom är jätte fina hundar, men dom har varsinn personlighet dom där hundarna! ;)

Emelie123
0

Jo det har alla.

LillMalin
0

Jo, det är klart, men du vet ju hur terrierna är, dom är ju riktigt envisa, och dom flesta säger att Tollareb är mer som en terrier än en retriver! =)

Cerrolyn
0

Tollare, golden, flatt, BC… finns massor med raser som stämmer in på den beskrivningen tycker jag.

**MVH Cerrolyn

SaraC
0

Beror väl mest på hur mycket du tänker aktivera hunden per dag? En tollare t.ex. behöver ju lite mer än t.ex. en collie

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Cerrolyn
0

Håller med.

Jag skulle önska lite mer information innan jag kommer med ett mer exakt tips.

**MVH Cerrolyn

PumiTerror
0

Tycker inte alls BC är rätt!
Golden, Schnauzer, Pudel?

SparklingTindra
0

#11 Varför inte border? Den passar juh jättebra till både agility, lydnad och drag.

SaraC
0

Nej, ska man ha BC eller andra extremt utpräglade vallhundsraser bör man väl valla.

Sen undrar jag också över drag, ska hunden dra någon liten släde/pulka för skojs skull eller ska det vara tyngre och mer avancerade saker?

EmelieCo
0

Man MÅSTE inte valla med en vall hund!

Min drömhund Är att ha en Australian Shepherd & den behöver man absolut unte valla med!Flört

SparklingTindra
0

#13 Border Collie kan funka alldeles utmärkt även om man inte vallar, bara man är VÄLDIGT aktiv. Jag känner en tjej som har en border som hon inte vallar med. Hon kör lite drag med den mest på skoj och sen tävlar dom i både agility och lydnad och det går faktiskt jättebra för dom. Man får leta efter en uppfödare som kanske inte avlar på just att dom ska vara väldigt duktiga vallare, då kan man hitta en som inte är lika vallningstokig (alla BC är juh väldigt "valliga", men det finns dom som är iaf lite mindre).

SaraC
0

#14 Jag skrev inte vallhund, utan utpräglade vallhundsraser. BC avlas enbart på vall, så man bör ju vara inställd på att aktivera med det om man skaffar en sådan. Svara gärna på mina och de andras frågor om du vill ha fler rastips.

#15 Nej det måste man säkert inte. Men man bör ju vara beredd på att valla i någon form, sen om det kanske inte behövs med just den hunden är det ju en annan sak.

SparklingTindra
0

#14 Man behöver kanske inte valla med en Aussie, men den behöver minst lika mycket stimulans och motion som en Border. =)

SundblomMaria
0

ångrade mig… funderar vidare

SparklingTindra
0

#18 ???

Katti
0

Kolla på finsk lapphund (eller svensk för den delen Skrattande). Jag har haft min Katla (se min avatar) i drygt ett år och jag är kanonnöjd med henne. Har faktiskt beställt en valp till Cool.

Fantastiskt lite pälsvård för att ha så mycet päls!

PumiTerror
0

Jag tycker att om man har BC ska man antingen valla och vara aktiv i hundsporter. Elleer, var jätte aktiv i olika grenar inte bara lite agility och lydnad.

Hon skriver dessutom " litte Agility & Drag för skojs skull!" man ska inte ha en BC i agility för skojjs skull.. Inte aussie heller, dom behöver också väldigt mkt…

Maddepadde
0

Kan inte annat än att hålla med Terry.

Själv tycker jag att om man skaffar en hund med ett hårt präglat ursprung så SKA man åtminstonde träna "ursprungsuppgiften" oavsett om man vill tävla eller inte.

Och om man inte har möjlighet att göra det så tycker jag att man ska fundera på att skaffa något annat.
En hund som får göra det den är skapt till mår oftast mycket bättre psykiskt.

Så själv tycker jag inte att man ska ha en BC om man inte har möjlighet/vill valla med den. Men det är ju bara vad jag tycker.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Malin3033]
0

Långhårig Collie tror jag skulle passa dig

PumiTerror
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan nog rekomendera Pumi tillochmed. Men tänk på att det ligger en del terrier bakom all vall. Inget jätte stort krav på att man ska träna aktivt, men det är en riiktigt bra träningskompis!

Hundvalp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finsk Lapphund uppfyller alla dom.dom fäller en gång om året har mycket päls men behöver inte mycket pälsvård lättlärd högre en 45 cm.

Voltige
0

Heej jag tycker du skulle passa att ha en mellan pudel =)

Jag har en dvärg pudel och en portugisisk vattenhund
Vatten hunden är outtröttlig pudeln är en lätt lärd hund

Fråga om du vill veta mer =)

Miss-Me
0

pudel, lh collie, lagotto

Tiarasmatte
0

Cockerspaniel? Mellanpincher?