Vilken korsning?
Meeeen… inte fuska!! =)
Men jag är ju inte säker på om det är den korsningen som förra ägaren sagt. Har fått så många olika förslag av folk som säger sig vara helt säkra. En sa till ocks med att det var boxer i han… men det tror jag inte ett dugg på!
Ska jaga han lite med kameran så att ni får se en helkroppsbild!
Han är ju inte så musklig som han kanske bode vara om han hade am.bull i sig?! Am.staff har ju också muskler… Men vart är då Phenix muskler????…borta….
Han ser ut att kunna vara am.staff/pit/mastiff på första bilden 
Boxer ser jag inga tendenser till..
På helkropsbilderna håller jag nog med kerstinjo :p
#8 Vi har en amstaff/mastiff i våran park, han är jättemycket större än Phenix fast han bara är unghund. Så mastiff tror jag inte är i honom.
#7 Nåt sorts nattdjur, eftersom h*n inte gillar ljuset… =D

Vilken härlig söting han ser ut att vara, amstaff & pitbullhundarna är så himla mysiga & gosiga, i alla fall dom som jag har sett & brukar stöta på ibland här omkring.

#9 Jo, mycket möjligt, men nu är det ju faktiskt så att samma blandning (även från samma kull) kan se helt olika ut.
Säg en schabrador.
Ena kan vara helsvart långhårig och hängöron, och dess bror eller syster kan vara korthårig med ståöron och ljus i pälsen..
Så att kolla och jämföra samma blandningar kan man sällan göra, då det kan skilja så mycket :)
#13 Åh, härlig bild ^^
Hallå!!! Inga mer förslag??? =)
varför tror du inte på att han har boxer i sig? i blandisar syns inte alltid vad det är…
ta min tex.. han är 75% papillon, 18,6% york, 6,5% dvärgpudel… alla små raser med låga vikter medan min 9 månaders goding är 30 cm hög och väger 6,8 kg (ändå har han inget överhull)… och INGEN gissar på någon av raserna…

/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#18 Men om man ska gissa på raser som han inte liknar kan vi ju göra listan lång.
Jag vänder mig till folk som vet endel om dessa raser och kanske vill göra en kvalificrad gissning.
Annars tror jag att han är en blandning mellan almatiner och vallhund… =S
#19 du säjer ju att du inte är säker på att det är den blandning förra ägaren (uppfödaren?) sagt att det är… därav mitt inlägg om att raserna alltid inte syns… hur många som än gissar (hur kvalificerade gissningarna än är) så ÄR han det han är registrerad som.
skulle jag misstro min uppfödare o gå efter vad folk tror så har jag en miniafghan ;P
/Ingalill
#20 Nejdå, raser syns sällan.
Ser du de 50% risen schnauzern i min förra blandras? :p
(ursäkta den otroligt dåliga bilden. Hade en annan kamera på den tiden
)
Men ofta ser man lite av det, och som Molla sa, ska man gissa på raser han inte ser ut som kan han lika gärna vara en mastiff/schäfer/pudel/afghan ;)
Reggad som, ja det beror på. Min tik är reggad som blandras i JBV.
Labbe/schäfer, men det är en större del dobermann i henne också och labben syns inte, bara märks.
Så gissa kan man göra i all evighet ^^

På blandisar kan man gissa på utseendet, men även titta en hel del på beteenden.
Min gris, som är en alaskan huskybastard, är en blandning av alaskan husky (riktiga gamla linjer) grönlandshund, schäfer och kanske något mer oxå. Han är stor, stark, snabb, älskar att dra, gnällig som värsta sortens schaffer, skriker och gormar som en grönis, nöjer sig inte med att bara dra, som en AH ska, utan vill använda skallen till träning, göra tricks osv oxå.
jag ser alla hans raser i beteendet, utseendet? Döm själva! 
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#22 Jodå, alla raser kan anas.
Men som tidigare sagt syns inte alltid alla raser, varken psykisk eller fysiskt :)
Riktig vacker bastard du har där :)
#21 jag fick skriva vilka raser han var blandad med och färg + teckning i mina regpapper till JBV… alltså är han reggad som papillon/york/dv.pudel-blandis;)
skulle jag inte tro på det är enda sättet att få fram sanningen att dna-testa de bägge påstådda föräldrarna + avkomman… så det spelar ingen roll hur mycket någon gissar på en blandis som inte ägaren tror har de påstådda raserna… så länge det är de raserna som står i besiktningspapper + reg-papper så är det fortfarande det som gäller… kvalificerat eller inte;)
Hunden i fråga är iaf supersöt och det är väl det viktigaste;)
/Ingalill
Jag ville bara att någon skrev typ "han är nog den rasen för att …, och kanske den rasen. Tror inte den rasen, för att han är för stor/liten."
Bara lite förslag… Såklart att ingen nånsin kommer att få veta säkert. Men det hade varit kul om det hade kommit in lite gissningar.
Vi tycker också att han är en sötis.
Det är lustigt det där med storlek.
En granne har en rottweiler/schäfer/någon spets.
Hon ser ut som en renrasig tibetansk spaniel..
Jag todde det var en sådan tills hon sa vad det var.
Hon är ju knappast lika stor som en schäfer eller rottis ;)
Så man kan egentligen inte gissa på något.
Bara på skoj. Vilka raser är det i den här hunden?
Den lilla svarta till vänster alltså.
#27 menar du inte tibetansk terrier? tibetanska spanieln blir ju inte högre än ca 25 cm… svårt att tänka mig att en rottis/schäfer/spets kan bli så liten;) tibbeterriern däremot kan ju bli upp till 41 cm på renrasigt;)
på den lilla svarta vågar jag inte gissa tror jag *s* (nån av labbe eller golden + något mer?)
/Ingalill
#27 Ursäkta, men starta gärna en egen tråd om du vill. Här vill jag att det gissas på vår hund! =)
#27 Nope, menar tib. spaniel, annars hade jag väl skrivit terrier?
Som jag sa är det roligt med storleken, menade just på att en hund med de raserna kan bli så liten.
#29 Menade på alla som säger att man inte kan gissa, det är svårt även om hunden ser ut som något är renrasigt, tex labbe, kanske inte ens innhåller labbe, ville bara ge ett bildexempel. Ta bort bilden om du vill, men jag låter den vara kvar.
#30 jag frågade en vet jag känner som sysslar med genetik bla och fick svaret att det är helt omöjligt både genetiskt, teoretiskt och prakiskt att en hund av den storleken som schäfer/rottis kan bli så små om de innehåller mer än 0,5% av de generna…
/Ingalill
Jag tycker din hund ser ut som en amstaff helt enkelt. kanske lite staffordshire bullterrier också?
Men tror absolut inte mastiff, för då borde han vara större.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#32 Ja, när jag först såg han trodde jag att han var ren amstaff, men alla runt omkring säger att han är korsning. Men jag har inte förstått om han är för stor eller för liten för att vara ren amstaff. Men jag tycker han har för lite muskler för att vara "kamphund"(=fjanthund).
tack för gissningen! =)
#33 Mja, en amstaff blir ju ungefär 48cm i mankhöjd som hane. Som mest då alltså- de är rastypiskt.
Som ecko tex- min hund! Han är dogo argentino också, vilket är väldigt lik amstaff fast högre. Och därav är ecko 52cm i mankhöjd. Om din hund skulle vara mycket större än en amstaff typiskt så kan de väl vara nått mer. Men annars tycker jag han ser ut som en amstaff:) Lite svårt att se bara på bilder.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#31 Missade du kanske att det inte bara var schäfer/rottis?
Hon är schäfer/rottis/ och en mindre spets.
Läs om läs rätt
Kopia av inlägg #27 :
Det är lustigt det där med storlek.
En granne har en rottweiler/schäfer/någon spets.
#35 nej, jag missade inte det… men jag lägger ner denna diskussionen nu med hänsyn till att det är mollas tråd…
MEN, jag tror faktiskt på vad min bekant som sysslar med genetik säjer… så länge det finns mer än 0,5% rottis och schäfer KAN den inte vara max 25 cm hög.. sen får du fortsätta hävda det så mycket du vill;)
natti natt 
/Ingalill