Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 8881 ggr
Trazzel
1

Panik, hunden ätit tandpetare

Hej

Min hund har eventuellt ätit upp tre tandpetare som var instuckna i köttrullader. Han snodde dem så han åt nog upp i all hast, 4 st tandpetare, och vi har bara hittat en.

Veterinären sa att jag skulle ge grovt salt så han skulle spy upp dem, men det låter konstigt för då kan de ju fastna i halsen. Och sen att jag skulle ge honom sparris, om det inte lyckades.

Har ni nåt annat tips?? Det känns läskigt just nu.

Kram

Karmatarerskanise
0

Ge sparris.

Förhoppningsvis så har han tuggat sönder pinnarna.

ingann
1

när hunden spyr så blir det slem runt om så de troligtvis inte fastnar… förhoppningsvis har han inte tuggat sönder dem! de blir flisiga i alla ändar när de blir söndertuggade och fastnar mycket lättare i både tarmar och hals.

jag skulle nog följa vets råd för det finns risk att de fastnar i tarmen om de ska ut naturliga vägen och riskerar då att göra hål i ändtarmen=(

när min vovve fått tag i tandpetare har han hittills tuggat sönder dem så jag fått plocka flisor ur insidan på kinderna på honom…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

Är det då inte bättre att först låta hunden käka sparris och sedan få den att spy?

Trazzel
0

Jag gjorde så att jag tvingade i honom nästan en hel burk sparris. Men han tog snällt emot det när jag tryckte i honom. Även om han inte riktigt gillar mig just nu.

Jag kände angående att spy upp dem så är jag rädd att de ska fastna i matstrupen, så jag tror, att det är bättre att ge sparris och hoppas att de kommer ut bakvägen. De mjuknar väl lite i magsyran.

Så antingen fastnar de i tarmen eller så kan de fastna i matstrupen om han kräks. Men nu är han full av sparris och de där köttrulladerna + lite korv. Så jag hoppas att de blir inbäddade.

Har också promenerat med honom.

Tack för att ni svarar. Jag blir lite "hysse" när han blir dålig eller nåt händer honom.

Trazzel
1

Så nu är frågan spy eller inte spy??

Men nu har det gått ett tag och han är full av mat. Så det kanske går vägen ändå. Det är nog ingen ide att få honom att spy nu kanske. Han är i allafall helt slut efter dagen och ligger och sover.

fettmedkevlar
0

Om hunden har fått HELA sparrisar så försök inte få den att spy, det brukar komma ut bakvägen :)

Ta det lugnt med hunden, dvs inte fritt spring och sådana "hopp och lek" lekar. Bättre att ta det lugnt ifall någon trästicka råkar sticka hål i magsäck och tarmar. Är du fortfarande orolig så kanske du bör oka in till veterinären och röntga.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Trazzel
0

# Tack! Han ligger och vilar nu, jättetrött. Det var hel sparris på burk, den var skuren i ca 2 cm bitar. Så jag hoppas att det räcker till! Ska försöka lugna ner nerverna!!

fettmedkevlar
0

#7 Helst ska ju sparrisen vara hel, vet inte hur det fungerar om den är delad. Men det kanske går lika bra :)

Ta det bara lugnt och var som vanlig, hunden märker ju annars om du är orolig och då blir den själv det.

Karmatarerskanise
0

Ja, ta det lungt, det går säkert bra :) Hundmagar tål mer än vad man tror.

Trazzel
1

#8 och #9 tack  för stödet :-) han visar inget ännu iallafall. Men det kanske tar ett tag om det kommer. Men jag tänker tro att det blir bra.

En fråga bara: när man ger hunden hel sparris, hur i all världen gör ni? Äter hunden den själv eller "tvångsmatar" ni? Min hund tycker verkligen inte om sparris. Och knappast efter detta;-)

fettmedkevlar
0

#10 Jag tvångsmatade min tik när hon ätit upp öronhängen, kaktus och metallbitar eftersom sparrisen ska helst vara hel så föremålet lindas in ordentligt.

amorosa
0

Min förra hund hade ätit gen glasspinne, utan att jag visste det, Upptäckte det när den kom ut naturliga vägen ,hel, Ett barn på gården hade gett henne sin glass och hon hade slukat den med pinne o allt, Vi hade verkligen tur

Trazzel
0

Idag har han spytt, såg ingen tandpetare, men en massa sparris. Han har bajsat, nåt lite slemmigt. Och mamma har hittat en tandpetare till, hurraSkrattande så nu saknas det bara två stycken…

Karmatarerskanise
0

#13 Vad bra :)

Trazzel
0

HURRA, nu har han bajsat ut 3 st tandpetare, så sparrisen gjorde verkan. Det var nog bättre med sparris än att få han att spy.

Nu känns det såååååååååååååå skönt!

Ha en underbar dagCool

Karmatarerskanise
0

Vad bra :)

ingann
0

vad skönt;) hoppas han lärt sig låta bli tandpetare nu så han slipper sparris ;P

/Ingalill

Trazzel
0

#17 he he det hoppas jag med, för sparris var inte hans favorit, han såg verkligen olycklig ut när jag tryckte ner det i hans mun. Men nu är vi vänner igen :-)

ingann
0

haha jag förstår han;) skulle nån försöka trycka ner nåt så äckligt i mig skulle jag hugga direkt;p

/Ingalill

fettmedkevlar
0

#15 Men vad skönt! Då kan du pusta ut :)