Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2768 ggr
LinneaG
0

Hundar och bollar..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En kompis hund Wilma är helt galen i bollar! Du kan kasta den där bollen i timmar och varje gång kommer hon tillbaka med den..

Någon annan som har en bollgalen hund?

LinneaG
0

en till bild..

Morrhoppa
0

Du vet att det är fruktansvärt stressande för hundar att jaga bollar?

LinneaG
0

jo, man märker det på henne..men hon skäller på en om man inte kastar :P

Zebben
0

#3 Låt henne skälla, när ni har ignoerarat henne tillräckligt så tystnar hon snart.

En hund som får jaga bollar flerar gånger i veckan bygger upp en oerhörd stress i kroppen och det är långt ifrån nyttigt.

Hundkroppen tål ett visst mått av stress varje dag. Men blir det för mycket så producerar binjurarna så mycket stresshormon att de tom kan växa i storlek. Att ha så mycket adrenalin i kroppen gör att hunden så småningom får svårt att koppla av, blir lättirriterade och kan få beteendeströningar.

Så försök få Din kompis att förstå att det inte alls är bra för hunden att jaga bollar i "flera timmar"

Jennifer-95
0

Jag håller med dom att det inte är bra för hundar att stressa för mycket! Så sej till din kompis att kasta bollen några gånger om dan så kommer hunden att tröttna snart.

Jag lovar!Glad

LinneaG
0

Ägaren kastar aldrig boll med hunden..bara 'gäster' som gör det!

Zebben
0

#6 Men då får ju ägaren tala om för "gästerna" att det inte är lämpligt.

kemikal
0

Skulle den vara lika bollgalen om ägaren kastade? Eller bidrar gäster till att göra hunden extra intensiv?

Alex
0

Brukar inte kasta småbollar som han får hämta, men fotbollen är han totalt galen i! Han älskar att både "spela" själv och titta på fotbollsmatcher. Då ligger han på sidan och håller stenkoll på bollen. :) Han har lärt sig att visselpipan betyder att matchen börjar, dessutom. En gång när mamma hade med honom och tittade på min syster när hon spelade match, såg hon bara första halvlek och skulle gå hem i pausen. Men på väg bort från planen blåste domaren igång matchen igen.. Mamma hade inget lätt jobb med att försöka få med hunden hem. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fanny-tornblad
0

Här har du min hund..=P Hon älskar bollar..:) Det kommer fler bilder.

fanny-tornblad
0

Här ska hon fånga en boll liggandes..=P

fanny-tornblad
0

Och här springer hon.. Och snabbt går det..=)

fanny-tornblad
0

Hon vänder på en 5 öring..=P

Maja
0

Haha.. Jo, vi har en bollgalen hund.. Man ser honom oftast springa omkring i trädgården med inte bara en utan två (eller ibland tre) tennisbollar i munnen!! :O Hur får han plats med dem egentligen?! :P Haha.. Menmen.. Sedan så har han tydligen bestämt sig för att skydda sina bollar med sitt liv, eftersom han aldrig ens skulle komma på tanken att låta mig få den när han har den.. ;)