Promenad emd Hunden
Hej!
Jag är inte en hundmänniska, så jag vet inte så mycket om dem. Men nu är jag hundvakt till mammas o hennes killes hund och började fundera på en sak när jag var ute och gick med han.
När han pinkar små skvettar över allt så är det för att märka revir va? Men då undrar jag, pinkar han där andra hundar pinkat för att visa att han är större o starkare? Eller pinkar han där ingen annan pinkat innan, för det är ju ledigt revir så att säga.
Och så undrar jag, är det bättre att gå med en hund på samma runda så att man rör sig där den redan revirmärkt, eller är det stimulernade för dem att ofta gå på nya ställen.
Kanske dumma frågor, men ni får väl ta hänsyn till att jag är en sånd där kattmänniska ;) Tack för svar
Hundar kissar överallt, både där andra kissat och inte. Men där det luktar efter någon annan brukar vara överlägset mest populärt att kissa. Alltså på samma ställe, kissa över någon annans.
Sen är ju alla hundar olika intresserade av att markera. Jag har en okastrerad hanhund och han vill gärna markera var 5:e meter typ :)
Det är absolut mer stimulerande för hunden att få upptäcka nya promenadstråk eller att variera mellan olika rundor i alla fall. Sedan kan man ju ha en liten runda som man oftast går samma när man går kortare stunder, t.ex. morgon eller kvällsrundan. Man behöver ju inte gå nya rundor hela tiden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ah, tack för svaren. Jag är så imponerad över alla hundägare som har så bra pli på sina hundar. Och framförallt de som är duktiga på att plocka upp bajset efter sina hundar! Stor ros till er alla som förstår vilket ansvar det är att ha ett djur och fullgör era "plikter"

Som Eros säger…
Hundar har mer behov av att upptäcka och lukta runt än vad vi har som bara tar oss från punkt A - B. Försök att alternera promenadstråken och undvik att ta samma vända varje gång.
när dom sniffar runt och bökar så är det trots allt som vi läser tidningen, dom nosar runt och inser att här har den och den hunden passerat -kissar lite så nästa vet att jag varit här..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus
Som alla redan sagt :)
Hunden tycker det är roligare att gå olika rundor.
Jo, jag uppskattar och hundbajs-upplockande hussar och mattar.
Blir så irriterad när det lite högar med bajs och min hund kliver i det..
Lycka till med hundvaktandet :)
Ja, de markerar revir och ska även visa hur mäktiga de är. Det finns dock ingen anledning för hunden att markera revir om man är långt ifrån hemmet utan då är det såklart ägaren som bestämmer om hunden får gå och skvätta eller inte. Beror väl på tålamodet kanske ^^ Orkar man stanna var 10e meter och vänta på att hunden skvätter, så visst, men om man inte orkar så är det ju bara att säga till hunden.
Min väns hanhund får bara kissa typ 3 gånger per prommenad, och då tömmer han ju allt på en gång, kissar för att han faktiskt är kissnödig och pinkar också bara revir där han faktiskt har revir. Så mycket skönare att gå ut med honom än nån som pinkar överallt ^^, Men så orkar jag inte stanna och vänta hela tiden heller, hehe.
Finns inget som säger att en hund måste skvätta runt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]