Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1986 ggr
Tuva-Lena
0

Hundar i värmen!

Det här vet nog alla, men inte mindre viktigt att påminna om tycker jag. I dagens tidning läste jag om en hund som suttit instängd i en bil i denna hetta. Jag tycker att man inte nog många gånger kan påminna alla hundägare om att ALDRIG stänga in en hund i bilen i denna värme, nej helst aldrig under sommaren!

Den här hunden hade tur, för polisen uppmärksammade bilen där hunden satt instängd, och slog sönder en ruta för att rädda den. Nu väntar åtal för djurägaren, för djurplågeri…synd bara att såna åtal bara brukar bli ett slag i luften.

I ett inslag på Animal Planet's "Animal Cops", så berättade en djurpolis att temperaturen i en bil under heta sommardagar lätt kommer upp i 70 grader - om den står i solen. Så, håll ögonen öppna i sommar, och ser ni en stackars hund som sitter instängd i en bil när det är varmt ute, så ring polisen så kan dom hjälpa er att få ut hunden!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[lottaeriksson]
0

Jag läste också om en hund som dött i bilen. Gud vilken hemsk död :'(

Liss
0

Jag har sett två hundar i bilar.. men de var dagarna då de inte var så här hett. Men jag vet ju att de räcker gott o väl. När de är 20 grader ute så blir de väl 80 grader i bilen?:(

Men jag har lite svårt för att veta vad jag bör göra egentligen. jag brukar se till så hunden inte är där för länge. Och de har dem inte vart heller. Men hur och vad ska man göra om man märker att hunden mår dåligt?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

CelDara
0

#2: Jag läste i nån annan diskussion (om det var här eller på Blandrashundar) att man enligt lag har rätt att krossa bilrutan för att rädda en hund som man märker far illa i en varm bil.

Nån som vet ifall detta stämmer?

Misimurf
0

#3 jag har också hört att man får göra det

Liss
0

#3 Jo fast de känns ändå väldigt drastiskt. Och jag vill inte gärna åka på anmälning själv. Men gäller de hundens liv så då är de klart ..

Men hörde av en vän som hade ringt nått nummer, där man kan kolla upp registreringsnummret och få reda på ägaren. Och då ringde hon även ägaren till bilen genom 118118 eller nått och sa åt dem att deras hund sitter ute i bilen och andas tungt och att man inte bör ha hund i bilen i sånt väder. Dem hade faktist mage till att skälla ut henne och sa åt henne att hon inte hade något med deras hundar att göra:P idioter säger jag bara. Dem gick alltså på kolmårdens djurpark och lämna sina hundar i bilen. Turligt nog kom dem åtminstone ut till dem efter samtalet.

gejsa
0

#3# Jag skulle skita i lagen. Ser jag en hund i en varm bil som håller på att dö pga värmen så skulle jag ha sönder bilrutan om jag kunde. Inget snack om det.

Freke
0

Faller under lagen BrB §24:4 eller 5 för trött just nu.. Men vilket som.. Nödvärn & Nöd

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sara87
0

#5 Man sms:ar bilnumret ex. abc123 till 71456 då får man namnet på ägaren till bilen.

Liss
0

#8 Ahaa okej, det kan ju vara bra att veta faktist:)

Karmatarerskanise
0

Ja, man får lov att rädda hundar ur bilar. Man har lagen på sin sida.

Sara87
0

Även inne på iller har detta diskuterats: Rädda djur ur värmen

[lottaeriksson]
0

Vad jag har för mig så får man inte det, utan måste ringa till polisen. Men jag kan ju ha fel också, såg att någon ovan hade skrivit att det stod skrivet i en lag :P

Karmatarerskanise
0

Om det är akut får man.

ingann
0

Precis som Freke säjer står det i BrB §24:4:

Ett exempel på nöd är att man får ta en annans båt för att rädda en som håller på att drunkna. Ett annat exempel är då någon anfallits av annans djur och därmed skadar djuret för att rädda sig själv eller annan. Ytterligare ett exempel är då man slår sönder fönster, bryter upp dörrar mm för att rädda person eller värdefull egendom vid till exempel brand eller olycka.

Då en hund håller på att stekas i en bil måste det ju gå under "Nöd"…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

Ja, en hund är värdefull.

Chatrine
0

Det bästa är nog att ring polisen medan du står vid bilen, säg att du slår in rutan på den… hunden kan ju springa ut och göra sig illa oxå, ut på vägen eller så. Hunden kanske inte är snäll och hugger dig?

Så skulle jag göra iaf. Men är den en butik så tycker jag man går till kassan snabbt som attan och ropar ut bilnumret och säger somdet är så att alla hör!!!

114 14 är numret till polisen, vart du än är i landet.

gejsa
0

Ja inte står jag och ringer om jag ser att hunden håller på att dö.

billyboy
0

Om man ser att det finns tid att vänta på polis som inte alltid kan prioritera dessa fall, så ok… annars skulle jag slå in fönstret. Försöka ta reda på ägaren till bilen om möjligt… men annars är det hundens liv som gäller.

Chatrine
0

Men jag menar att ni slår in fönstret MEDAN ni ringer!!! Och det är inte alltid svårt att komma fram pådet numret. Och jag menade inte heller att ni skulle vänta på polisen. Det är bara bra att informera dom om vad ni har gjort/tänker göra. Så ni slipper betala försäkringen.

Nicki
0

Brottsbalken ger stöd att rädda het hund!
Svenska Kennelklubben (SKK) rekommenderar att först och främst alltid kontakta polisen, är faran större än så bör man se till att man har ett vittne som också kan bekräfta att djuret eller barnet är i fara.
Då kan man handla i nöd (Brottsbalken 24:4) och slå sönder bilrutan, öppna dörren och få ut djuret eller barnet så snabbt som möjligt

Freke
0

Bästa och lättaste sättet att inte bli straffad själv är,

Ring Polisen rådfråga dom, om dom säger att det är okey att krossa rutan, ta namnet och tjänstenummret på polisen som sagt att du kan göra… Sen vid någon/ra eventualliteter kan du alltid referera till att du agerat på polisens inrådan.

På så sätt har du bara verkställt polisens beslut och du kan aldrig komma i kläm eller anklagas för att gjort fel.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

corabora
0

Hoppas att alla vet att det inte bara är bilar som är farliga för hundar i sommarvärmen utan även motion kan vara skadligt

http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=927644

Aicha
0

tycker det var bra att du la in det inlägget,corabora…det är ofta man ser hundar vara ute i värmen. såg 2 tonårs killar släpa runt på en, (tja…kan inte varit mer än 10veckor) rottis valp…dom drog den lilla efter sig i kopplet mitt på torget när det var stekannde varmt ute det såg ut som hunden skulle falla i backen när som helst….själv låter jag min hund bara gå korta sträckor för att göra sina behov sen får hon ligga inne under sängen(där är svalt å gott=)när dom värsta heta dagarna är