Hundar iFokus

Hundar

Etikett: presentationer
Läst 915 ggr
Bim
0

Zora och Zelda. (Lite hjälp?)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,
 Jag har 2 st tikar som är 9 veckor (snart 10) dom är systrar, rasen jackrussel, dansksvens gårdshund (mest) och dvärgshnauzer (märks inte, syns inte.. :P)
Min familj (mamma, pappa och syrran 18) har haft en hund förut, men hon dog just när hon hade fyllt 5.. :'( det var för snart 3 år sen. Min mamma är pälsdjursallergiker (mest mot katter, hästar) men det går bra med dom flesta hundar. (Zora och Zelda med) När jag inte hade hund så kändes det helt ärligt ibland som om det inte var nån riktig mening med att leva.. Jättejobbigt!
Jag var inne på råttor (är inne på råttor, men vet att vi inte kan skaffa) så jag lånade hem 2 st råttor och provade om mamma var allergisk och det var hon.. gud vad jobbigt.. :( Jag visste att det inte skulle bli nån hund (trodde jag) men jag var TVUNGEN att skaffa nåt djur! (sköldpadda, fiskar! vad som HELST) ni kanske vet hur det känns?
På min födelsedag (7 juni) så fick jag reda på att vi skulle skaffa EN hund! :D *ÖVERLYCKLIG* så nästa dag så åkte vi och kollade på dom underbart söta och snälla valparna! (Åherregud! Jag låter jättebortskämd!! :O ) mamma hade en favorit pappa en annan och jag och storasyrran kunde inte bestämma oss så vi tänkte att om vi skulle ta båda så skulle dom inte få vara helt själva hela tiden när vi är i skola/jobb utan då skulle dom ha varann! + att dom skulle känna sig tryggare om dom hade varann.. :)
Zora och Zelda är helt underbara och sociala! Men ibland så tar Zora (som är mkt större än Zelda) i för hårt när dom busar! Zelda skriker och Zora släpper inte förren man kommer och särar på dom! Men fast Zelda hela tiden får stryk så är det hela tiden hon som hoppar på Zora.. :O Hon muckar verkligen med henne! Vad ska vi göra? Hur ska vi våga lämna dom ensamma och vara säkra på att dom inte gör illa varann!? (just nu ligger dom båda i korgen och sover på varann <3) Vi har ett annat problem också.
Zelda (ibland Zora)  biter på sladdar. I vardagsrummet har vi en hel hög med sladdar och en såndär löst eluttag med flera uttag i och dit ska zelda.. Vi skriker NEJ till henne och ibland lyssnar hon och ibland inte.. :( Om hon biter i en sladd/uttag så är det ju ajöss och det vill vi INTE! så hur ska vi göra med det också? :O Snälla svara? :)

Jag vet att vissa tkr att det är konstigt att vi har tagit 2 st med jackrussel gener men det löser vi själva..(fast det finns inget att lösa ;) ) så snälla, vi vet att det blir lite jobbigare kanske men ni skulle bara veta hur underbara dom är! :D Jag tar GÄRNA emot alla tips ni har! Även om det inte har nåt med frågorna att göra! :D

På bilden: Zelda

/Moa 14 :)

Bim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Zora just när hon busar med Zelda

anaprincess
0

Det med sladdarna kan jag svara på, blanda lite citron och cayenne peppar i en blomspruta och spreja på sladdarna så vill hon nog inte bita på dom igen ;) om inte det funkar så finns det en sprey som heter dressyrspray som är från doggman det kan man ocksp spraya på sladdarna den funka på min hund för att få han att sluta markera inne, det är nått i lukten som får dom att inte gå dit.

Bim
0

#2 okej, tack så mkt! :D

Frankbot
0

Jag tror inte Zora gör illa Zelda så farligt mycket :) valpar skriker oftast långt innan det gör ont… har själv en valp på ca 11 veckor, och det räcker med att min vuxna hund bara tittar på honom ibland så skriker han :P

Bim
0

#4 okej, men zora drar verkligen i zelda! det ser hemskt ut! :O Men jag kanske ska sluta oroa mej.. :P Vill jättegärna ha fler tips.. ;)

Marylojs
0

Att ha två kullsyskon är ett mardrömsprojekt, och inget jag skulle rekommendera någon. Mitt ärliga och välmenade råd är att lämna tillbaka en av valparna till den sk uppfödaren och köpa en annan valp om ett år, alt. köpa en vuxen hund.

Rozzy
0

De kanske behöver annan stimulans och ett nytt sätt att leka tillsammans.

De är säkert är två mycket olika personligheter, med olika behov och de behöver uppmärksamhet på sitt sätt.

Du får ge dem en form att fungera tillsammans. Jag vet inte exakt hur jag är ingen hundexpert men det med att avleda och stimulera dem på olika sätt kan hjälpa dem att bryta ett tråkigt mönster.

Leksaker, uppgifter, kommunikation och mening.

Empati går att täna fram faktiskt (det är inte ens medfött hos oss människor säger forskarna) Zora kanske bara vill ha lungn och ro och fundera på hur hon ska tolerera saker omkring sig. (Alltså ge henne inte en pipleksak de har hon redan)Skrattande Den pipige lille retstickan Zelda (samma namn som min ena hund) kan du stärka upp lite, stimulera med "egna" independent lekar, så hon inte behöver hänga i den Zoras öron så fort hon har tråkigt eller inte kan komma på vad hon ska göra.

-Ge båda hundarna sparata tider så de förstår att de betyder mycket för dig. Ge dem godis och beröm så fort de gör bra ifrån sig, med det vet du förmodlingen.

Jag hoppas att det kommer underlätta för jag tycker du verkar ha det tufft med "syskonen"

Bim
0

#6 Vi ska inte lämna tillbaka nån hund! Men om Zelda och Zora inte kommer överens så vet vi exakt vad vi ska göra! :D Min syster är 18 så det är bara för henne att flytta hemifrån typ.. så om inte dom skulle komma överens så skaulle sandra flytta och ta en hund med sej.. :) Så det har vi tänkt på! ;)

#7 tack så hemskt mkt för alla svar! :D Vi ska prova allt det där! :D TACK! :D

tira
0

hej.du behöver nästan aldrig gå emellan när två hundar leker (med föresättning att båda är psykiskt friska) låt dom göra upp det själva.vad den dominanta valpen gör är att fostar den andra och att ni avbryter hela tiden kan istället leda till konflikter emellan hundarna.så det behöver du nog inte vara orolig för.att skrika nj på en hund har väldigt sällan effekt att överhuvudtaget skrika på en hund gör den oftast bara nervös och osäker det finns massa olika knep.bla annat sprayen här ovn eller fyspray men det löser ju inte egentligen själva problemet utan hunden underviker bara problemet.träna bort det istället.mvh tira

Bim
0

#9 okej, men zora tar tag i zeldas skin och drar! det hjälper inte att Zelda skriker.. hon släpper inte! Men jag litar på dej.. :) vi ska försöka att inte g emellan, ska säga till dom andra! :D Tack för hjälpen!

preya
0

#8 Så bara för att man råkar vara 18 är det ok att bli tvingad att flytta pga att man måste sära på hundarna??? Låter inte planerat…

Varför skaffar man två syskon när det är otroligt mycket jobb med en valp?

Bim
0

#11 asså hon ska ändå flytta hemifrån snart.. ;) varför vi skaffade 2 st var för att dom inte skulle bli så ensamma när vi var på jobbet/skola.. :)

preya
0

Hur länge kommer de vara ensamma då? Och det är fortfarande mkt fostran vad gäller en hund och hunden ni hade innan vad var det för någon?

tira
0

vad som kanske måste klargöras att detta är en lite svårare blandning som kräver mkt regler och framför allt aktivitet och då alltså arbeta med huvudet.anser ni att ni har tid med två valpar är det helt upp till er men vad jag tycker ni ska tänka på och läsa på er på är hur rangordning/dominans fungerar och att ni redan ifrån början är mkt klara med att det är ni som ska stå över i rangordning.just som i vilken flock som helst.detta kan säker bli roliga ,aktiva hundar.fortsätt att fråga när ni känner er osäkra på något annars  lär man sig inte.på voove finns ju också hjälp att få mvh tira